گزارش مدیرسا؛ صنعت هوانوردی دست به دامن صندوق توسعه

مدیرسا: در حالی وزیر راه قول اعطای تسهیلات به ایرلاین ها از محل صندوق توسعه ملی برای نوسازی ناوگان و حل و فصل مشکلات جاری شان را داده که برخی ایرلاین ها توان بازپرداخت اقساط وام قبلی را هم ندارند.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، در حالی وزیر راه قول اعطای تسهیلات به ایرلاین ها از محل صندوق توسعه ملی برای نوسازی ناوگان و حل و فصل مشکلات جاری شأن را داده که برخی ایرلاین ها توان بازپرداخت اقساط وام قبلی را هم ندارند. برای نمونه ایران ایر نه فقط توان بازپرداخت اقساط این وام را ندارد بلکه در پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل خود نیز مانده است.
صنعت هوانوردی در ماه های اخیر با حال و روز خوبی مواجه نیست؛ در صورتیکه محدودیت های کرونائی فشار مضاعفی به شرکت های هواپیمایی وارد کرده، اما ستاد ملی کرونا با حذف محدودیت فروش صندلی های هر پرواز تا حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما، موافق نیست. فقط در فروردین و اردیبهشت ماه سال قبل بیش از ۵ هزار میلیارد تومان خسارت و عدم النفع متوجه ایرلاین های داخلی شد؛ بطوریکه مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی از وارد آمدن خسارت ۴ هزار میلیارد تومانی در فروردین ماه سال قبل به سبب توقف کامل پروازها در نوروز ۹۹ به سبب شروع شیوع ویروس کرونا و همین طور هزار میلیارد تومان عدم النفع ایرلاین های ایرانی در اردیبهشت ۹۹ به سبب انجام نشدن پروازها آگاهی داده بود.
هما ۵۰۰ میلیارد تومان وام کرونائی را چه کرد؟
بر اساس اعلام معاونت اقتصادی ریاست جمهوری، ۲ هزار و ۵۵۴ میلیارد تومان تسهیلات کرونائی در سال قبل به ایرلاین ها پرداخت گردید. گفته می شود سهم هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بعنوان ایرلاین حامل پرچم ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.
چرخش ۱۸۰ درجه ای موضع وزیر راه ظرف ۴ ماه
وزیر راه و شهرسازی در حالی اوایل اردیبهشت امسال از پرسنل هما به سبب تأخیر در پرداخت حقوق ها و زیان ده بودن این شرکت عذرخواهی می کند که اواخر دی ماه سال قبل درباب اینکه آیا باتوجه به اجبار شرکت های هواپیمایی برای فروش بلیت تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما، ایرلاین ها زیان ده هستند یا خیر؟ اظهار داشته بود: خیر هیچ ایرلاینی زیان ده نیست. ما مهر ماه از شرکتها خواستیم که صورت های مالی خودرا جهت بررسی به وزارت راه عرضه کنند که تا حالا این کار را انجام نداده اند.
اسلامی اضافه کرد: اگر ایرلاین ها زیان ده بودند تا الان صورت های مالی حسابرسی شده را به وزارت راه و شهرسازی ارائه می کردند تا بعد از بررسی یک کمیته کارشناسی اگر دیدیم اینها واقعاً زیان ده هستند برای آنها چاره ای بیندیشیم. این در حالیست که هیچکدام از ایرلاین ها، صورت های مالی حسابرسی شده را نیاوردند و استقبال هم نکردند.
پیشنهاد جدید وزیر راه: ایرلاین ها از صندوق توسعه ملی وام بگیرند
محمد اسلامی در پیشنهاد جدیدی که درباب بهبود وضعیت اقتصادی شرکت های هواپیمایی ارائه کرده، مشکلات اقتصادی ایرلاین ها را گردن تحریم ها انداخته و با اشاره به وضعیت نه چندان مطلوب صنعت هوانوردی کشور در دوران تحریم گفته است: تحریم ها سبب شده بود شرکت های سازنده مواردی چون قطعات را از ایرلاین های ایرانی دریغ کنند. در عین حال این شرایط سبب شده بود که تهیه هواپیما نیز بسیار دشوار باشد.
وزیر راه اشاره غیر مستقیمی هم به مذاکرات وین و احتمال احیای برجام داشته و می افزاید: امروز باتوجه به تغییراتی که در حال رخ دادن است و شرایط جدیدی که حاصل می شود، همه شرکت های هواپیمایی کشور مکلف هستند از این فرصت بهره برده و ضمن رفع مشکلات فعلی، نسبت به تهیه هواپیما و توسعه ناوگان خود اقدام نمایند.
