در گفت و گو با مدیرسا تاكید شد تسهیلات جدید دولت چشم بسته پرداخت نشود!

به گزارش مدیرسا یك فعال كارگری خواستار پشتیبانی از كارگران كارخانه هایی شد كه در ایام اوج انتشار كرونا مشغول كار و تولید هستند و اظهار داشت: اولویت پرداخت تسهیلات ارزان دولت باید با كارخانه هایی باشد كه از سال قبل تابحال دست از تولید نكشیده و نیروهای كار خودرا اخراج نكرده اند.
رحمت الله پورموسی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مصوبه دولت در اختصاص ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان به بنگاه های اقتصادی اظهار نمود: اگر این كمك به بنگاه های اقتصادی صورت گیرد خوب است ولی وام و تسهیلات ارزانی كه دولت می دهد نباید چشم بسته پرداخت گردد بلكه كارفرمایانی كه دلسوزانه پای كار ایستاده اند و علی رغم مشكلات زیاد دست از تولید نكشیدند باید شناسایی و این وام به آنها داده شود.
وی اضافه كرد: حمایت مالی از بنگاه ها باید در طول سال صورت گیرد و فقط به ایام انتشار كرونا محدود نشود. دولت در بحث بیمه و مالیات و استمهال وام ها در طول سال به كارفرمایان كمك نماید تا تولید سرپا بماند.
این فعال كارگری به شرط حفظ كارگران بعنوان ملاك پرداخت این تسهیلات اشاره و اظهار نمود: متاسفانه گاهی می بینیم این وام و تسهیلات گرفته و در جای دیگری هزینه می شود؛ در صورتیكه باید اولویت با كارآفرینان و كارفرمایانی باشد كه با وجود مشكل تامین مواد اولیه یا نبود نقدیندگی، نیروهای كار خودرا از سال قبل تابحال نگه داشته و اخراج نكردند.
پورموسی در عین حال نظارت بر پرداخت تسهیلات مذكور را مهم خواند و اظهار داشت: نباید به صرف یك گزارش از بنگاه اقتصادی این مبالغ پرداخت گردد بلكه بنگاه هایی كه درخواست می دهند باید درخواستشان با دقت بررسی شود تا تخصیص اعتبار به تولید كنندگان واقعی صورت گیرد.
وی خواستار پشتیبانی از كارگران كارخانه هایی شد كه با شرایط فعلی و در ایام اوج انتشار كرونا مشغول تولید هستند و اظهار داشت: بعضی از مشاغل كه هم اكنون تولید آنها ضرورتی ندارد، می توانند موقتا تعطیل شوند ولی در مورد آن دسته از كارخانه هایی مثل كارخانه های تولید مواد غذایی و خوراكی، لوازم بهداشتی، ماسك و مواد ضدعفونی كه وجود آنها لازم است و ۲۴ ساعته در حال فعالیت هستند، نكات بهداشتی و مراقبت های پزشكی جهت حفظ سلامتی كارگران باید رعایت شود.
این فعال كارگری اشاره كرد: كارخانه ها و كارگاه هایی مثل نساجی و تولید فرش كه ضرورتی به ادامه فعالیت آنها در این شرایط نیست، بهتر است فعالیت خودرا موقتا متوقف كنند و به كارگران مرخصی بدهند و چنانچه به سبب سفارشهای خود ناچار به ادامه تولید هستند، كارگران را مشمول كاهش ساعات كار كنند یا با یك سوم نیروهای كار به فعالیت خود ادامه دهند.
پورموسی در آخر از دولت خواست كارخانه هایی كه تعطیلی آنها برای یك یا دو ماه مشكلی در بازار كار ایجاد نمی كند را بمنظور حفظ جان كارگران و برای قطع زنجیره كرونا و ریشه كنی آن موقتا تعطیل كند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، در جلسه اقتصادی ستاد مقابله با ویروس كرونا مصوب شد مبلغ ۷۵ هزار میلیارد تومان اعتبار با نرخ سود ۱۲ درصد بمنظور به كمك به بنگاه های لطمه دیده از كرونا به شرطی كه كارگران خودرا اخراج نكنند اختصاص پیدا كند.

منبع: