به مناسبت هفته كارگر، اولویت های یك فعال كارگری، اگر وزیر كار بود

مرکزی دبیر اجرائی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه، نبود امنیت شغلی را با اهمیت ترین دغدغه کارگران دانست و اظهار داشت: ساماندهی قراردادهای موقت بعد از سه دهه از اجرای این طرح که منجر به از میان رفتن امنیت شغلی در میان کارگران شده است را اولین اولویت کاری در عالی ترین منصب وزارت کار می دانم.

داوود میرزایی در گفت و گو با ایسنا، در آستانه روز کارگر در پاسخ به این پرسش که اگر وزیر کار بودید رفع چه مشکلی از جامعه کارگری را در اولویت قرار می دادید، اظهار نمود: وزارت کار باید متولی واقعی امر پشتیبانی از کار و کارگر باشد و اگر وزیر کار بودم به این وظیفه و ماموریت اصلی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی عمل می کردم.

وی نهادینه کردن شرایط سه جانبه گرایی کارگر، کارفرما و دولت در وزارت کار برای اتخاذ تصمیمات راهگشا را اولین اولویت برشمرد و اضافه کرد: ساماندهی وضعیت تشکل های کارگری که در قانون پیش بینی شده و تثبیت جایگاه قانونی تشکل ها، افزایش و تقویت اختیارات تشکل های کارگری، ساماندهی قراردادهای موقت بعد از سه دهه از اجرای این طرح که منجر به از میان رفتن امنیت شغلی در میان کارگران و نیز سو استفاده در قراردادهای موقت در کارهای مستمر می شود از دیگر اولویت هایی است که باید جزو اولویت های وزیر کار باشد.

میرزایی به نجات سازمان تامین اجتماعی از رهاشدگی اشاره نمود و اظهار داشت: کارگران، صاحبان اصلی سازمان تامین اجتماعی هستند و این مجموعه باید توسط صاحبان اصلی مدیریت شده و تصمیم گیری شود تا امروز این سازمان به حیاط خلوت دولت های گذشته تبدیل نشود.

وی بیان کرد: شرکت شستا که متعلق به جامعه کارگری و وابسته به سازمان تامین اجتماعی است باید سازماندهی شود و باید این سازمان در امتداد صیانت از منافع کارگران از بنگاه داری بیرون رود و هزینه های سربار با کوچک سازی و چابک سازی کم شود.

دبیر خانه کارگر ساوه و زرندیه بهبود معیشت کارگران را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: اگر وزیر کار بودم اساسا برای بهبود معیشت کارگران و تشکیل تعاونی های مصرف و مسکن و… برنامه ارائه می دادم و با احیای بن کارگری قسمتی از نیاز جامعه کارگری به ارزاق عمومی را تامین می کردم تا با حفظ و ارتقای شان و جایگاه جامعه کارگری مشکلات معیشتی به حداقل برسد.

وی صیانت از منافع کارفرمایان و حل مشکلات تولید را از دیگر اولویت ها برشمرد و اضافه کرد: اگر وزیر کار بودم قانون الزام را که تاکید بر درمان رایگان جامعه کارگری در سازمان تامین اجتماعی برای کارگران و بازنشستگان دارد اجرائی می کردم تا کارگران دغدغه درمان نداشته باشند.

او چاره اندیشی برای آموزش فرزندان کارگران را از دیگر اولویت ها برشمرد و اضافه کرد: راه اندازی مدارس غیرانتفاعی برای فرزندان کارگران مانند سایر ارگانها و دستگاهها و ایجاد دانشگاه کار با اولویت تحصیل فرزندان جامعه کارگری همچون طرح هایی است که اگر وزیر بودم بدان جامه عمل پوشانده و تلاش می کردم تا فرزندان کارگران بدون دغدغه تحصیل کنند.

میرزایی اضافه کرد: در شورای عالی کار بعنوان یک محور حضور داشته و در تصمیم گیری ها قاطعانه و شجاعانه اظهار نظر می کردم. حل مشکلات کارگران در شورای عالی کار سبب خواهد شد تا جامعه کارگری با اطمینان خاطر و با راندمان بالا در فضای کسب وکار تلاش کنند. گرچه معتقدم باید مشکلات کارفرمایان و کارگران جداگانه مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه قانون کار قانون حداقل ها برای جامعه کارگری است، اضافه کرد: اگر وزیر کار بودم بر اجرای دقیق مفاد این قانون(با توجه به ایراداتی که بدان وارد است) نظارت داشته و کارخانجاتی را که ملزم به ایجاد طرح طبقه بندی مشاغل هستند را ایجاد و مسائل صنفی، مطالبات بحق کارگران و ساماندهی تشکل ها را در اولویت قرار می دادم.