اسلامی درباب نوسازی ناوگان هوایی نیز اظهار کرده است: وزارت راه و شهرسازی می تواند نسبت به تهیه تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای شرکت های هواپیمایی اقدام نماید.
آزموده را آزمودن خطاست
دل بستن مجدد وزارت راه به مذاکرات جاری وین و امیدواری به نوسازی ناوگان هوایی در حالی است که قبل از این هم وزارت راه برنامه ریزی کرده بود تا در پسابرجام (سال ۹۴) ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید برای ایران ایر از ایرباس، بوئینگ و ای تی آر از محل فاینانس همین شرکتها خریداری کند که در عمل تنها ۳ فروند ایرباس و ۱۳ فروند هواپیمای سبک و محلی ای تی آر آن هم نه از محل فاینانس یا وام شرکت های تولیدکننده هواپیما، بلکه از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی وارد کشور شد.
مدیرعامل هما: پول نداریم اقساط صندوق توسعه ملی را بدهیم
کاپیتان علیرضا برخور مدیرعامل ایران ایر اواخر اسفند سال قبل از فرارسیدن سررسید اقساط تسهیلات خرید این هواپیماها به صندوق توسعه ملی آگاهی داده و اظهار داشته بود: فروردین ماه ۱۴۰۰، سررسید نخستین قسط به مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومان است که توان پرداخت اقساط را نداریم و نمی توانیم اقساط را پرداخت نماییم.
به گفته مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی، کل تسهیلات هواپیماهای برجامی ۵۴۰ میلیون دلار بوده که هم اکنون سررسید شده و پرداخت آن برای ایران ایر غیر امکان دارد.
کارشناس هوانوردی: استراتژی مدیران وزارت راه در خرید هواپیمای برجامی اشتباه بود
داوود ربیعی کارشناس اقتصاد هوانوردی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره مشکلات فعلی برخی ایرلاین ها اظهار نمود: صنعت هوانوردی در کشور ما علاوه بر آنکه یک صنعت زیربنایی است، یک صنعت راهبردی هم محسوب می شود؛ صندوق توسعه ملی هم یک منبع مالی برای توسعه صنایع راهبردی شمرده می شود.
وی افزود: اما برای اعطای تسهیلات نوسازی ناوگان یا خرید هواپیماهای جدید به شرکت های هواپیمایی، باید در نظر داشته باشیم که میان شرکت هایی که ساختار و سیستم دولتی مانند هما دارند با ایرلاین هایی که توانسته اند ساختار اقتصادی مناسبی پیاده سازی کرده و کاملاً خصوصی هستند، تفاوت قائل شد.
کارشناس صنعت هوانوردی اضافه کرد: این صنعت در صورتیکه بتواند با استانداردها و ساختارهای بخش خصوصی واقعی این صنعت در دنیا اداره می شود، قابلیت سرمایه گذاری را داشته و ایرلاین هایی که این ساختار را به خوبی پیاده سازی کرده اند و تسهیلات کرونائی از صندوق توسعه ملی دریافت نمودند، در حال بازپرداخت تسهیلات کرونائی هستند.
وی با اعلان اینکه مسئولان وزارت راه در زمان برجام تعلل کردند و نتوانستند برای نوسازی ناوگان هوانوردی کشور از این فرصت بهره ببرند، اظهار داشت: وزارت راه در آن زمان فکر می کرد این فرصت همیشگی و ماندگار است ضمن اینکه اجازه ندادند سایر ایرلاین ها هم از این فرصت بهره ببرند و فقط ایران ایر آن هم در روی کاغذ و با امضای سیاستمداران صاحب هواپیما شد.
وام صندوق توسعه باید هوشمندانه به ایرلاین ها داده شود
ربیعی شاکله صنعت هوانوردی را شامل سه دسته دولتی، شبه دولتی یا شبه حکومتی و خصوصی نامید و اضافه کرد: قبول دارم تحریم ها و کرونا سرعت رشد صنعت هوانوردی را کم کرده اما باز هم در همین شرایط می بینیم که برخی ایرلاین های خصوصی که استراتژی مناسبی برای توسعه بازار دارند، توانسته اند به فعالیت خود ادامه دهند.
وی یکی از اشکالات اصلی صنعت هوانوردی را زیان انباشته ایرلاین ها دانست و افزود: ایرلاین های شبه دولتی یا شبه حاکمیتی با مشکل ثبات مدیریت و نبود ساختار روبه رو هستند و با تغییرات سیاسی، ناگهان همه مدیران آن هم تغییر می کنند.

منبع: