سكوت گرانفروشان و ناظران درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما

به گزارش مدیرسا در شرایطی که قیمت بلیت هواپیما در طول دو هفته اخیر افزایش پیدا کرده است، ایرلاین ها حاضر نیستند در اینباره توضیحی عرضه کنند و به نظر می آید متولیان و ناظران به انتظار نشسته اند تا قیمت ها به نرخ سابق برگردد.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، از اوایل تیر ماه افزایش قیمت بلیت هواپیما بدون مصوبه قانونی و به صورت هماهنگ از جانب شرکتهای هواپیمایی کلید خورد و قیمت پروازهای داخلی عموما میلیونی شد. در این ایام تنها کاری که مسؤلان وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری انجام داده اند این بود که این کار را غیر قانونی و تخلف اعلام نمودند.

محمد اسلامی –وزیر راه و شهرسازی- چند روز بعد از این افزایش قیمت غیر قانونی، این حرکت را تخلف دانست، خواهان اصلاح سریع قیمت بلیت هواپیما شد و اظهار داشت: قیمت بلیت هواپیما نه تنها باید به نرخ سابق خود (نرخنامه آبان ماه سال گذشته) بازگردد بلکه باید مابه التفاوت این افزایش قیمت غیر قانونی به حساب مردم بازگردانده شود.

پس از این اظهارات مسؤلان سازمان هواپیمایی کشوری هم این اظهارات را عینا تکرار کردند اما خبری از بازگشت قیمت ها و پیگیری این تخلفات نبود. تورج دهقان زنگنه -رییس سازمان هواپیمایی کشوری- بعد از حدود ۱۰ روز از این گرانفروشی به ایسنا اظهار داشت: با عنایت به این که بعضی از شرکتهای هواپیمایی با وجود هشدارهای داده شده همچنان قیمت بلیت هواپیما را به نرخ مصوب برنگردانده اند، باید منتظر برخورد از راه دستگاههای نظارتی و قضایی باشند و هفته آینده در جلسه ای که با مدیران عامل آنها خواهیم داشت و بعضی از مسیرهای خارجی آنها را لغو خواهیم کرد.

او بعد از این اظهارات با وجود این که گرانفروشی بلیت هواپیما بر مدار غیرقانونی خودش می گشت، در گفت وگویی دیگر به ایسنا اعلام نمود که افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی غیر قانونی بوده و این کار تنها از جانب چند شرکت هواپیمایی انجام شده است و بعد از پیگیری و هشدارهای داده شده، ایرلاین ها اعلام نمودند قیمت ها را به نرخ سابق باز می گردانند.

اما معلوم نیست چرا با ایرلاین ها برخورد نمی گردد و حتی اگر پروازهای آنها به علت اجحاف در حق مردم لغو نمی گردد، برای گرانفروشان (شرکت های هواپیمایی) جریمه های سنگینی در نظر گرفته نمی گردد تا به قولی حساب کار دستشان بیاید و بدانند که هر گاه دلشان خواست نمی توانند مطابق میل شان نرخ ها را بالا برند.

البته در این میان اقبال شاکری –عضو کمیسیون عمران مجلس شواری اسلامی- هم روز گذشته در اینباره به ایسنا اظهار داشت: متاسفانه شاهد تکرار سیکل معیوبی هستیم که ایرلاین ها به صورت سرخود قیمت بلیت را می افزایند و بعد مجلس و سازمان هواپیمایی ورود می کنند و با فشار قیمت را کمی کم می کنند اما در این میان سود زیادی نصیب ایرلاین ها می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به این که با افزایش قیمت بلیت مخالف نیستیم بلکه باید بر مبنای دستورالعمل و مصوبات باشد، اضافه کرد: مقرر شد تا سازمان هواپیمایی با ایرلاین هایی که قیمت خویش را به نرخ قبلی کاهش ندادند و همچنان قیمت را بالا نگه داشته اند، محکم برخورد کند. مجلس هم این مورد را دنبال خواهد نمود.

این اظهارات هم در حالی مطرح شده که تابحال مبالغ هنگفتی به جیب ایرلاین ها به صورت غیرقانونی رفته است و با وجود پیگیری های مختلف خبرنگار ایسنا کسی از مسؤلان ایرلاین ها پاسخگوی این گرانفروشی نیست.