رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی خبر داد؛ تخصیص كامل اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی تنش آبی در هفته جاری

به گزارش مدیرسا رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی از تخصیص اعتبار مصوب ۴۵ میلیارد تومانی طرح های آبرسانی استان اطلاع داد.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، داود بهبودی اظهار نمود: تأمین آب آشامیدنی کلانشهر تبریز، یکی از پرچالش ترین و بحرانی ترین مسائل موجود کشور است که بر مبنای مستندات موجود در وزارت نیرو و سازمان پدافند غیرعامل کشور، عدم توجه به راهکاری مناسب جهت رفع مشکلات تأمین آب شهر تبریز، باعث صدمه پذیری و تأثیرگذاری در مسائل اجتماعی و بهداشتی خواهد شد.
وی اضافه کرد: با وجود پیشبینی «طرح بلندمدت انتقال آب ارس» برای تأمین آب آشامیدنی شهر تبریز این مهم تابحال تحقق نیافته و تبدیل به مطالبه جدی مردم استان شده است که انتظار می رود بر مبنای تفاهمنامه منعقده با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در اجرای آن تسریع به عمل آید.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: همینطور از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت عمومی- خصوصی در اجرای سایر طرح های تأمین و انتقال یا بازچرخانی آب میتوان استفاده کرد؛ برای مثال انتقال آب از سد کلقان به صنایع شرق تبریز، بازچرخانی آب در تصفیه خانه آذرشهر و انتقال آن به شهر صنعتی سلیمی از مواردی است که میتوان با مشارکت بخش خصوصی اجرای آنها را تسریع کرد.
بهبودی خاطرنشان کرد: هم اکنون تأمین آب آشامیدنی شهر تبریز از راه خط انتقال زرینه رود، سد نهند و چاه های دامنه شمالی سهند انجام می پذیرد و به منظور تأمین کسری ظرفیت تأمین آب آشامیدنی تبریز اقدامات بازسازی خط انتقال نهند در بازه صدمه دیده، افزایش ظرفیت پمپاژ آبرسانی از زرینه رود و حفر و تجهیز تعدادی چاه در دامنه های سهند در دستور کار قرار دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی افزود: در همین راستا و با اقدامات انجام گرفته شده در اسفند سال ۱۳۹۹، اعتبار مورد نظر از محل اعتبارات قانون مدیریت بحران کشور با مصوبه هیأت وزیران تأمین شد، اما به علت خاتمه سال این اعتبار تحقق نیافت.
وی خاطرنشان ساخت: در اوایل سال جاری با پیگیری ها و مکاتبات صورت گرفته این اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی به سال ۱۴۰۰ انتقال یافت و تأمین اعتبار گردید؛ موافقت نامه های مربوطه هم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با دستگاههای اجرایی مربوطه مبادله شد.
بهبودی اظهار داشت: دستگاههای مربوطه طی هفته جاری می توانند از اعتبار و تخصیص صورت گرفته استفاده کنند.