همكاری مشترك دو سازمان برای نوآوری در توسعه فناوری های علوم زمین

با امضای تفاهمنامه همکاری مشترک میان دو سازمان زمین شناسی و نقشه برداری، زمینه های نوآوری و شکوفایی در پژوهش های علوم زمین چون تهیه نقشه گسل ها، نقشه ها و اطلاعات فرونشست فراهم گردید.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، تفاهمنامه همکاری مشترک در زمینه ایجاد هماهنگی و تبادل نظر در جهت ارتقای کیفی به امضای دکتر علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین شناسی و مهندس غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی رئیس سازمان نقشه برداری کشور رسید.
این تفاهمنامه در جهت اهداف سند چشم انداز و سیاست های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ایجاد زمینه های نوآوری و شکوفایی در پژوهش های علمی به منظور دست یابی به خودکفایی علمی و با عنایت به اهمیت مشارکت و همکاری علمی بین مراکز علمی- تحقیقاتی و دانشگاهی میان سازمان نقشه برداری کشور و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور به امضا رسید.
لزوم ایجاد هماهنگی و تبادل نظر در جهت ارتقای کیفی خدمات تبادل اطلاعات نظیر داده ها و یافته های حاصل از پردازش تصاویر ماهواره ای سری زمانی تغییر مختصات ایستگاه های دائمی ژئودینامیک، نقشه گسل ها، نقشه ها و اطلاعات فرونشست (پهنه بندی نرخ، خطر و ریسک)، نقشه های دانسیته و موارد مرتبط، همکاری در طراحی و تعیین محل ایستگاه های شبکه ژئودینامیک سراسری با مطالعات زمین ساخت، عرضه مشاوره های فنی و همکاری برای انجام پروژه ها و پژوهش های مشترک مثل مطالعات زمین ساخت و ژئودینامیک سراسری کشور، همکاری جهت راه اندازی SDI بخشی و ملی و تسهیل تبادل اطلاعات در چارچوب SDI ملی همچون موضوعات مطرح در این تفاهمنامه است.
همکاری در تهیه، بروزرسانی و چاپ نقشه ها واطلس های ملی ایران، همکاری در حوزه های مطالعاتی و اجرایی سنجش از دور و داده برداری هوایی، تدوین و اجرای پروژه های مشترک زیست محیطی ومدیریت مخاطرات طبیعی، همکاری در پروژه های مشترک نقشه برداری اکتشافی و بهره برداری، برقراری نشست های تخصصی و خبری مشترک و التزام به حقوق عرفی و قانونی طرف مقابل در هرگونه فعالیت رسانه ای و خبری و برگزاری دوره و کارگاه های آموزشی و سمینارهای مشترک از دیگر محورهای همکاری این دو سازمان است.
در این مراسم دکتر شهیدی، رئیس سازمان زمین شناسی با اشاره به اینکه دو طرف در حوزه فرونشست فعالیت ها و مطالعات زیادی انجام دادند، اظهار داشت: تبعات فرونشست سبب ایجاد مهاجرت و به خطر افتادن امنیت ملی می شود و این در شرایطی است که دو سازمان با وجود در اختیار داشتن اطلاعات گسترده در این حوزه، همکاری چندانی در انجام پروژه ها ندارند.
شهیدی تصریح کرد: بخصوص هم اکنون که در جنگ اقتصادی هستیم، باید همکاریهای خویش را توسعه بیشتری دهیم و از اطلاعات دو سازمان در پروژه ها استفاده گردد تا از موازی کاری جلوگیری شود و دو سازمان در امتداد یکدیگر حرکت کنند.
مهندس غلامغلی جعفرزاده ایمن آبادی، رئیس سازمان نقشه برداری کشور هم در این مراسم بزرگترین مشکل کشور را کار کردن جزیره ای عنوان نمود و اظهار داشت: سازمان زمین شناسی و سازمان نقشه برداری به علت موضوعات مشترک در زمینه ژئوماتیکس و مخاطرات زمین شناختی اشتراکات زیادی دارند و این امر سبب شده این دو سازمان از لحاظ مکانی هم در کنار یکدیگر قرار گیرند.
وی با بیان اینکه نیازمند استفاده از اطلاعات و دستاوردهای سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور هستیم، خاطرنشان کرد: معتقدیم بایستی یک هسته مرکزی از کارشناسان دو سازمان تشکیل گردد تا بدین سان در بازه های زمانی دو ماهه دوطرف در زمینه تولید و تبادل اطلاعات همکاری داشته باشند.
به نقل از روابط عمومی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، در این جلسه پیشنهادی در خصوص امضای تفاهمنامه دو جانبه در حوزه پایگاه ملی داده های علوم زمین و تبادل اطلاعات جدید دو طرف با حفظ سلامت و محرمانگی در بستر این پایگاه از جانب سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور عرضه شد.

منبع: