گزارش مدیرسا؛ گره ای كه با قرعه كشی باز نشد

مدیرسا: یک سالی می شود که خودرو بوسیله قرعه کشی به فروش می رسد، این در حالیست که این شیوه فروش نه به نفع تولیدکننده و نه به نفع مصرف کننده بوده و تنها دلالان سود سوداگری خودرا برده اند.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، یک سالی است که شیوه فروش خودرو بصورت قرعه کشی، در کشور جریان دارد. بااینکه وزارت صمت در نظر داشت با این شیوه فروش، آشفته بازار خودرو را کنترل و عرضه این محصول را به خریداران واقعی اختصاص دهد اما با توجه به این که تعداد خودرو های عرضه شده در مقایسه با تعداد افراد ثبت نام کننده، خیلی کم است، نه فقط تأثیری در وضعیت بازار نداشته بلکه بیشتر شبیه به شرکت در بخت آزمایی شده است.
فروش خودرو بوسیله قرعه کشی فقط لفظ ناکارآمد را به دنبال خود نمی کشد بلکه زمینه را برای بروز تخلف های دیگر نیز فراهم می آورد.
به عنوان نمونه با توجه به این که خیلی از مردم عادی توانایی خرید خودروی صفر را ندارند، یکی از مهم ترین مباحثی که عنوان شد مربوط به خرید و فروش کد ملی افراد برای ثبت نام توسط دلالان خودرو بود که بازار واسطه گری را رونق داد.
دلالان حوزه خودرو با بهره گیری از این فرصت، مبادرت به خرید و فروش کد ملی این افراد بی بضاعت کرده و در قبال هر کد ملی، مبلغی ناچیز به این افراد پرداخت می کردند که همین مساله به تنهایی یکی از اصلی ترین عوامل نرسیدن خودرو با قیمت مناسب به دست خریداران واقعی شده است.
فروش برمبنای قرعه کشی مربوط به دوره جنگ سرد است
در این رابطه مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قرعه کشی خودرو نه به نفع تولیدکننده و نه به نفع مصرف کننده است و فقط دلال و واسطه سود می برد.
وی در توضیح چگونگی شکل گیری شیوه فروش خودرو برمبنای قرعه کشی، گفت: اصلاً نمی دام چرا این صورت گرفت. در سال ۹۷ زمان آقای رحمانی وزیر وقت صمت که خیلی بازار آشفته شده بود اتاق فکری تشکیل شد که در آن اتاق فکر اصلاً نمیدانم این طرح قرعه کشی از کجا عنوان شد. تقریباً می توانم بگویم ۹۹ درصد جمع مخالفت کردند. آقای رحمانی می گفتند روی فروش خودرو مالیات سنگین بگذاریم من گفتم شما با این کار وجهه قانونی به کار می دهید مثل این که بگویید من قاچاق مواد مخدر را آزاد می کنم ولی از آن مالیات می گیرم طرف دارد کار مغایر با قانون انجام می دهد و می خواهد روی آن خلاف مالیات از او دریافت کند تقریباً اکثریت مطلق جمع مخالف بودند یعنی واقعاً عجیب بود که این صورت گرفت. آن جلسه به اتمام رسید.
وی اضافه کرد: به آقای رحمانی گفتم که من مخالف صد درصدی شیوه قرعه کشی هستم اصلاً این کار را نکنید مگر دوران کمونیسم است که اینکار را نماییم، آقای رحمانی گفت من نظر تو را شنیدم باید نظر بقیه را هم بشنوم و دو روز بعد دیدم قرعه کشی انجام شد. متأسفانه در در زمان جنگ سرد و شوروی و رومانی و… این چیزها را داشتیم.
بیگلو با اعلان اینکه این شیوه فروش خودرو توهین به مصرف کننده است، اشاره کرد: من خودم بخاطر این که از سلامت این مکانیسم مطمئن شوم دو دوره ثبت نام کرده ام. من همان شب خدمت آقای رحمانی وزیر وقت صمت عرض کردم که وقتی بی اعتمادی در جامعه است شما این قرعه کشی را اگر ۱۰۰ درصد برمبنای مبانی قانونی و قوانین احتمالات هم برگزار کنید چون بی اعتمادی در جامعه حکمفرماست همه می گویند اینها قرعه کشی گذاشته اند که خودشان خودرو ها را برنده شوند.
قرعه کشی توهین به مصرف کننده است
دبیر انجمن قطعه سازان اضافه کرد: قرعه کشی بدترین اتفاقی است که می افتد و توهین به مردم است و به هیچ عنوان خود خودروسازها این شیوه را قبول ندارند و هر دو خودروساز مخالفت ۱۰۰ درصدی هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که با این تفاسیر دلیل تداوم اجرای این شیوه چیست، اظهار داشت: چاره ای نیست؛ خودروساز کارمند وزارت صمت است و وزارت صمت دستور می دهد و خودروساز موظف به اطاعت است.
خودروهایی که در انبار خاک می خورند
از سویی دیگر نیز این شیوه فروش سبب شد تعداد زیادی خودرو در پارکینگ ها انبار شوند و شرایط عرضه خودرو به بازار را با فساد و چالش مواجه کنند.
در این راستا علیرضا رزم حسینی وزیر صمت می گوید: باوجود اجرای طرح های مختلف همچون قرعه کشی برای عرضه خودرو، باز در همین شرایط نیز حدود ۵۰ درصد خودرو های فروش رفته گارانتی شأن باطل شده و فقط در بعضی انبارها نگهداری می شوند تا با افزایش کاذب قیمت ها به حفظ سرمایه عده ای کمک نماید.
به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، طرح مجلس برای عرضه خودرو بوسیله بورس کالا در کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهایی و در صف ورود به صحن علنی است که در صورت تبدیل این طرح به قانون، خودرو را می توان با سازوکار بورس خریداری کرد.
البته طبق شنیده ها احتمال موافقت مجلس با آزادسازی قیمت گذاری همزمان با آزادسازی واردات خودرو تا زمان فراهم شدن زیرساخت های لازم برای عرضه خودرو در بورس، زیاد است.
به هر حال باید منتظر ماند و دید طی هفته های آتی چه تصمیمی در مورد شیوه فروش خودرو ستاندن خواهد شد.

منبع: