ناوگان حمل و نقل كشور ۵ و نیم سال جوان تر می شود

به گزارش مدیرسا بوشهر معاون راهداری و حمل و نقل استان بوشهر اظهار داشت: یكی از اقدامات سازمان حمل و نقل واردات كامیون است كه در این طرح ۵۳ هزار خودرو ناوگان حمل و نقل از رده خارج و با كامیون های سه ساله تعویض می شوند و ناوگان حمل و نقل كشور ۵.۵ سال جوان تر خواهد شد.
مهدی شهابی در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه در زمینه تصادفات یکی از اشکالات اصلی ما واژگونی است، اضافه کرد: در حوزه تصادفات محورها که مهمترین علل آن عدم توجه به جلو توسط رانندگان، استفاده از تلفن همراه و عدم رعایت فاصله طولی بوده که سبب رشد تصادفات شده است.
وی تصریح کرد: در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رشد ۳۰ درصدی تصادفات را داشتیم که عمده عوامل آن هم عامل انسانی و بعد از آن وسیله نقلیه و عامل راه دخیل بوده است. باید گفت ۷۵ الی ۸۰ درصد تصادفات با عامل انسانی رخ می دهد و بعد از از آن نقش خودرو و وسیله نقلیه وارد است. تنها راه جلوگیری از این مورد هم فرهنگ سازی و آموزش است.
این مسئول توضیح داد: واحد ایمنی و ترافیک راهداری در مدارس از مقاطع راهنمایی و دبیرستان این آموزش ها را شروع کرده است. همینطور آموزش هایی برای رانندگان حمل و نقل عمومی که قبل از آن که وارد ناوگان شوند بایستی آموزش های بدو به خدمت را بگذرانند. از مدارک مورد نیاز برای این رانندگان داشتن مجوز فعالیت رانندگی و کارت هوشمند است یکی از شرایط آن گذراندن این آموزش ها است. روش دیگر می تواند اعمال قانون از جانب حوزه پلیس راه باشد.
معاون حمل و نقل راهداری بوشهر اظهار نمود: در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۹ -یعنی از ۲۵ اسفندماه ۹۸ تا ۲۰ فروردین ۹۹- نزدیک به ۵۰ درصد کاهش تصادفات را تجربه کرده ایم که می تواند به علت اعمال محدودیت های ترافیکی و همینطور رعایت کردن بیشتر قوانین از جانب مردم باشد.
شهابی با اشاره به طرح واردات خودرو با کارکرد کمتر از ۳ سال اظهار داشت: یکی از اقداماتی که سازمان حمل و نقل با همکاری گمرک، استاندارد و محیط زیست انجام داده است اینکه ۴ گروه از شرکت های تولید کننده خودرو های سنگین و شرکت های حمل و نقل توانمند داخلی با مجوز از سازمان حمل و نقل جاده ای می توانند با مجوز از سازمان صمت واردات کامیون سنگین را برای مالکین حقیقی و حقوقی کامیون های فرسوده انجام دهند. این کار با دستور ابلاغی وزیر راه و شهرسازی و برای نوسازی ناوگان جاده ای انجام می شود.
وی توضیح داد: یکی از شرایط اصلی آن داشتن تاییدیه آلاینده های زیست محیطی از محیط زیست است و بعد از آن هم کیفیت ناوگان که باید به تایید اداره استاندارد برسد. همینطور این شرکت ها باید خدمات بعد از فروش هم داشته باشند. کامیون هایی که اجازه ورود دارند از کشورهای خاصی هستند که این کشورها اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی است و از سایر کشورها اجازه واردات وجود ندارد.
این مسئول خاطرنشان کرد: در چارچوب این طرح بخشی از ناوگان فرسوده اسقاط و از رده خارج خواهند شد، حداقل توناژ خودرو ها باید ۱.۵ تن بوده و دارای معاینه فنی و فعال در بخش حمل و نقل باشد. کامیون های فرسوده از چرخه حمل و نقل خارج و خودرو های وارد شده جایگزین آنها می شوند.
معاون راهداری و حمل و نقل استان بوشهر عنوان کرد: مزیت عمده این طرح لحاظ شدن تخفیف گمرکی ۲۵ درصدی برای واردکنندگان است. افرادی که تمایل به واردات دارند و واجد شرایط هستند می توانند از راه سایت سازمان راهداری ثبت نام نمایند.
مهدی شهابی با اشاره به اینکه در این طرح اولویت با ناوگان بالای ۴۰ سال است، خاطرنشان کرد: میانگین عمر کشوری ناوگان حمل و نقل چیزی نزدیک به ۱۸ سال است که این رقم در استان بوشهر حدود ۹ سال برآورد شده، اگر این برنامه اجرا شود ۵۳ هزار خودرو در ناوگان حمل و نقل کشور از رده خارج و با کامیون های سه ساله تعویض می شوند که ناوگان حمل و نقل کشور ۵.۵ سال جوان تر خواهد شد.
وی در مورد فرایند کنترل و نظارت ناوگان که به شکل میدانی و سیستمی انجام می شود، توضیح داد: در سطح استان و در خروجی و ورودی ها گشت های نامحسوس با همکاری پایگاه های پلیس پیشبینی شده که از لحاظ رعایت موارد ایمنی بررسی صورت می گیرد.
معاون حمل و نقل راهداری بوشهر بیان نمود: در بازرسی و کنترل خودرو ها اسناد حمل شامل بارنامه و صورت وضعیت مورد بررسی قرار گرفته است. کنترل های سیستمی از راه سامانه سپه تن انجام می شود و ۱۲۳ اکیپ در طول ۲ ماه فعالیت ها را رصد می کرده اند و نزدیک به ۹۵ پرونده تخلف تشکیل شده است.
شهابی با تاکید بر اینکه همه این اقدامات یک وضعیت تردد ایمن را در سطح راه های کشور رقم می زند، خاطرنشان کرد: در سطح کشور و توسط ۱۵۲۳ تیم کنترل نظارت، ۱۰ هزار و ۱۴۴ دستگاه اتوبوس رصد شده که پرونده های تشکیل شده به کمیسیون تخلفات ارسال شده است.
این مسئول اظهار نمود: از لحاظ بیشترین تخلفات شناسایی شده و همینطور در حوزه کنترل و نظارت، استان بوشهر رتبه دوم را در کشور کسب کرده است.