مقام مسئول در سازمان تعاون روستایی خبر داد؛ جزئیات جدید از نحوه آبیاری اراضی ۴۶ هزار هكتاری دشت سیستان

به گزارش مدیرسا مدیر کل دفتر نظام های بهره برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی از ایجاد، استقرار و توانمندسازی نظام های بهره برداری در حوزه عملیاتی پروژه های طرح آبیاری دشت سیستان اطلاع داد.

به گزارش مدیرسا به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی، حمید زارع قنات نوی ضمن اشاره به طرح ۴۶ هزار هکتاری سیستان اظهار داشت: این طرح مزین به نام مقام معظم رهبری بوده و با هدف آبادانی دشت سیستان انجام می شود.
وی اضافه کرد: طرح آبیاری به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان با لوله در جهت افزایش راندمان آبیاری با مهار حق آبه های هیرمند در چاه نیمه ها، تثبیت جمعیت در مناطق اجرای پروژه، افزایش تولید، اشتغالزایی مؤثر و درنهایت، افزایش درآمد و رفاه روستاییان همچون مزایای بزرگ این طرح به حساب می آید که تحقق آنها نقش به سزایی در توسعه و رشد منطقه دارد.
زارع خاطرنشان کرد: همزمان با اجرای نظام بهره برداری در این طرح بزرگ، دفتر نظام بهره برداری همکاری خویش را با مجری طرح در چارچوب «طراحی، ایجاد، استقرار و توانمندسازی نظام های بهره برداری در حوزه عملیاتی پروژه های طرح آبیاری دشت سیستان» شروع کرد.
مدیر کل دفتر نظام های بهره برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهار داشت: در جهت دستیابی به اهداف این طرح ملی اقداماتی همچون برگزاری بالغ بر ۱۱۰ نشست هم اندیشی با مدیران و کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی، بخشداران، فرمانداران و … شهرستان های محدوده طرح، انتخاب ۳۰۲ نفر بعنوان آبیار و ۲۹ نفر سرآبیار، برگزاری ۱۷ مجمع عمومی و انجام فرآیند تشکیل شرکتهای تعاونی تولید روستایی، انتخاب ارکان (اعضای هیئت مدیره و بازرسان شرکت) و مدیران عامل الگوهای نظام بهره برداری، استقرار ۱۳ شرکت تعاونی تولید روستایی در قسمتی از ساختمان های بهره برداری، تحویل ۲۶۲ حوضچه ۲۰ هکتاری و ۱۰۵۲ حوضچه ۵ هکتاری و تنظیم ۳ مورد سند آموزش انجام شده است.
زارع همینطور برگزاری ۲۱ دوره (۵ دوره مجازی) آموزشی، برگزاری بیشتر از ۶۰ کارگاه آموزشی جهت مدیران عامل، ارکان شرکت، آبیاران و سرآبیاران، انجام کشت قراردادی در سطحی بالغ بر ۳۸۰ هکتار و برنامه ریزی و انجام کشت مشارکتی در سطح ۸۴۰ هکتار را از دیگر اقدامات انجام شده برای دستیابی به اهداف این طرح بزرگ برشمرد.
شایان ذکر است هم اکنون برنامه تربیت مدیرعامل حرفه ای و ارکان کارآمد و همینطور پیگیری انعقاد قرارداد نظارت بر بهره برداری، نگهداری و انجام خدمات اجتماعی توسط شرکتهای تعاونی تولید فی ما بین سازمان جهاد کشاورزی استان و شرکتهای تعاونی تولید دشت سیستان و همکاری در اجرای فاز دوم و توزیع آب در دستور کار است.

منبع: