رییس اتحادیه املاك مدعی شد تعطیلات كرونا مشاوران املاك را به دستفروشی رساند!

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با انتقاد از دستورالعملهای ستاد کرونا در خصوص تعطیلی و بازگشایی مکرر دفاتر املاک اظهار داشت: در شرایطی که معاملات در رکود شدید به سر می برد تعطیلات کرونائی وضعیت معیشتی مشاوران املاک را بدتر کرده و خیلی از همکاران ما به رانندگی تاکسی های اینترنتی، میوه فروشی و حتی دستفروشی رو آورده اند.
مصطفی قلی خسروی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: از حدود ۱۰ روز قبل برای چندمین بار امسال دفاتر مشاور املاک به دستور ستاد ملی کرونا تعطیل شده و امروز باردیگر این تعطیلات را تا یکشنبه تمدید کرده اند. سال قبل هم این وضعیت را داشتیم. افراد شاغل در صنف ما باتوجه به استفاده از تلفن و فناوری های جدید، کمترین ارتباط حضوری با متعاملین را دارند؛ در صورتیکه مشاغل دیگر که فضای کار آنها بسیار شلوغ تر از دفاتر املاک است تعطیل نشده اند.
وی ادامه داد: این تعطیلات و بازگشایی های مکرر شدیدا در وضعیت معیشتی مشاوران املاک تاثیر می گذارد. حدود ۹۰ درصد همکاران ما طی یک سال اخیر راننده تاکسی های اینترنتی شده یا وارد مشاغل کاذب شده اند.

رونق اقتصادی در گرو بازار مسکن است
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اعلان اینکه ما مولد مالیاتی و مولد اقتصادی هستیم و به کنترل قیمتها در بازار مسکن کمک می نماییم اظهار داشت: وقتی دفاتر املاک بسته باشند هرکس هر قیمتی دلش می خواهد برای خانه خودش تعیین و در سایتها درج می کند. در صورتیکه بیشتر همکاران ما درباب قیمتهای کارشناسی و واقعی به فروشندگان، مشاوره می دهند و به ارزانی کمک می کنند. از جانب دیگر رونق اقتصاد به رونق بازار مسکن بستگی دارد؛ چونکه ۱۷۲ شغل کلیدی به صنعت ساختمان وابسته است.
خسروی اشاره کرد: از ستاد کرونا انتظار داریم باتوجه به ارتباط کم مشاوران املاک با مراجعه کنندگان، ما را جزو صنوف گروههای شغلی یک قرار دهد؛ چونکه صنف مشاوران املاک درحال نابودی است و باید فکری برای این وضعیت کرد.

مسئولان کم کاری خودرا به گردن مشاوران املاک انداختند
وی در واکنش به انتقادات برخی مسئولان وزارت راه و شهرسازی از صنف مشاوران املاک اظهار داشت: اگر بخش دولتی به با اهمیت ترین وظیفه خود در تولید و عرضه مسکن بپردازد گرانی ها تا این حد در بازار مسکن ایجاد نمی گردد. مسکن اجتماعی که از روی کاغذ فراتر نرفت. سپس مسکن ملی را مطرح نمودند و از سال ۱۳۹۸ قول دادند ۴۰۰ هزار واحد را تا دو سال به پایان برسانند. الان چیزی که در عمل افتتاح کرده اند کمتر از ۴۰ هزار واحد است. یعنی به ۱۰ درصد وعده خود هم عمل نکردند. بعد می آیند از مشاوران املاک انتقاد می کنند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک اظهار نمود: نه بازار مصالح، نه قیمت گذاری و نه سیاست گذاری، هیچ کدام در اختیار اتحادیه مشاوران املاک نیست. یک واقعیت این است که تعداد مسکن در شهر تهران، کمتر از تقاضا است که علت اصلی آن به کاهش ساخت و ساز ناشی از سیاستهای اشتباه مسئولان برمی گردد. اما طی سال های اخیر بمحض این که مسکن گران می شد پیکان انتقادات را به سمت ما می گرفتند. به نظرم این رفتار مسئولان نوعی شانه خالی کردن از مسئولیت است. بی برنامگی خودتان را گردن دیگران نیندازید.
خسروی درباره پیش بینی وضعیت آینده بازار مسکن اظهار داشت: هم اکنون فقط می توانیم امیدوار باشیم که دولت رئیسی وعده راه اندازی سالیانه یک میلیون واحد را محقق کند تا ثبات قیمتی که اکنون در بازار مسکن به وجود آمده به هم نخورد. امیدواریم یک وزیر کارآمد در زمینه راه و شهرسازی، زمام امور را به دست بگیرد و ساخت و ساز افزایش پیدا کند.