در گفت وگو با مدیرسا مطرح شد رعایت فاصله گذاری و تداوم دوركاری در مشاغل غیرضرور

به گزارش مدیرسا یک مقام مسئول کارگری رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیروهای انسانی در محیط های کار و تداوم دورکاری در مشاغل غیرضرور را خواهان شد و با تکیه بر حضور نمایندگان تشکلهای کارگری در مجامع، شوراها و حتی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: در صورتیکه به مجموعه های کارگری و واحدهای صنفی زمین واگذار شود کارگران زودتر خانه دار می شوند.

هادی ابوی در گفتگو با ایسنا، در ارزیابی اولویتهای سال ۱۴۰۰ در حوزه اشتغال و بازار کار اظهار نمود: طبعا از عمر کاری دولت بیشتر از چند ماه باقی نمانده و نمی توانیم توقع داشته باشیم که گرفتاری ها حل شود. سال جاری سال حساسی است و فقط امیدواریم کسی که به ریاست جمهوری می رسد با این دید بیاید که به مردم و جامعه کارگری و بازنشستگان خدمت کند و مسایل و مشکلات باقی مانده بر زمین را با تصمیمات درست حل و فصل کند.

وی افزود: کرونا و گسترش آن عوارض و پیامدهایی پارسال به وجود آورد و سال جاری هم بطور قطع ادامه خواهد داشت بنابراین باید به رعایت فاصله اجتماعی بخصوص فاصله اجتماعی نیروهای انسانی در محیط های کار و همینطور تداوم دورکاری در مشاغل غیرضرور توجه ویژه داشته باشیم.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با تکیه بر پشتیبانی از بنگاههای خرد و کوچک امسال اظهار نمود: اگر به علت کرونا بنگاهی تعطیل شد یا تعدیل نیرو کرد از قبل باید ساز و کار پرداخت بیمه بیکاری را درست نماییم تا کارگران پس از خانه نشینی دنبال بیمه بیکاری نیفتند و چند ماه دوندگی کنند و در امرارش معاش بمانند.

استفاده از نظر نمایندگان کارگری در تصمیم گیری ها

وی درعین حال بر ضرورت استفاده از نظرات و تجربیات تشکلهای کارگری در ستادها و شوراهای عالی کشور تصریح کرد و اظهار داشت: اگر مقرر است برای جامعه کارگری تصمیم بگیریم کارگران باید در تصمیم گیری های در ارتباط با خودشان بخصوص موضوعات مهم اقتصادی، بازار کار و اشتغال نقش داشته باشند. هم اکنون جای نمایندگان کارگری در شوراها و مجامع قانونی، ستادهای تسهیل استانی و کارگروههای اشتغال، حتی ستاد ملی مقابله با کرونا از باب تاثیرگذاری در تصمیم گیری ها خالی است در حالیکه بخش اعظمی از تصمیمات و مصوبات ستاد در ارتباط با کسب و کارها و مشاغل و صنوف صدمه دیده از کرونا است.

ابوی در ادامه عملکرد وزارت کار پارسال را مورد ارزیابی قرار داد و اظهار داشت: پارسال وزارت کار در بحث شفافیت پیشگام و پیشقدم بود که جای تقدیر و تشکر دارد ولی انتظار ما این بود که این شفاف سازی را در حوزه هایی مثل شستا هم اعمال می کردند و اگر حضور تشکل های کارگری و کارفرمایی، چاشنی این شفافیت می شد به مراتب بهتر بود.

این مقام مسئول کارگری افزود: مدام از سه جانبه گرایی سخن می گوییم ولی در زمان تصمیم گیری ها بخصوص تصمیمات در ارتباط با جامعه کارگری و کارفرمایی از تشکلهای کارفرمایی و کارگری دعوت نمی گردد و تصمیمات بدون حضور آنها گرفته می شود که انتظار می رود این رویه اصلاح گردد. هم اکنون در هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی دونفر از نمایندگان کارگری حضور دارند ولی کافی نیست و باید حضور بیشتری از جامعه هدف کارگری را شاهد باشیم.

سردرگمی کارگران در پرداخت بیمه بیکاری

وی با تکیه بر بهبود ساز و کار پرداخت بیمه بیکاری کرونا امسال اظهار داشت: متاسفانه سال قبل کارگران در بحث درخواست مقرری بیمه بیکاری سردرگم شدند و و بیمه بیکاری در گردونه پاسکاری بین سازمان تأمین اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه افتاد در حالیکه سازمان تأمین اجتماعی باید اعلام نماید که مبلغ بیمه بیکاری چقدر است و این عدم یکپارچگی هم کارگران را سردرگم کرد هم تأمین اجتماعی را گرفتار مشکل کرد.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در انتها به ساخت مسکن کارگری اشاره نمود و اظهار داشت: مسکن مهر به این علت طول کشید که فقیر و غنی را در یک تعاونی قرار دادند و کسی که قدرت پرداخت آورده را داشت با کسی که نداشت در یک پروژه وارد کردند در حالیکه اگر آزمون وسع می گرفتند و به تناسب تمکن مالی فرد متراژ و واحدهای مسکونی را تعیین می کردند سالها طول نمی کشید. مسکن ملی طرح خوبی است ولی وقتی هنوز زمینی وجود ندارد و قراردادی منعقد نشده و پیمانکارش معلوم نیست چرا به کارگران می گوییم ۴۰ میلیون تومان آورده واریز نمایند و آورده را تکمیل کنند؟

واگذاری زمین به واحدهای صنفی و مجموعه های کارگری

به اعتقاد وی اگر به خود مجموعه های کارگری، واحدهای صنفی و کارخانه ها زمین واگذار شود آنها برای نیروهای کار خود مسکن می سازند و کارگران به تناسب دریافتی خود زودتر خانه دار می شوند تا اینکه از راه طرح هایی مثل مسکن مهر و مسکن ملی صاحبخانه شوند.

منبع: