مهر خبر می دهد چند واحد مسكونی در سال ۹۸ خرید و فروش شد؟

مدیرسا: در سال قبل بازار مسكن وارد ركود تورمی شد و با وجود افزایش ۶۱.۷ درصد متوسط قیمت مسكن، شاهد كاهش ۳۴.۹ درصدی تعداد معاملات نسبت به سال ۹۷ بودیم.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، در سال ۹۸ بازار مسكن با ركود تورمی بیشتری نسبت به سال های پیش از آن روبه رو بود؛ به این معنا كه با وجود آنكه فاكتورهای تولید و خرید و فروش مسكن نزولی بود، اما شاخص قیمت مرتباً سیر صعودی را طی كرد.
در سال گذشته، ۸۴ هزار و ۹۰۱ فقره مبایعه مسكن به ثبت رسید در صورتیكه در سال پیش از آن (۹۷) تعداد مبایعات مسكن ۱۳۰ هزار و ۳۹۶ فقره بود كه كاهش ۳۴.۹ درصدی را نشان میدهد.
متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسكونی نیز در تهران ۱۳ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان بود؛ حال آنكه این شاخص در سال ۹۷، متری ۸ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۹۰۰ تومان بود كه به معنای رشد ۶۱.۷ درصدی متوسط قیمت مسكن ظرف یك سال بوده است.
با وجود آنكه متوسط قیمت مسكن رشد چشمگیری داشته، اما به سبب كاهش تعداد معاملات، ارزش ریالی كل معاملات مسكن در سال ۹۸ رشد چندانی نسبت به ۹۷ نداشته است؛ در سال قبل (۹۸) ارزش ریالی معاملات ۹۶ هزار میلیارد تومان برآورد شده اما در سال پیش از آن (۹۷) ارزش كل معاملات مسكن ۸۸ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان تخمین زده می شود كه رشد ۸.۱ درصدی داشته است.
در سال ۹۸ تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده نیز با روند كاهشی مواجه بود و ۵۴ هزار و ۹۱۰ پروانه صادر شد در صورتیكه در سال ۹۷ این شاخص ۶۳ هزار و ۵۰۷ پروانه بوده كه كاهشی ۱۳.۵ درصدی داشته است.
در ماه های فروردین تا تیر ماه امسال روند قیمت مسكن در تهران صعودی بود اما از مرداد ماه تا آبان ماه این روند نزولی بوده است اما بار دیگر در آذر ماه ۹۸ قیمت مسكن سیر افزایشی به خود دید و این روند ادامه یافت تا اینكه در اسفند سال قبل قیمت مسكن ناگهان ركورد زد به متری ۱۵.۶ میلیون تومان رسید؛ این در حالیست كه تا آبان ماه قیمت هر متر مربع واحد مسكونی، زیر ۱۳ میلیون تومان بود.
تعداد معاملات نیز از خرداد تا آبان زیر ۵ هزار فقره بود كه نشان میدهد این بازار به سبب سودده نبودن آن، در اختیار مصرف كنندگان و خریداران واقعی بوده است؛ اما ناگهان از آذر ماه و به دنبال افزایش قیمت بنزین، بازار مسكن نیز با استقبال روبه رو شده و بنظر می رسد سفته بازان برای حفظ قدرت نقدینگی خود در مقابل سایر بازارها، مسكن را بعنوان كالایی برای افزایش سرمایه برگزیده اند. در فاصله آذر ۹۸ كه نسبت به آبان ماه، تعداد معاملات رشد ۱۳۷ درصدی داشت تا بهمن ماه كه تعداد معاملات به ۱۳ هزار و ۵۵۰ فقره رسید، این روند مثبت بود اما در اسفند ماه نیز كه پیش بینی می شد این روند ادامه یابد، به سبب شیوع كرونا، تعداد معاملات مسكن به ۱۰ هزار و ۲۴۲ فقره رسید.

منبع: