مدیرعامل شركت فرودگاه ها خبر داد: كاهش بی سابقه پروازهای مسافری و عبوری در ایام كرونایی

به گزارش مدیرسا مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از كاهش بی سابقه پروازهای مسافری و پروازهای عبوری در هفته های گذشته كه ویروس كرونا در كشور شیوع پیدا كرده است آگاهی داد و اظهار داشت: این آمار كاهشی برای پروازهای مسافری حدود ۷۵ درصد و برای پروازهای عبوری حدود ۸۰ درصد در این ایام بوده است.
سیاووش امیرمكری در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: بااینكه فرودگاه های كشور همه تمهیدات لازم را برای جلوگیری از شیوع ویروس كرونا انجام می دهند و همه پروتكل های لازم در امتداد ضدعفونی اماكن و سطوح تماس و غربالگری مسافران اجرایی می شود تا مسیری امن برای جابجایی مسافران به وجود آید؛ اما باتوجه به شرایطی كه در كشور و دنیا به وجود آمده از كاهش مسافران و پروازها استقبال می نماییم چونكه تنها راهی كه می تواند این ویروس را كنترل كرده و زنجیره انتقالش را قطع كند، ماندن مردم در خانه هایشان است.
وی ادامه داد: در روزها و هفته های گذشته شاهد كاهش شدید پروازهای مسافری و عبوری بوده ایم كه طی ۴۰ سال قبل بی سابقه بوده و ركورد تاریخی شمرده می شود. بعنوان مثال میزان پروازهای مسافری در روزهایی كه ویروس كرونا در كشور شیوع پیدا كرد نسبت به بهمن ماه سال قبل بیش از ۷۰ درصد كاهش پیدا كرده است و با توجه به این كه هزینه ها و خسارت قابل توجهی متوجه ۵۳ فرودگاه زیرمجموعه این شركت است، از كاهش بیشتر پروازها و مسافران استقبال می نماییم.
مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان این كه آماده ایجاد شرایط برای انجام حداقل مسافرت های مردم بوسیله حمل و نقل هوایی در این روزها هستیم، اضافه كرد: میزان كاهش پروازهای مسافری از اسفند ماه به مرور بیشتر شد به شكلی كه در ابتدا ۳۵ درصد كاهش را شاهد بودیم و نهایتا به ۵۰ درصد، ۷۰ درصد و ۷۵ درصد بعد از اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی رسید و این میزان كاهش در پروازها و اعزام و پذیرش مسافران ركورد تاریخی شمرده می شود.
امیرمكری افزود: باتوجه به شیوع ویروس كرونا در دنیا و اعمال سیاست گذاری های مقابله ای در كشورهای مختلف شاهد كاهش شدید پروازهای عبوری نیز بوده ایم به شكلی كه پروازهای عبوری از كشور ما كه اروپا را به آسیای جنوب شرقی متصل می كرد، ۸۰ درصد كاهش پیدا كرده است.
او همینطور درباره ضرر و زیان وارد شده به صنعت هوانوردی عمومی و فرودگاه های كشور اظهار داشت: گرچه بر طبق برآورده های صورت گرفته و اعلام شده شركت های هواپیمایی داخلی تا ۱۵ فروردین ماه ۳ هزار میلیارد تومان از كاهش پروازها خسارت می بینند اما بخش های مختلفی در صنعت هوانوردی عمومی همچون هندلینگ، خدماتی پشتیانی و غیره است كه ارزیابی خسارت های وارد شده به آنها نیازمند بررسی و ارزیابی بیشتر است.
او اعلام نمود: بر طبق آخرین آمارهای دریافت شده تنها در هفته های پایانی سال قبل حدود ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت از محل كاهش پروازها و افزایش هزینه های ناشی از اعمال پروتكل های بهداشتی به فرودگاه های كشور وارد شده است و اگر ۷۰ درصد كاهش عملیات پروازی را به یك سال تعمیم دهیم بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت تنها به شركت فرودگاه ها وارد می شود.

منبع: