افول منطقه یورو؟

مدیرسا: انتظار می رود رشد اقتصادی منطقه یورو امسال به رقم كم سابقه منفی ۷.۵ درصد برسد.
به گزارش مدیرسا به نقل از کمیسیون اروپا، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی گسترده کسب و کارها در کنار بی نظمی در زنجیره تجارت موجب خواهد شد تا اقتصادهای اروپایی سخت ترین سال خودرا از دهه ۱۹۳۰ تابحال پیش رو داشته باشند. بگفته کمیسیون اروپا، کشورهای اروپایی نه فقط باید انتظار رشد مثبت را نداشته باشند بلکه متوسط رشد اقتصادی در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو منفی ۷.۵ درصد و در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا منفی ۷.۷۵ درصد خواهد بود. در صورت تحقق چنین رشدی، ضعیف ترین رشداقتصادی کشورهای اروپایی در قرن بیست و یکم به ثبت خواهد رسید.
پائولو جنتیولونی، کارشناس مسائل اقتصادی در کمیسیون اروپا اظهار داشت: اروپا در حال تجربه یک شوک اقتصادی می باشد که از زمان رکود بزرگ تابحال سابقه نداشته است.
بگفته کمیسیون اروپا خروج نسبی از رکود عمیق ناشی از کرونا دست کم تا قبل از شروع سال ۲۰۲۱ چندان محتمل به نظر نمی رسد اما حتی بعد از اختتام قرنطینه سراسری نیز نباید انتظار یک رشد قابل توجه را داشت.
والدیس دمبروفسکی، قائم مقام کمیسر اقتصادی اروپا اظهار داشت: در صورتیکه یک خروج سریع از شرایط کنونی برای اقتصاد جهانی کار چندان راحتی نخواهد بود، میزان نتایج مخرب وضعیت کنونی به عواملی همچون توانایی ما در بازگشایی اقتصادی و سرعت بازگشت کارهای تولیدی به سطوح پیش از بحران بستگی خواهد داشت.
کمیسیون اروپا هم چنین گفته است که در صورت طولانی تر شدن بحران کرونا، رکود اقتصادی احیانا از این هم عمیق تر خواهد شد.
بانک مرکزی اروپا به علت اختلاف درونی اعضای منطقه یورو هنوز نتوانسته است یک بسته محرک واحد را در سطح منطقه اجرایی کند و خیلی از کشورها برای پشتیبانی از اقتصاد، خود دست به کار شده اند.
لازم به ذکر است منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو بعنوان واحد پولی خود استفاده می نمایند. اتحادیه اروپا نیز دارای ۲۷ عضو است که شامل ۱۹ کشور عضو منطقه یورو بعلاوه بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسی، جمهوری چک و رومانی است.

منبع: