معاون اول رئیس جمهور: مقررات زائد بخش كشاورزی باید حذف شود

به گزارش مدیرسا معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: تجربه كرونا نشان داد خیلی از مقررات بخش كشاورزی زائد هستند و می توان خیلی از كارها را در این بخش به صورت غیر حضوری انجام داد.
به گزارش مدیرسا به نقل از صدا و سیما، اسحاق جهانگیری در نشست مدیران جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان برای دریافت وام قبلاً باید بارها به بانک مراجعه می کردند ولی در روزهای کرونا و با تسهیلاتی که صورت پذیرفت این مساله با چند پیامک انجام شد پس می توان بسیاری رفت و آمدها را حذف نمود و مراجعات را کم کرد. وی ادامه داد: شرایط سخت فعلی کشور نیاز به روحیه جهادی و خدمت کردن دارد ضمن اینکه این خدمات نیز باید به درستی به مردم اطلاع رسانی شود. معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد: وزارت جهاد مسئولیت بسیار سنگینی دارد که آن تامین امنیت غذایی مردم و این کار بسیار دشوار است. جهانگیری اشاره کرد: دستاوردهای وزارت جهاد کشاورزی در تامین نیازهای کشور در حوزه زراعت، باغبانی، شیلات و … حائز اهمیت می باشد و تولید در شرایط فعلی با منابع آب محدود بسیار دشوار است. وی اظهار داشت: اقتصاد کشور در سال قبل رشد یک و یک دهم درصدی داشت که ۵۴ درصد این رشد سهم بخش کشاورزی است. معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد: خود بخش کشاورزی نیز در یک سال قبل رشد هشت و هشت دهم درصدی را تجربه نمود و این آمار بسیار مهمی است و باید از مدیران وزارت جهاد کشاورزی، دامداران و کشاورزان تشکر ویژه کرد. جهانگیری افزود: بخش کشاورزی موتور محرک اقتصاد کشور است که هم نیاز مردم را تامین می کند و هم سایر رشته های صنعتی را به حرکت در می آورد. وی اشاره کرد: در طرح های اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد نمره خوبی گرفته و عملکرد موفقی داشته است. معاون اول رئیس جمهور با اشاره به بهره برداری از پروژه دشت سیستان گفت: مهم ترین دغدغه این بوده است که مردم سیستان در سخت ترین شرایط خشکسالی هم از ۴۶ هزار هکتار زمین قابل کشت بهره مند باشند و این اقدام در حال اجرایی شدن است و ۳۲ هزار هکتار از این پروژه به بهره برداری رسید و بقیه هم به زودی مورد بهره برداری قرار می گیرد. جهانگیری اشاره کرد: تا به این لحظه طرحی به این بزرگی اجرا نشده است. وی اشاره کرد: البته انعکاس و اطلاع رسانی این پروژه ها بسیار مهمست و باید اطلاعات این پروژه ها در اختیار مردم قرار گیرد. معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی تحقیقات می بایست جدی گرفته شوند گفت: این تحقیقات می بایست کاربردی باشند و محورشان آموزش کشاورزان قرار گیرد. جهانگیری اظهار داشت: مدیریت کشاورزی باید بروز و مقررات دست و پا گیر حذف شود. وی با اعلان اینکه جلب مشارکت بخش غیر دولتی در کشاورزی حائز اهمیت می باشد گفت: بخش خصوصی باید بطور جدی وارد میدان شود و قدرتی پیدا کند که صاحب بانکهای بزرگ، کارخانه های بزرگ و کشتیرانی شود. معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: همین طور می بایست شکاف بین کشاورزی سنتی و مدرن پر شود و به استارت آپ های بخش کشاورزی بیش از پیش پرداخته شود. جهانگیری اظهار داشت: در اوایل فراگیری بیماری کرونا کشور با کمبود ماسک و تجهیزات بهداشتی مواجه بود اما بعد از چهار ماه به نقطه ای رسیدیم که می توانیم صادرات انجام دهیم و کشورهای صنعتی متقاضی این محصولات هستند در بخش کشاورزی نیز از این ظرفیت ها بسیار دارد و باید قدر این ظرفیت ها را دانست. وی اشاره کرد: در گوشه و کنار کشور مدیران بسیار توانمندی هستند که در چارچوب شرکت های دانش بنیان می توانند یاری رسان بخش کشاورزی باشند و فقط کافی است که به ظرفیت های آنها توجه گردد.
معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد: به نیروی متخصص و جوان تحصیل کرده باید میدان داده و روحیه جهادی در جوانان باید تقویت شود. جهانگیری اظهار داشت: در جایی که محصولات کشاورزی باید صادر شود حتما باید چارچوب مناسبی تنظیم و این اقدام باید با سهولت انجام گردد بدترین اتفاق این است که محصول بازار صادراتی داشته باشد ولی جلوی صادرات آن گرفته شود صادرات باید به صورت پایدار صورت پذیرد. وی با اشاره به اینکه این آمادگی وجود دارد که الگوی کشت اجرایی شود گفت: اجرایی شدن این طرح اقدام بسیار مهمی است و باید ایین نامه ها و دستورالعمل های آن تدوین شود و با بخش های مختلف هماهنگی به عمل آید. معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه شیلات باید یکی از مهم ترین محورهای تولید قرار گیرد گفت: تولید ماهی در قفس همچون طرح هایی است که باید بوسیله اعتبارات بانک ها به آن کمک گردد تا بتواند در کشور در وسعت بزرگ اجرا شود. جهانگیری با اشاره به اینکه حل مشکلات تامین نهاده های دامی باید در دستور کار قرار گیرد اظهار داشت: باید با وارد کنندگان گفت و گو و طی جلساتی با تمام طرف های تامین نهاده های دام مشکلات این بخش را حل کرد البته اینکه این نهاده ها وارداتی هستند اصلاً به نفع اقتصاد کشور نیست و می بایست برای تولید این نهاده ها در کشور فکر اساسی شود. وی ادامه داد: درباب جنگل ها حساسیت جدی و حفاظت از آن بسیار مهمست باید واردات چوب آزاد و مسائل حفاظتی جنگل ها جدی تر گرفته شود، آتش سوزی جنگل ها مورد قبول نیست و باید مورد پیگیری قرار گیرد. معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: تقویت صنایع تبدیلی سبب کاهش ضایعات بخش کشاورزی می شود و در این راه دولت آمادگی دارد تا اگر نیاز بود به بخش های مختلف یاری رسانی کند.

منبع: