معاون وزیر نیرو: به یك قدمی احیای دریاچه ارومیه رسیدیم

به گزارش مدیرسا معاون آب و آبفای وزیر نیرو ضمن اشاره به بهره برداری سد کانی سیب در استان آذربایجان غربی اظهار داشت: با آغاز به کار این سد، به یک قدمی اجرای طرح بزرگ احیای دریاچه ارومیه خواهیم رسید.

به گزارش مدیرسا به نقل از وزارت نیرو، قاسم تقی زاده خامسی روز گذشته در آئین افتتاح طرح های صنعت آب و برق در ۴ استان آذربایجان غربی، اردبیل، مازندران و اصفهان در چارچوب هفته سی و چهارم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران که با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور و وزیر نیرو برگزار شد، عنوان کرد: سد کانی سیب که بیشتر از ۹۰ درصد اعتبارات و اجرای آن در دولت تدبیر و امید انجام شده، در این هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران افتتاح می شود.
به گفته وی این سد، یک سد خاکی با ارتفاع ۵۸ متر و با طول تاج ۸۵۰ متر و دریاچه ای به طول ۲۰ کیلومتر است که می تواند ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب را سالانه تنظیم و بیشتر از ۹۰ درصد آنرا از راه یک تونل ۳۶ کیلومتری و کانال ۱۱ کیلومتری توسط رودخانه به پیکره دریاچه ارومیه انتقال دهد.
تقی زاده خامسی ضمن اشاره به هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی راه اندازی این سد در طول هشت سال گذشته، اظهار داشت: این سد علاوه بر احیای دریاچه ارومیه، می تواند از نظر گردشگری در منطقه بسیار مناسب و اشتغالزا برای مردم باشد.
وی همینطور ضمن اشاره به آبگیری سد کرم آباد در اردیبهشت سال گذشته، اظهار داشت: حدود ۴۳۰۰ هکتار شبکه آبیاری این سد آماده شده بود که امروز ۸۴۰۰ هکتار دیگر آماده می شود. امیدواریم در همین دولت ۱۰ هزار هکتار دیگر از شبکه افتتاح شود که با این کار در واقع ۲۳ هزار هکتار شبکه آبیاری راه اندازی خواهد شد.
تقی زاده خامسی تصریح کرد: شبکه های آبیاری به صورت معمول برای بهبود اراضی انجام می شود که در مورد شبکه های سد کرم آباد، ۸۰ درصد اراضی از نوع اراضی توسعه ای است که علاوه بر اشتغالزایی، اراضی هم به کشاورزان جدید واگذار خواهد شد.
وی اظهار داشت: در این طرح هم ۵۳۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو در پاسخ به سوال رئیس جمهوری در مورد تونل ۳۶ کیلومتری هم اظهار داشت: این تونل دقیقاً ۳۵.۵ کیلومتر است که در آن دو دستگاه حفار از سوی دریاچه و هم خشکی کار را شروع کرد. دستگاه نخست از سوی دریاچه ۲۰ کیلومتر حفاری کرده و الان خارج شده و دستگاه دیگر هم کار خویش را شروع کرده و ۱.۵ کیلومتر دیگر باقی مانده است.
وی عنوان کرد: در این ۱.۵ کیلومتر دو ماه است که به بافت آبرفتی در لایه های زمین و جریان شدیدی از آب برخورد کرده ایم و باری که روی دستگاه حفار است دو برابر میزان تعریف شده است.
تقی زاده خامسی با اشاره به اینکه راه اندازی دستگاه از روز چهارشنبه، ۱۰ حلقه چاه به عمق ۱۰۰ تا ۱۲۰ متر حفاری شده که آب را از تونل پمپاژ می کند. مقدار آبی که روزانه پمپاژ می شود ۱۰۰ میلیون لیتر و به اندازه ظرفیت آب آشامیدنی یک شهر ۴۰۰ هزار نفری است، اظهار داشت: تمام ظرفیت تخصصی کشور مطرح در سطوح بین المللی در این طرح به کار گرفته شده و امید است که با افزایش نرم حفاری اوایل سال آینده آب به دریاچه برسد.

منبع: