بیمه بیكاری كرونا را نگرفتید بخوانید

نحوه دریافت مقرری بیمه بیكاری كرونا برای آن دسته از مشمولان و متقاضیان دریافت بیمه بیكاری ایام كرونا كه تابحال موفق به ثبت نام نشده یا از فهرست مشمولان جامانده اند، اعلام گردید.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، به دنبال شیوع کرونا و تاثیرگذاری آن بر خیلی از کسب وکارها مقرر شد تا بیمه بیکاری سه ماه اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ به کارگران صدمه دیده از کرونا پرداخت گردد.
دولت در جهت پشتیبانی از صنوف و کارگران صدمه دیده از کرونا، مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای کمک به صندوق بیمه بیکاری اختصاص داد و با حمایت سازمان برنامه و بودجه و اهتمام وزارت کار، سازمان تأمین اجتماعی و دستگاههای مربوطه، روند واریز مقرری بیمه بیکاری به متقاضیان مشمول و کارگران بیکار شده با جدیت دنبال شد.
وزارت کار از مدتها قبل سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری به نشانی bimebikari.mcls.gov.ir را راه اندازی نمود تا افراد بیکار شده تابع قانون کار و قانون تأمین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری، بتوانند با رفتن به این سامانه و وارد کردن اطلاعات شخصی، درخواست خویش را به ثبت رسانده و از مقرری بیمه بیکاری بهره مند شوند.
در همین راستا مشمولان و متقاضیان دریافت بیمه بیکاری ایام کرونا در سامانه مذکور ثبت نام کردند که البته رانندگان، کارگران ساختمانی و صاحبان حرف و مشاغل آزاد جزو افراد خارج از شمول قانون کار و بیمه بیکاری بودند که دریافت مقرری شامل حالشان نشد.
وزارت کار طی سه دوره اسفند، فروردین و اردیبهشت بیمه بیکاری کرونا را بر اساس سوابق موجود و اطلاعات بیمه شدگان فعال پرداخت کرد.
آن دسته از متقاضیانی که در ۱۰ روز اول اسفند بیکار شدند از راه سازمان تأمین اجتماعی مقرری بیمه بیکاری آنها واریز و کسانی که از ۱۰ اسفند ۹۸ تا ۳۱ اردیبهشت ۹۹ بیکار شدند بیمه بیکاری آنها مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا توسط خزانه داری کل پرداخت گردید.
باوجود ثبت نام متقاضیان برای دریافت بیمه بیکاری، عده ای از متقاضیان بیکار شده از اسفند سال قبل به علل گوناگونی همچون اعلام شماره شبای اشتباه یا عدم تعلق شماره حساب مربوطه موفق به ثبت نام در سامانه نشدند که مقرر شد لیست اسامی این دسته افراد از راه کمیته های استانی جمع آوری و بعد از پایش و تکمیل به سازمان تأمین اجتماعی ارسال شود تا مقدمات واریز مقرری به حساب آنها هم فراهم گردد.
در این بین اعلام گردید که جاماندگان با تلفن گویای مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین اجتماعی به شماره ۱۴۲۰ تماس گرفته و راهنمایی لازم را جهت رفع مشکلات احتمالی دریافت نمایند اما عده بسیاری به علت مشغول بودن سامانه و انتظار و صرف مدت زمان طولانی در پشت خط موفق به ارتباط و پیگیری نشدند.
در همین راستا، اداره کل پشتیبانی از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار از متقاضیان بیمه بیکاری کرونا که از آغاز خردادماه بیکار شدند و افرادی که بیکاری آنها از اسفند سال قبل تابحال استمرار داشته خواست تا به سامانه prkar.mcls.gov.ir مراجعه و نوع بیکاری خویش را از راه خوداظهاری اعلام کنند.
براساس تازه ترین اخبار، آن دسته از جاماندگان بیمه بیکاری کرونا که مدت بیکاری آنها تا خرداد ماه استمرار و ادامه داشته باید به دفاتر پیشخوان دولت رجوع و نسبت به احراز هویت خود اقدام نمایند.
آنطور که مدیرکل پشتیبانی از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار گفته، باوجود تاکید زیادی که بر ثبت نام بیکار شدگان ایام کرونا در سامانه بیمه بیکاری وزارت کار به نشانی bimebikari.mcls.gov.ir صورت گرفته باز هم عده بسیاری به ادارات کار و مراکز کاریابی محل سکونت خود رجوع و مراحل ثبت نام خویش را از این طریق دنبال کردند که منجر به قرار نگرفتن نام آنها در فهرست مشمولان شده است.
بابایی تعداد کسانی که از فهرست ارسالی وزارت کار جامانده اند حدود ۱۴ هزار نفر ذکر و شماره تماس ۰۲۱۶۶۵۸۰۰۹۳ دفتر مدیریت را جهت پاسخگویی به سوالات آنها درباره بیمه بیکاری اعلام نمود.
به قول وی، آن دسته از جاماندگان که مدت بیکاری آنها تا خرداد سال جاری ادامه داشته باید به دفاتر پیشخوان دولت رجوع و نسبت به احراز هویت خود اقدام نمایند تا پیامک وزارت کار به آنها ارسال شود و بعد از دریافت پیامک با رفتن به سامانه prkar.mcls.gov.ir مدارک خویش را بارگذاری کنند تا مقرری بیمه بیکاری آنها برقرار شود.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، برابر آخرین آمارها تا آخر تیرماه بیشتر از ۸۷۰ هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کردند که از این تعداد ۷۳۳ هزار نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شناخته شدند.
به قول معاون بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی بیشتر از ۹۰ درصد افراد ثبت نام شده مقرری بیمه بیکاری ایام کرونا را دریافت نمودند.

منبع: