رئیس هیات عامل ایمیدرو ؛ راه اندازی صندوق پشتیبانی از بومی سازان صنعت فولاد تا اخر سال

رئیس هیات عامل ایمیدرو از تاسیس صندوق پژوهش و فناوری صنعت فولاد تا قبل از آخر سال اطلاع داد و اظهار داشت: این صندوق از بومی سازان و تولیدكنندگان داخلی حمایت كرده و ریسك آنها را پوشش خواهد داد.

خداداد غریب پور در گفت و گو با خبرنگار مهر عنوان کرد: با عنایت به نقش با اهمیت بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد بدون نفت، نیاز است که برای تحقق این هدف، یک سری الزامات و زیرساخت ها فراهم گردد که یکی از مهم ترین آنها مقوله بومی سازی است. در این راستا بومی سازی و ساخت داخل بعنوان یکی از راهبردها و سیاست های ایمیدرو در سال ۹۹ تعیین و برنامه های واحدهای تابعه به تناسب آن تعریف شد که در همین راستا لازم بود شاخصهای بومی سازی توسط ایمیدرو تدوین شده و زمینه برای سنجش و پایش دقیق برنامه ها و فعالیتهای بومی سازی فراهم گردد.
رئیس هیأت عامل ایمیدرو اضافه کرد: در این حوزه ۱۲ شاخص کلان را برای بومی سازی تدوین کردیم که ملاک ارزیابی عملکرد برنامه های بومی سازی و ساخت داخل بر مبنای آنها خواهد بود. این شاخص ها برای شرکتهای بخش معدن و صنایع معدنی یک راهنمای مسیر بومی سازی است که به آنها در انتخاب اولویت ها کمک خواهد نمود تا برنامه های بومی سازی را با عنایت به درجه اهمیت و به فراخور نیازشان تعریف کنند.
وی افزود: همچون این شاخص ها می توان به میزان صرفه جویی ارزی، میزان کاهش هزینه ها، تعداد ایجاد اشتغال، میزان افزایش سرعت فرآیند تأمین نیازها، درصد نقشه های ساخت بومی سازی شده، درصد مواد اولیه، قطعات و تجهیزات استراتژیک بومی سازی شده و درصد کاهش وابستگی تولید محصول نهایی اشاره نمود.
غریب پور اظهار داشت: با عنایت به این که تدوین شاخص ها با همکاری، تبادل نظر و همفکری با اصلی ترین شرکتهای بخش معدن و صنایع معدنی کشور انجام شده است بنابراین این شاخص ها عملیاتی است و از قابلیت سنجش واقعی برخوردار می باشد. استفاده از توان شرکت ها و تولیدکنندگان داخلی، ارتقای توان مهندسی و سازماندهی مناسب برای بهره برداری حداکثری از تمام ظرفیت های کشور، محور اصلی سیاست های بومی سازی ایمیدرو و شرکتهای تابعه است.
معاون وزیر صمت ضمن اشاره به ایجاد بانک اطلاعاتی قطعات و تجهیزات کارخانه های فولادی در کشور، خاطرنشان کرد: با ایجاد این بانک برای سازماندهی قطعات و تجهیزات با همکاری انجمن تولیدکنندگان فولاد طی ۸ ماه گذشته گام های مؤثری برداشته شد. این بانک در حال تکمیل اطلاعات است و تابحال بالغ بر ۱۹ هزار قطعه یعنی حدود ۶۰ درصد کل تجهیزات و قطعات این بخش در آن بارگذاری شده است. همینطور در جهت تحقق این مهم، طرح ایجاد داشبورد مدیریتی ساخت داخل هم اجرا خواهد شد.
وی اضافه کرد: از دیگر اقدامات ایمیدرو در این عرصه، ایجاد و شکل دهی صندوق پژوهش و فناوری برای صنعت فولاد است که برای اولین بار در این عرصه، چنین صندوقی در حال تأسیس است و اقدامی مهم در جهت پشتیبانی از بومی سازان و تولیدکنندگان داخلی و پوشش ریسک های آن به شمار می آید. امیدواریم با تحقق برنامه های ایمیدرو در این عرصه، این صندوق تا آخر سال جاری فعالیت خویش را آغاز کند.