توسعه همكاریهای ایران و فیلیپین در صنعت حلال

به گزارش مدیرسا یک مقام مسئول اظهار داشت: در وبینار توسعه همکاریهای تجاری و صنعت حلال بین ایران و فیلیپین، پیشنهاد امضای سند همکاری در شناسایی متقابل استاندارد و نشان حلال بین ایران و فیلیپین عنوان شد.

به گزارش مدیرسا به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، سیدرضا سیدآقازاده از برگزاری وبینار توسعه همکاریهای تجاری و صنعت حلال بین ایران و فیلیپین اطلاع داد و عنوان کرد: در این جلسه پیشنهاد امضای سند همکاری در شناسایی متقابل استاندارد و نشان حلال بین ایران و فیلیپین عنوان شد.
مدیر کل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در این گفتگوی مجازی که با مبحث صنعت حلال و همکاریهای تجاری که برای اولین بار بین دو کشور برگزار شد، طرفین به تشریح و تبیین مقررات و آیین نامه های در رابطه با صنعت حلال و راه های تقویت مناسبات تجاری بین دو کشور پرداختند.
وی اضافه کرد: وجود موافقت نامه بازرگانی بین دو کشور از سال ۱۹۹۶ زمینه تسهیل تجارت بین دو طرف را فراهم نموده و با عنایت به موقعیت فیلیپین در اتحادیه جنوب شرق آسیا ASEAN و مشارکت آن کشور در بازارRCEP و از طرفی رابطه مکمل اقتصاد ایران و فیلیپین، انتظار می رود همکاری دو کشور بتواند در بازارهای ثالث هم تعریف شود.
مدیر کل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران افزود: سازمان توسعه تجارت ایران به منظور بسترسازی ارتباط تجار دو کشور پیشنهاد کرد سند همکاریهای تجاری بین این سازمان با سازمان متناظر آن در فیلیپین DTI امضا شود. همینطور امضای سند همکاری در شناسایی متقابل استاندارد و نشان حلال بین دو کشور از دیگر موضوعات مهم مطرح شده در جلسه بود.
وی افزود: با عنایت به این که ویدئوکنفرانس نخستین تماس دو طرف در نوع خود بود، مقرر شد این گفتگوها ادامه یابد و موارد توافق شده در جلسه برای مذاکره بیشتر و تهیه اسناد لازم، از کانال دیپلماتیک پیگیری شود.
لازم به ذکر است، این وبینار با پیگیری سفارت جمهوری اسلامی ایران در مانیل و همکاری سازمان ملی استاندارد، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و سازمان توسعه تجارت ایران و همینطور دپارتمان توسعه تجارت و مرکز حلال فیلیپین، وبینار توسعه همکاریهای تجاری و صنعت حلال بین ایران و فیلیپین برگزار گردید. در این جلسه از سوی جمهوری اسلامی ایران علیرضا توتونچیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مانیل، مسلم بیات، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران، محمد حسین شجاعی، مشاور ارشد علمی رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و سیدرضا سیدآقازاده، مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران و از سوی فیلیپین معاون وزیر صنعت و تجارت و رئیس مرکز حلال این کشور حضور داشتند.
گفتنی است، فیلیپین با بیشتر از ۱۰۶ میلیون نفر جمعیت و بیشتر از ۴۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، یکی از اقتصادهایی است که رشد قابل توجهی در سالهای اخیر داشته و تحلیل ساختار تجارت خارجی آن نشان دهنده ظرفیت قابل توجهی در تحقق توسعه تجارت متقابل بین ایران و فیلیپین است.

منبع: