به جای پشت میزنشینی به كار بها بدهیم!

به گزارش مدیرسا امروز خیلی از جوانان و دانش آموختگان بعد از فراغت از تحصیل و دانشگاه به دنبال استخدام در دستگاههای دولتی و خصوصی و پشت میزنشینی هستند در حالیکه ظرفیت بکارگیری تمام کارجویان در این بخشها وجود ندارد ازاین رو باید به سمت اقتصاد خلاق و دانش بنیان پیش برویم و تقویت فرهنگ کار و کارآفرینی را سرلوحه برنامه های خود قرار دهیم.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، کارشناسان معتقدند رمز موفقیت آینده کشور در توسعه و ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی است و تا فرهنگ کار نباشد اشتغال ایجاد نمی گردد. اگر این فرهنگ در جامعه نهادینه شود خیلی از مشکلات و چالشهای بیکاری در کشور هم برطرف می شود.

امسال که در ایام پایانی آن به سر می بریم از جانب مقام معظم رهبری بعنوان سال “جهش تولید” نامگذاری شد. بدون شک تحقق این شعار نیازمند ارتقای فرهنگ کار و تلاش و مشارکت عمومی است و با گفتمان سازی جهش تولید و هم افزایی در بخش ها و دستگاههای مختلف است که فرهنگ کار محقق می شود.

مقام معظم رهبری همواره در فرمایشات خود ضعف فرهنگ کار جمعی را یکی از نقاط ضعف ملی در بحث سبک زندگی و تحقق فرهنگ زندگی اسلامی مطرح و تاکید فرموده اند که دانشگاهها غیر از مسئله علم، باید به مسئله فرهنگ هم بپردازند.

به فرموده ایشان کار جمعی، تعاون و همکاری با یکدیگر و همت بلند است و کودکان و جوانان را باید از آغاز عادت بدهیم تا با همتِ بلند نگاه کنند.

وزیر کار اعتقاد دارد اگر دانش آموزان در مدرسه روش مشارکت و کارگروهی را بیاموزند و این آموزش ها در عمق وجودشان نهادینه شود، در بازار کار از نیروهای کار مشارکت جو، خلاق، انعطاف پذیر، کارآفرین و نوآور بهره خواهیم برد.

در هفته های اخیر تفاهمنامه همکاری مشترک میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف تشکیل تعاونی های آموزشگاهی به امضا رسید؛زمینه سازی برای تقویت فرهنگ کار و تلاش، توسعه و نهادینه سازی فرهنگ تعاون در میان دانش آموزان، کمک به شکوفایی خلاقیت و مهارت دانش آموزان، افزایش توانایی و مسئولیت پذیری آنان و تقویت روحیه کارآفرینی در آنها همچون اهداف این تفاهمنامه بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اینباره معتقد است: اگر دانش آموزان در مدرسه روش مشارکت و کارگروهی را بیاموزند و این آموزش ها در عمق وجودشان نهادینه شود، در بازار کار از نیروهای کار مشارکت جو، خلاق، انعطاف پذیر، کارآفرین و نوآور بهره خواهیم برد.

شریعتمداری با تکیه بر نهادینه شدن فرهنگ کار در کشور می گوید: هنگامی که این ارزش در دانش آموزان نهادینه شود می توان انتظار داشت در آینده به سمت کارآفرینی یا ایجاد شغل از راه تعاونی و به صورت کلی ارزشمندی کار و فعالیت، حرکت کنند.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، هم اکنون خیلی از قوانین در ارتباط با حوزه کسب و کار و کارآفرینی نیازمند اصلاح و بازبینی است؛ به قول معاون اشتغال وزیر کار نظام اجرایی و حکمرانی کشور وارد موج کارآفرینی نشده وعلیرغم تاکید بر مقوله کارآفرینی در حوزه سیاستگذاری وارد دوره کارآفرینی نشده ایم به نحوی که خیلی از قواعد و قوانین ما در این عرصه متعلق به ۵۰ سال قبل است.

وی با تکیه بر تقویت اکوسیستم کارآفرینی در کشور اعتقاد دارد که در حوزه آموزش و توسعه کارآفرینی باید محوریت کار را به دست بخش خصوصی سپرد و از ظرفیت بخش خصوصی بهره برد.

فرهنگ در بین صاحب نظران همواره بعنوان بزرگترین پیش شرط و پیش نیاز توسعه همه جانبه مطرح بوده و توده های مختلف اجتماعی را به سمت دستیابی به آرمانی بزرگ که همان توسعه همه جانبه کشور است، راهنمایی و هدایت می کند.

عدم وجود فرهنگ قوی کار در کشور باعث می شود تا کم کاری در بین مردم به شکلی عادت تبدیل گشته و افراد در خیلی از موارد به شغلی که پیشه کرده اند بها ندهند و اصول مسلم آن کار را رعایت نکنند ازاین رو فرهنگ کار در کشور باید متحول شود.

در حال حاضر کارشناسان اعتقاد دارند که یکی از مهم ترین چالشهای پیش روی بازار کار میل به پشت میزنشینی است و برای برون رفت از این چالش نیازمند تغییر فرهنگ کار در کشور هستیم.

علی اصلانی ـ فعال حوزه کارـ با انتقاد از ضعف فرهنگ کار در کشور به ایسنا می گوید: تعریفی که امروز جوانان از شغل دارند با چند سال قبل فرق کرده و ارزش کار در جامعه در حال پایین آمدن است.

او می گوید: جوانان بعد از فارغ التحصیلی دنبال استخدام در دستگاههای دولتی و پشت میزنشینی هستند در حالیکه این فرهنگ غلطی است که باید اصلاح گردد و سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها متناسب با شرایط بازار کار صورت گیرد.

ضعف فرهنگ کار و اخلاق کسب و کار از مهم ترین موانع جریان کارآفرینی در کشور به حساب می آید که سبب می شود کار از ارزش و قداست لازم برخوردار نباشد.

این فعال حوزه کار اعتقاد دارد افراد با مدارک تحصیلی پایین تر زودتر جذب بازار کار می شوند ولی جوانانی که با مدارک بالاتر فارغ التحصیل شده اند هر پیشنهاد کاری را نمی پذیرند و بلافاصله ارزش آن کار را مدنظر قرار می دهند.

علی اکبر لبافی کارشناس حوزه کار هم در گفتگو با ایسنا، ضعف فرهنگ کار و اخلاق کسب و کار را از مهم ترین موانع جریان کارآفرینی در کشور دانسته و می گوید: قوانینی که در کشور وضع می شود باید از مسیر کارشناسی عبور کند و بخشهای تاثیرپذیر از آن قوانین حتما در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها نقش داشته باشند.

او اعتقاد دارد ضعف در فرهنگ کار سبب می شود که کار از قداست و ارزشمندی لازم برخوردار نباشد ازاین رو لازم است فرهنگ کار را در جامعه نهادینه نماییم و اخلاق کسب و کار را در کشور بهبود بخشیم.

در حال حاضر در تمام برنامه های توسعه، اسناد بالادستی و سند چشم انداز ۱۴۰۴ مبحث فرهنگ کار و تحولات آینده کار مورد تاکید بسیاری قرار گرفته است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال جهش تولید، توجه بیشتر به فرهنگ کار و نهادینه کردن آن در سطح جامعه را یکی از اولویتهای مهم خود دانسته و در این راستا تدوین سند نهضت ملی ارتقای فرهنگ کار در کشور را در دستور کار قرار داد.

بی تردید نقش تشکل های کارگری و کارفرمایی، سازمان های مردم نهاد و رسانه ها در ارتقای فرهنگ کار و تبیین جایگاه فرهنگ کار حایز اهمیت است. تا زمانی که فرهنگ حاکم بر بازار اشتغال کشور، فرهنگ مدرک گرایی و پشت میزنشینی در بخشهای دولتی و خصوصی باشد با ضعف در کار جمعی و مشارکت عمومی روبه رو خواهیم شد ازاین رو نگاه به فرهنگ کار و جایگاه و ارزش کار در جامعه باید تغییر یابد و تقویت روحیه کار جمعی و کارآفرینی خلاق بیشتر از پیش مورد توجه قرار گیرد.

منبع: