تلاش چهار ساله برای جدایی مسكن از راه وزارت خانه مستقل مسكن ایجاد می شود؟

به گزارش مدیرسا از سال ۱۳۹۶ تا کنون برخی نمایندگان مجلس به دنبال تفکیک وزارت راه و شهرسازی و جداسازی حوزه مسکن از طریق هستند که هنوز این مورد محقق نشده است؛ با این وجود نمایندگان به تازگی گفته اند برای کنترل بازار مسکن پیگیر طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارت خانه مسکن و شهرسازی و حمل و نقل و لجستیک هستند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، طرح انتزاع وزارت راه و شهرسازی از اواسط سال ۱۳۹۶ کلید خورد. در آن زمان کمیسیون های بودجه و عمران به این طرح رای مثبت دادند و کمیسیون صنایع با آن مخالفت کرد. این مورد که با مخالفت عباس آخوندی ـ وزیر وقت راه و شهرسازی ـ همراه شد در ادامه مسکوت ماند تا این که از تابستان سال قبل باردیگر روی میز بهارستان نشینان قرار گرفت.
اوایل سال جاری طرح تولید و تأمین مسکن با هدف راه اندازی سالیانه یک میلیون واحد به تصویب مجلس رسید. در ادامه، سید ابراهیم رئیسی ـ رئیس جمهور منتخب دوره سیزدهم ـ وعده داد که راه اندازی چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را محقق می کند. سپس ۲۲ تیرماه ۱۴۰۰ اقبال شاکری ـ عضو کمیسیون عمران مجلس ـ با اشاره به اینکه تا ۸ سال آینده باید سالانه حداقل یک میلیون واحد مسکونی راه اندازی شود، اظهار داشت: اقدام دیگر کمیسیون عمران مجلس برای کنترل بازار مسکن پیگیری طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارت خانه مسکن و شهرسازی و حمل و نقل و لجستیک است.
مبحث تلفیق وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن از جریان یک استیضاح در سال ۱۳۸۹ در دولت احمدی نژاد شروع شد؛ زمانی که مجلس قصد داشت حمید بهبهانی را استیضاح کند و وی در مجلس حاضر نشد. به دنبال آن مجلس به استیضاح وزیر راه و ترابری وقت رای مثبت داد و رئیس دولت قبل هم در واکنش به این مسئله برای هر دو وزارت خانه راه و ترابری و مسکن، یک سرپرست معرفی نمود و به شکلی این دو وزارت خانه در هم ادغام شدند. سپس عنوان “وزارت راه و شهرسازی” را به خود گرفت که این روند تا کنون هم ادامه دارد.
بر مبنای طرح جامع مسکن باید سالیانه حدود یک میلیون واحد مسکونی در کشور راه اندازی شود اما طی سالهای اخیر این میزان از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد فراتر نرفته است. برخی کارشناسان از علل افت ساخت و ساز را بی توجهی وزارت راه و شهرسازی، تعدد مسئولیت ها در حوزه راه و تحت تأثیر قرار گرفتن حوزه مسکن در این فرایند می دانند. وزارت راه و شهرسازی ۱۵ معاونت و زیرمجموعه دارد که فقط یکی از آنها تحت عنوان «معاونت مسکن و ساختمان» به صورت مستقیم در حوزه مسکن فعالیت دارد. سایر زیرمجموعه ها یا به صورت مشخص در ارتباط با حوزه های راه و ترابری است یا مثل شرکت عمران شهرهای جدید در هر دو حوزه راه و مسکن فعالیت دارد.
اما محمد اسلامی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ هم همانند عباس آخوندی با تفکیک مسکن از طریق مخالف است. او ۲۷تیرماه ۱۴۰۰ در این خصوص اظهار داشت: افرادی که به تفکیک دامن بزنند خدمتی به وزارت خانه نخواهند کرد. الان زیرساخت های حمل و نقل وعمران و شهرسازی با هم آمیخته شده اند و در جهت وظایف هم نقش آفرینی می کنند. تفکیک وزارت خانه ها سبب به تاخیر افتادن تمامی وظایف این بخش ها می شود. همینطور الان تمامی زیرساخت های شهری با هم همخوانی دارند و ازاین رو ۱۰۰ درصد مخالف تکفیک وزارت خانه هستم.
هرچند گفته می شود بعضی افراد در دولت به صورت جد خروج از رکود بخش مسکن را بعنوان بخش پیشرو و اشتغال زا دنبال می کنند و بنابراین موافق بحث انتزاع هستند، جدایی پیکره راه از مسکن مخالفانی هم دارد؛ مخالفانی که معتقدند به علت نگاه جزیره ای در دو حوزه راه و مسکن که قبلا وجود داشت، خطوط جاده ای و ریلی گاها ده ها کیلومتر با شهر فاصله داشتند که در این دوره آن رویکرد اصلاح شده است.
برخی انبوه سازان از موافقان پر و پا قرص انتزاع وزارت راه و شهرسازی هستند. فرشید پورحاجت ـ دبیر کانون انبوه سازان ـ می گوید: وزارت راه و شهرسازی در طول این سالیان ادغام نتوانسته نقش خویش را بعنوان یک نهاد مدیریتی در حوزه ساخت و ساز به خوبی ایفا کند و مشکل خانه دار نشدن مردم و گرانی مسکن هم به همین مبحث باز می گردد.
به قول وی بهترین پیشنهاد در شرایط فعلی این است که وزارت راه و شهرسازی باردیگر به دو وزارت خانه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری تفکیک شود تا به تاسی از این تفکیک مردم صاحب مسکن شوند.
حال باید ببینیم در آستانه تغییر دولت و آمدن سید ابراهیم رئیسی بعنوان رئیس جمهور سیزدهم آیا پیگیری چهار ساله نمایندگان و برخی فعالان صنعت ساختمان برای جدایی مسکن از طریق به نتیجه می رسد یا باز هم از دستور کار خارج می شود.

منبع: