آخرین خبر از بازگشایی مرزهای تجاری و مسافری

مدیرسا: پس از تغییر وضعیت در مرزها كه تردد در آنها به سبب شیوع ویروس كرونا با موانعی روبه رو شده بود، حالا اغلب مرزهای تجاری در راه زمینی و ریلی باز هستند و جابه جایی كالا انجام می شود، اما در مرزهای مسافری هنوز این اتفاق نیفتاده و بطور محدود و در شرایط خاص جابه جایی مسافر انجام می گیرد.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، از اسفندماه و با شیوع ویروس کرونا عبور و مرور در مرزهای تجاری و مسافری با موانعی مواجه و اغلب بسته شدند، موضوعی که تبعات خودرا نیز به همراه داشت و این روزها بعنوان یکی از دلیلهای نوسان بازار ارز آن یاد می شود، چونکه صادرات به تبع آن ارزآوری را تحت تاثیر قرار داد. اما به تدریج از حدود یکی، دو ماه گذشته طی مذاکرات صورت گرفته و با رعایت پروتکل های بهداشتی گشایش هایی صورت گرفت و تبادلات تا حدودی برگشتند.

بررسی آخرین وضعیت مرزها در حوزه تجاری و مسافری با توضیحاتی از طرف روح اله لطیفی – سخنگوی گمرک ایران – به ایسنا همراه بود.

اینچه برون پس از ۴ ماه باز شد

طبق اعلام وی در ترکمنستان، مرز اینچه برون که از اوایل اسفندماه به مدت چهار ماه بسته شده بود از روز گذشته با پذیرش ۳۰ واگن باز شد. این در حالیست که قبل از این ۱۳۱ واگن در مرز اینچه برون متوقف بوده که ۴۰ واگن خالی بود ولی ۳۰ واگن آن محموله سیمان داشت که توسط ترکمنستان پذیرفته شده است.

در مسیر دیگر ترکمنستان تبادل از کانال سرخس انجام می شود که روزی ۳۰ واگن به سمت ترکمنستان حرکت می کند اما احیانا به زودی این محدودیت برداشته شده و تا ۶۰ واگن افزایش پیدا خواهدنمود. کالاهایی که از این مرز عبور می کند باید فاسد نشدنی و غیرمواد غذایی با ماندگاری بالا باشد.

در ترکیه در مرز تجاری ورود و خروج کالا از کانال ریلی و جاده ای صورت می گیرد که در مرز جاده ای از سرو و سوداگر و در ریلی از کانال گمرک رازی است که البته برای آن مسیر جایگزین نیز تعریف شده است.

مسافری ترکیه فعلا بسته است/وعده بازگشایی تا ۱۱ مرداد

در مرز مسافری ترکیه فعلا مسیر هوایی که بسته و مبادله مسافر نداریم، اما ایرانی هایی که اقامت ترکیه داشته و یا ترکیه هایی که اقامت ایران داشتند به صورتی جابه جا شده اند و روزانه حدود ۱۵۰ نفر وارد و یا خارج شدند که از کانال مرز زمینی بوده است.

این در حالی است که مدتی پیش مسئولان ترکیه ای گفته بودند که احیانا پروازهای مسافری ایران از ۱۱ مردادماه از سر گرفته شود.

از مرزهای عراق چه خبر؟

در مورد مرزها با عراق نیز حالا تردد مسافر صورت نمی گیرد ولی برای افرادی که دارای اقامت- تابعیت و یا دو تابعیتی هستند این جابه جایی به صورتی صورت می گیرد.

در مرزهای تجاری با عراق نیز تمامی مرزهای عربی کماکان بسته هستند و فقط مرز مهران در راه جاده ای و در راه دریایی نیز از خرمشهر این جابه جایی انجام می شود. در سایر مرزها با عراق تمامی مرزهای اقلیم کردستانبدون محدودیتی فعال می باشند.

گرجستان بسته/روسیه تا ۱۱ تیر محدودیت دارد

در مرز گرجستان فعلا فعالیت کامیون ها و محموله های ایرانی چه به صورت ریلی و جاده ای متوقف است. در مورد روسیه نیز تا ۱۱ تیرماه محدودیت برای برخی محصولات کشاورزی همچون گندم که البته این محدودیت خاص ایران نیست، وجود دارد.

وضعیت امارات، کویت، آذربایجان و…

اما در سایر مرزها در مرز پاکستان بازارچه های آن باز است و مرز میرجاوه نیز بطور کامل و بدون محدودیت فعالیت می کند. مرز افغانستان نیز کاملا باز و فعال است، ؛ چه مسافری چه تجاری.

در مرز آذربایجان از نظر تجاری، دریایی و زمینی و ریلی مشکلی وجود ندارد اما از نظر مسافری نیز ایرانیها در ابتدا طی چهار مرحله با همکاری سفارت ایران در باکو به ایران برگشتند و چند مرحله دیگر هم فرصت برای بازگشت اتباع ایرانی برقرار شد.

در جنوب کشور فعالیت تجاری با کویت، امارات، عمان و قطر با رعایت پروتکل های بهداشتی و البته در بعضی موارد با شیوه های خاص در حال انجام می باشد. در امارات و کویت نیز طی چند مرحله اتباع برگشتند و یا هندی هایی که در کشتیرانی فعال بودند به هندوستان رفتند.

ارمنستان به پیش از کرونا برگشت

در مرز نخجوان محدودیتی نداریم و در مورد ارمنستان نیز فعالیت به دوران پیش از کرونا برگشته است.

منبع: