دیواری كه پلدختر را از سیل دوم نجات داد

مدیرسا: بعد از سیل فروردین ۹۸ پلدختر که خسارات زیادی را به همراه داشت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دیواره ای به طول ۲۳۰۰ متر با اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومان در راه رودخانه کشکان راه اندازی کرد که به ایمن سازی شهر در مقابل سیل اسفندماه ۹۸ انجامید و موجب شد خسارت چندانی به شهر وارد نشود.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، دو روز قبل به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی، محمدباقر نوبخت ـ معاون رئیس جمهوری ـ در سفری که به استان لرستان داشت پروژه هایی همچون دیوار ساحلی پلدختر، مینی پالایشگاه و مسکن محرومان را افتتاح و از برخی پروژه ها بازدید نمود. البته دیوار ساحلی از خردادماه امسال تکمیل شده بود که در این سفر بطور رسمی راه اندازی شد. سازنده این دیوار با اعلان اینکه فاز دوم دیواره به طول ۱۷۰۰ متر شروع شده می گوید که برای اجرای فاز اول دیوار ساحلی که ۲۳۰۰ متر طول دارد حدود ۱۱۰۰ حلقه شمع با عمق ۲۰ تا ۳۰ متر حفاری کردیم که اتمام پروژه در حدود یک سال کار شگفت و بزرگی بود. در سیل پنجم اسفند ۹۸ دیواره در پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد قرار داشت.

هاشم سعیدی درباره جزئیات ساخت دیوار ساحلی پلدختر اظهار داشت: به دنبال وقوع سیل فروردین ماه ۱۳۹۸ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سریعا در منطقه حاضر شد. جدا از بازسازی خانه ها، بحث ایمن سازی شهر از سوانح احتمالی بعدی در دستور کار قرار گرفت. متوجه شدیم از مواردی که موجب تشدید آب گرفتگی در پل دختر شده، دیوارهای حفاظتی شمال شرقی و شمال غربی شهر است که قبلا راه اندازی شده بود و در مقابل سیل نتوانستند مقاومت کنند. با توجه به این که بنیاد مسکن قصد داشت بحث بازسازی خانه های مردم را انجام دهد باید ابتدا شهر را ایمن می کردیم تا منازل در حوادث بعدی خسارت نبینند.
وی اشاره کرد: به دستور علیرضا تابش ـ رئیس بنباد مسکن ـ وارد بحث طراحی و اجرای پروژه دیوار ساحلی شدیم. متوجه شدیم در اجرای دیواره هایی که قبلا راه اندازی شده عمق آب شستگی رعایت نشده و مطالعات ژئوتکنیک انجام نشده بود که موجب شد سیل، این دیواره ها را حرکت دهد. در ابتدای اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ مطالعه ژئوتکنیک، نقشه برداری و سپس طراحی را انجام دادیم. در طراحی دیواره در محل پرتراکم جمعیت باید حد نهایت بارندگی را در نظر می گرفتیم. در این خصوص دوره ۲۰۰ ساله بارشها را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باتوجه به تجارب بارشهای قبلی، دیواره ها باید به زمین دوخته شود که توسط شمعها این کار انجام شد.

مدیرعامل شرکت سامان محیط وابسته به بنیاد مسکن اضافه کرد: از جانب دیگر نیاز داشتیم تا دهانه رودخانه را افزایش دهیم. اگر این کار را نمی کردیم ارتفاع دیواره بالا می رفت که موجب می شد ساکنان شهر نتوانند رودخانه را ببینند و از منظر شهری مطلوب نبود. بدین سبب بین ۲۰ تا ۴۰ متر عرض شمالی و ورودی رودخانه را افزایش دادیم.
سعیدی اشاره کرد: در راه اندازی دیواره حدود ۱۱۰۰ حلقه شمع حفاری کردیم که عمق این شمعها بین ۲۰ تا ۳۰ متر بود و بطور کلی ۲۷ هزار متر حفاری شمع صورت گرفت. حدود ۲۳۰۰ متر دیواره را در فاز یک پلدختر راه اندازی کردیم. فاز ۲ هم به طول ۱۷۰۰ متر در دستور کار قرار گرفته که کلنگ زنی آن توسط دکتر نوبخت انجام شد و از اواخر هفته جاری شروع می شود. در راه اندازی دیواره ۱۷۰۰ متری به دو روش کار می نماییم که دیواره بتنی و کاتاف انجام می شود؛ برای اینکه از نظر توپوگرافی، خاک منطقه بالاست و روش کاتاف می تواند جوابگو باشد.
وی با اعلان اینکه در راه اندازی دیواره ۲۳۰۰ متری حدود ۵۷۰۰ تن میلگرد مصرف شده است اظهار داشت: ۶۶ هزار متر مکعب بتن ریزی داشتیم و حدود ۴۵ هزار متر مربع قالب بندی انجام شد. اعتبار پروژه هم حدود ۱۶۰ میلیارد تومان بود.
مدیرعامل شرکت وابسته به بنیاد مسکن اشاره کرد: همین طور ۲۵ متر به طول دهانه پل شهدای هفتم تیر پلدختر اضافه کردیم. سیل فروردین ماه ۹۸به پل شهدای هفتم تیر پلدختر خسارت زد که یک دهانه پل از بین رفت. دهانه قبلی را بازسازی و یک دهانه ۲۵ متری نیز به طول پل اضافه کردیم. بعد از آن سیل ۵ اسفند ۱۳۹۸ صورت گرفت و به سبب اینکه دهانه پل عریض تر شده بود و دیواره ها که در آن زمان ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند مقاومت کنند و خوشبختانه خسارتی به بار نیامد.
سعیدی با اعلان اینکه بنیاد مسکن در ضمن ۴۳ سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی خدمات صادقانه و خالصانه ای در سراسر کشور داشته است اظهار داشت: جدا از بحث بازسازی واحدهای مسکونی در شهرهای کوچک و روستاها و طرحهای هادی، پروژه های دیگری همچون مجتمعهای تجاری، راه اندازی بیش از پنج ایستگاه مترو و راه اندازی طرح توسعه خط ۴ غربی مترو تهران، دو قطعه از آزادراه اهواز ـ بندر امام، جاده یزد ـ طبس، طرح ساماندهی حاشیه نشینی زاهدان، توسعه حرم شاهچراغ و راه اندازی پل بین المللی ارس همچون طرحهایی است که توسط شرکت سامان محیط وابسته به بنیاد مسکن اجرا شده است.