جولان كرونا در جاده های ایران!

در این روزها که شیوع کرونا وارد  فاز جدیدی شده و ایران باردیگر شاهد اخبار تلخ فوت چند صد نفری مبتلایان به این بیماری در ایام گذشته شده است، به نظر می آید برخی هنوز برایشان انتقال کرونا اهمیتی ندارد و به ممنوعیت ها و جریمه ها هم توجهی ندارند.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، از همان روزهای نخست سالجاری و با آغاز شدن سفرهای نوروزی هشدارهای مسؤلان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به اوج گرفتن شیوع کرونا در کشور شروع شد اما جاده های کشور باز بود و مردم زیادی در این ایام تعطیل به مسافرت رفتند و روز به به روز بر آمار مبتلایان و جانباختگان کرونایی در ایران اضافه گردید. تا جایی که تعداد فوتی های کرونا که در سال گذشت به کمتر از ۶۰ مورد در روز رسیده بود در هفته های گذشته از ۵۰۰ نفر هم فراتر رفت.

البته از هفته دوم سال جاری محدودیت ها و ممنوعیت های تردد سختگیرانه ای در کشور تصویب گردید و کسی نباید از شهر قرمز و نارنجی برای سفر خارج می شد. این در حالی بود که ایرج حریرچی – معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- هفته پیش به این مساله نگران کننده اشاره نمود که «همین امروز ۵۱ هزار نفر از کسانی که برگه دستشان است و کرونا مثبت هستند قرنطینه شان را به فواصل چندین کیلومتری و حتی مسافرت شکسته اند.»

در پی طرح این اظهارات، سوالی به وجود آمد که این سفرها چگون انجام شده است و مردم و به خصوص بیماران کرونایی چگونه توانسته اند قرنطینه شان را به فواصل چندین کیلومتری بشکنند و با چه وسیله نقلیه سفر کرده اند مگر نه اینکه از هفته دوم فروردین ماه تا امروز شهرهای قرمز و نارنجی که روز به روز بر تعداشان هم افزوده شده، مشمول ممنوعیت تردد و ورود و خروج برای خودرو های بومی و غیر بومی و جریمه های ۵۰۰ هزار تومانی تا یک میلیون تومانی برای متخلفان شده است. پس این مسافران کرونایی متخلف چگونه سفر کرده اند.

برای دریافت پاسخ به این سؤال به سراغ مسؤلان حمل و نقل در بخش های مختلف هوایی، ریلی و جاده ای رفتیم که همه آنها بر این نکته تاکید نمودند که سامانه ماسک از سال قبل در سیستم های بلیت فروشی آنها فعال شده و اگر مسافری تست کرونایش مثبت شده باشد نمی تواند بلیت تهیه نماید و از مسافرت او جلوگیری به عمل خواهد آمد.

محمد حسن ذی بخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی در اینباره به ایسنا اظهار داشت: در تمام سفرهای داخلی و خارجی هوایی سامانه ماسک فعال بوده و به هیچ یک از مسافرانی که تست کرونای آنها مثبت شده باشد بلیت هواپیما نمی فروشیم.

سعید رسولی – مدیر عامل شرکت راه آهن – هم در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: از آغاز راه اندازی سامانه ماسک تابحال این سامانه در همه بخش های حمل و نقل ریلی فعال است و در زمان خرید بلیت و انجام سفر ریلی کد ملی مسافر در سامانه ماسک چک شده و اگر تست کرونای این مسافر مثبت شده باشد به او بلیتی فروخته نخواهد شد.

در آخرین اظهارات صورت گرفته داریوش باقر جوان- مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بر این موضع تصریح کرد که مسافران کرونایی اجازه سفر با وسایل حمل و نقل عمومی جاده ای مانند اتوبوس، مینی بوس و سواری های کرایه پلاک عمومی را ندارند و ماهانه به صورت متوسط از مسافرت بیشتر از هزار بیمار کرونایی که تست کرونای آنها مثبت شده و از زمان قرنطینه شان نگذشته است، جلوگیری می شود.

بنابراین تنها راهی که برای این ۵۱ هزار نفر کرونایی یاد شده حریرچی باقی می ماند سفر با وسایل حمل و نقل شخصی است که اتفاقا به تازگی آمار نگران کننده ای از آن منتشر گردید.

چرا که برپایه آخرین گزارش انتشار یافته از مرکز مدیریت راه های کشور درباره تحلیل وضعیت تردد، در بازه زمانی سوم تا نهم اردیبهشت ماه، متوسط تردد روزانه بین استانی به یک میلیون و ۴۵۵ هزار و ۸۵۱ وسیله نقلیه رسیده است که گرچه این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد کاهش را نشان می دهد، اما ترددهای بین استانی نسبت به هفته گذشته یعنی ۲۷ فروردین ماه تا دوم اردیبهشت ماه چهار درصد افزایش پیدا کرده است.

با این شرایط به نظر می آید ممنوعیت ها و محدودیت های تردد به درستی اجرا نمی گردد یا آن که جرائم در نظر گرفته شده برای تخلف های این چنینی آنقدر نیست که مردم از سفرهای خود در روزهای کرونایی صرف نظر کنند، چون که آمار تخلیه وسائل نقلیه در تهران و البرز نشان داده است که در بازه زمانی ۳۱ فروردین ماه تا نهم اردیبهشت ماه بیشترین تخلیه صورت گرفته در هشتم اردیبهشت ماه یعنی چهارشنبه هفته گذشته صورت گرفته که بالغ بر ۶۹ هزار و۶۰۰ وسیله نقلیه بوده است و این خودرو ها غالبا در استان های قم، قزوین، مازندران، مرکزی و اصفهان مشاهده شدند.

همچنین آمارهای استخراج شده از دوربین های ثبت پلاک مرکز مدیریت راه های کشور نشان داده است که در این ایام انباشت وسائل نقلیه غیربومی در استان های مازندران و گیلان در همین بازه زمانی رو به افزایش بوده و بیشترین خودرو های غیر بومی مشاهده شده در استان مازندران در ارتباط با استان های تهران و البرز، گلستان، خراسان رضوی، اصفهان و گیلان و بیشترین خودرو های غیربومی مشاهده شده در گیلان در ارتباط با استان های تهران و البرز، مازندران، قزوین، اردبیل و اصفهان بوده است.

حالا سوال اینجاست که اساسا آیا از سفر مردم با وسایل نقلیه شخصی در این ایام جلوگیری می شود و مانند آذر ماه آنها به شهرهای خود بازگردانده می شوند؟ آیا رانندگان و مسافران متخلف جریمه می شوند و اگر جواب مثبت است آیا این مبالغ که قرار بود بازدارندگی برای سفرهای این چنینی و انتقال کرونا از شهری به شهر دیگر ایجاد نماید، افزایش خواهد یافت یا آنکه همچنان شاهد مسافرت ویروس کرونا با مسافران متخلفی خواهیم بود که وضعیت کشور را روز به روز بغرنج تر می کنند؟

منبع: