مدیركل بنیاد مسكن استان مطرح كرد احتمال تخریب ۳۵ هزار مسكن روستایی اردبیل با زلزله و سیل

به گزارش مدیرسا اردبیل مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل اظهار داشت: ۳۵ هزار واحد مسکن روستایی در استان اردبیل کم دوام است که نیاز به مقاوم سازی دارد.
فرهاد سبحانی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: مقاوم سازی واحدهای مسکونی شامل شهری و روستایی به سبب تکرار حوادث ناگوار و تلخ قهری جز ضرورت هاست و استان اردبیل نیز به سبب قرار گرفتن در راه گسل زلزله و بروز حوادثی که همچون زلزله و سیل، نیازمند مقاوم سازی واحدسازی مسکونی دارد تا در مقابل این حوادث ایمن باشد.

وی اشاره کرد: از سال ۸۴ طرح مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی در کشور شروع شده که سهمیه کشور ۲۰۰ هزار واحد بوده که از این بین سهمیه استان سالانه چهار تا پنج هزار واحد می باشد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل اظهار داشت: در قالب این طرح دولت تسهیلات ارزان قیمتی را با نرخ سود پنج درصد در اختیار صاحبان واحدهای مسکونی روستایی قرار می دهد تا زمینه مقاوم سازی آنها فراهم آید.

سبحانی اضافه کرد: در کنار پرداخت تسهیلات تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای هر متقاضی برای گروه های کم درآمد و اقشار لطمه پذیر نیز تا سقف ۳۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: شرایط برخورداری از این تسهیلات قرار گرفتن واحد مسکونی در قالب ضوابط و طرح هادی با کاربری مناسب و همین طور مراجعه به دهیاران برای ستاندن پروانه است که به همین دلیل متقاضیان به بنیاد مسکن معرفی می گردند تا زمینه مقاوم سازی واحدهای آنها فراهم آید.

سبحانی فعالیت ۱۷ دفتر نظام فنی، مهندسی را تصریح کرد و افزود: با کمک این دفاتر طراحی و نقشه واحدهای مسکونی روستایی آماده شده و متقاضیان برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می گردند تا در قالب سفته زنجیره ای، پرداخت تسیهلات آنها به آسانی صورت گیرد.

وی بیان کرد: به سبب آن که پیدا کردن ضامن کارمند برای متقاضیان مقاوم سازی مسکن روستایی سخت بود، تصمیم بر این شده تا با ساده ترین روش که سفته زنجیره ای است، پرداخت تسهیلات صورت گیرد تا به سرعت روند بازسازی واحدهای مسکونی را در روستاها شاهد باشیم.

سبحانی اظهار نمود: برای گروه هایی که تحت پوشش کمیته امداد و یا بهزیستی هستند کمکی نیز از طرف آن نهادها برای بازسازی واحدهای مسکونی انجام می شود که با در نظر گرفتن این شرایط امکان ساخت واحد مسکونی مقاوم در روستاها فراهم می آید.

طرح هادی روستاهای بالای ۲۰ خانوار تهیه شده است

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل در مورد طرح هادی نیز اشاره کرد: ما در دو قالب تهیه و اجرای طرح هادی عمل می نماییم به طوریکه در تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی تهیه شده و حتی برای ۵۰ روستای زیر ۲۰ خانوار نیز تهیه طرح هادی به انجام رسیده است.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: به دنبال تهیه طرح هادی ما تا ۴۵ درصد روستاها بخش هایی از طرح هادی را نظیر آسفالت ریزی، زیرسازی، جدول گذاری و سنگ فرش انجام داده و این کار با سرعت در حال انجام می باشد.

سبحانی به اجرای طرح بافت با ارزش و گردشگری روستایی اشاره نمود و اضافه کرد: در بعضی از روستاها باتوجه به ظرفیت تاریخی و گردشگری نظیر کزج، عنبران و گیلوان اجرای این طرح در قالب سنگ فرش، بازسازی چشمه ها، معماری ساختمان به صورت بومی و سنتی با حفظ بافت با ارزش روستایی انجام شده یا در حال انجام می باشد.

وی اشاره کرد: اهتمام و تلاشمان بر این است تا در قالب این طرح هویت روستاهای گردشگری حفظ شده و بعنوان واحدهای بومی و گردشگری مورد بهره برداری قرار گیرد.

سبحانی با قدردانی از همکاری خوب فرمانداران، بخشداران و دهیاران در اجرای طرح هادی روستایی افزود: با کمک دولت تامین قیر رایگان برای آسفالت معابر روستایی انجام شده به طوریکه از سال ۹۴ تا حالا بیش از دو میلیون متر مربع آسفالت و عملیات زیرسازی انجام شده تا رفت و آمد روستاییان به آسانی صورت گیرد.

۱۵۰ طرح هادی نیاز به بازبینی دارد

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل یکی از اقدامات بنیاد مسکن را بازبینی در طرح هادی اعلام نمود و افزود: هر ۱۰ سال باید این بازبینی صورت گیرد که تا حالا در ۲۴۰ روستا طرح هادی بازبینی شده و در ۱۵۰ روستا نیز نیاز به بازبینی طرح هادی داریم.

وی افزود: این زیرساخت ها سبب شده تا مهاجرت معکوس را در روستاها و ماندگاری روستاییان را در مناطق خودشان شاهد باشیم و امسال در ۵۰ روستا بازبینی طرح هادی در دست اقدام است.

سبحانی بیان کرد: بانکهای عامل همکاری خوبی را در اجرای طرح مقاوم سازی مسکن و پرداخت تسهیلات دارند مگر اینکه متقاضیان مشکل چک برگشتی و یا معوقات بانکی داشته باشند که باید با حل این مشکلات به صورت سفته زنجیره ای و یا برای دریافت تسهیلات اقدام نمایند.

وی افزود: بنیاد مسکن استان بعنوان ستاد معین در حوادث غیرمترقبه خدماتی را به مناطق زلزله زده و یا سیل زده ارائه می کند که تا حالا در زلزله بم، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و سیل لرستان حضوری چشم گیر داشتیم.

سبحانی اظهار نمود: اصلی ترین وظیفه بنیاد مسکن تامین مسکن برای گروه های مختلف جامعه خصوصاً اقشار لطمه پذیر است که دراین زمینه با همکاری مجموعه خیرین و بنیاد مسکن تلاش بر تامین سرپناه است.

وی در ادامه اشاره کرد: تا حالا ۵۶ تا ۶۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی در استان بهسازی شده و ۳۵ تا ۴۰ درصد واحدهای مسکونی باقی مانده نیاز به مقاوم سازی دارند که انتظار می رود صاحبان این واحدها برای دریافت تسهیلات مراجعه کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل اظهار داشت: با توجه به این که حوادثی نظیر زلزله و سیل در وقوع خود خبری نمی کند، بهتر است صاحبان واحدهای مسکونی کم دوام هر چه سریعتر از فرصت فراهم شده برای دریافت تسهیلات کم بهره بهره برده و واحدهای مسکونی خودرا مقاوم سازی کنند.

سبحانی در آخر اضافه کرد: امیدواریم در چهار تا پنج سال آینده شرایط استان را در بحث مقاوم سازی واحدهای مسکونی به ۸۰ درصد برسانیم تا ایمنی آنها را در مقابل زلزله ارتقا ببخشیم.

منبع: