مدیركل تعاون كار و رفاه اجتماعی استان خبر داد: بازنشستگی قبل از موعد ۱۷۰۰ كارگر لرستانی

به گزارش مدیرسا لرستان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان اظهار داشت: درخواست بازنشستگی ۱۷۸۳ نفر که در مشاغل سخت و زیان آور فعالیت داشته اند، تأیید شد.
علی آشتاب امروز ۲۱ فروردین ماه، با اشاره به عملکرد یک ساله کمیته بررسی مشاغل سخت و زیان آور در استان، اظهار نمود: همه کارگران مشغول در مشاغل سخت و زیان آور با ۲۰ سال سابقه کار متوالی و یا ۲۵ سال سابقه کار متناوب می توانند درخواست بازنشستگی داشته باشند تا تقاضای آنها در کمیته های تخصصی بدوی و تجدیدنظر در رابطه با مشاغل سخت و زیان آور بررسی شود.
وی اشاره کرد: برای رسیدگی به پرونده متقاضیان بازنشستگی بیش از موعد در مشاغل سخت و زیان آور در سال ۹۹، کمیته بدوی بررسی و احراز مشاغل سخت و زیان آور با تشکیل ۳۶ نشست و کمیته تجدیدنظر مربوطه با تشکیل ۱۳ نشست نسبت به بررسی و احراز مشاغل سخت و زیان آور اقدام نمود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان اشاره کرد: از ۲۳۴۸ درخواست که در کمیته بدوی و تجدیدنظر مطرح شده، یک هزار و ۷۸۳ درخواست مورد تائید قرار گرفت و برای اقدام های بعدی به سازمان تامین اجتماعی ارسال شد.
آشتاب با اعلان اینکه کمیته های استانی از نمایندگان اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان تامین اجتماعی، تشکل کارگران و کارفرمایان استان تشکیل شده است، اظهار داشت: باتوجه به شیوع بیماری کرونا کارگران می توانند درخواست خودرا با مراجعه به سامانه سخت و زیان آور به آدرس اینترنتی SAKHT.MCLS.GOV.IR ثبت کنند.
وی افزود: بنا بر قانون بازنشستگی قبل از موعد مشاغل سخت و زیان آور، کارگران بیمه شده اینگونه مشاغل که بر اثر عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار غیراستاندارد، تنشی بالاتر از ظرفیت طبیعی به آنها وارد شود، می توانند تقاضای بازنشستگی بدهند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان بیان کرد: ایمنی و بهداشت کار کارگاه های مختلف توسط بازرسان بصورت دوره ای و زمان بندی شده مورد بررسی و نظارت قرار می گیرد و موارد لازم تذکر داده می شود.
آشتاب همین طور با اشاره به شرایط فعلی ناشی از شیوع کروناویروس، افزود: کارفرمایان مکلف و موظف به ایمن سازی محیط کار و رعایت بخشنامه های مرتبط و به ویژه ضدعفونی کردن مرتب واحدهای خود در مقابله با ویروس کرونا هستند.

منبع: