احیای شغلها بعد از كرونا چقدر برای دولت خرج برداشت؟

مدیرسا: از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور دولت با اختصاص تسهیلات و وام های کم بهره، پرداخت مقرری بیمه بیکاری، توزیع بسته های معیشتی، بخشودگی بدهی بانکی و تمدید مهلت پرداخت مالیاتها در جهت پشتیبانی از خانوارها، صاحبان مشاغل، اصناف و کسب وکارهای لطمه دیده از کرونا گام برداشته که در مجموع اعتباری بیش از ۷۷ هزار میلیارد تومان برای دولت خرج برداشت.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور و تاثیرگذاری آن بر خیلی از مشاغل و کسب وکارها، کارگروه مقابله با نتایج اقتصادی کرونا به ریاست معاون اقتصادی رئیس جمهوری تشکیل شد و بعد از شناسایی خانوارهای کم درآمد و کسب وکارهای لطمه دیده، بسته های چندگانه حمایتی متشکل از وام های بلاعوض معیشتی برای خانوارها، تسهیلات کم بهره حمایتی برای کسب وکارها و مستاجران و مقرری بیمه بیکاری برای افراد بیکار شده را پیش بینی نمود.

حمایت کارگروه مقابله با نتایج اقتصادی کرونا در چهار محور پشتیبانی از خانوارها، کسب وکارها، حمایت اجتماعی و بخش بهداشت و درمان صورت گرفت.

در راستای پشتیبانی از کسب وکارها، ۸۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان با نرخ سود ۱۲ درصد پیش بینی شد که ۲۳۰۰ میلیارد تومان به شرکتهای بزرگ حمل و نقل ریلی و هوایی و ۶۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان به ۱۴ رسته کسب وکار لطمه دیده از کرونا با رویکرد اشتغال محوری و بنگاه محوری اختصاص پیدا کرد.

در راستای پشتیبانی از شاغلان بیکار شده نیز ۲۰۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی برای پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بالای یک میلیون شاغل بیکار شده پیش بینی شد.

در حوزه خانوارها، دولت جمعا ۴۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات شامل ۲۲ هزار میلیارد تومان وام یک میلیون تومانی یارانه در مرحله اول و ۷.۵ هزار میلیارد تومان وام یک میلیون تومانی در مرحله دوم و ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب توزیع بسته های معیشتی به خانوارهای لطمه پذیر و حمایت ماهانه از خانوارها تا آخر سال ۱۳۹۹ در نظر گرفت.

در سال قبل دولت در حوزه مسکن ۴۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب وام ودیعه مسکن اختصاص داد که این مبلغ در کلان شهرها ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۱۵ میلیون تومان به ۱۲۰ هزار مستاجر با نرخ ۱۲ درصد بود.

حمایت ۱۷ هزار میلیارد تومانی از بخش درمان از دیگر اقدامات اثرگذار دولت در دوران کرونا بود که در این راستا علاوه بر منابع بودجه ای، از محل منابع صندوق توسعه ملی اعتبار ویژه به بخش بهداشت و درمان اختصاص یافت.

منبع: