واكنش وزارت صمت به درخواست گمرك برای رفع ابهام؛ برای واردات موز و صادرات سیب از جهاد كشاورزی كسب تكلیف كنید

دبیر ستاد تنظیم بازار در مکاتبه ای با گمرک ایران اعلام کرد که با عنایت به قانون انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی، برایموضوع واردات موز و صادرات سیب از جانب وزارت جهاد کشاورزی کسب تکلیف شود.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار در مکاتبه ای با گمرک ایران اعلام نمود که واردات موز با مکانیسم ها و مقررات ابلاغی صادرات و واردات بلامانع بوده و ضروریست با عنایت به قانون انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی، مبحث از جانب وزارت جهاد کشاورزی کسب تکلیف شود.
در این نامه آمده است: بازگشت به نامه شماره ۱۴۰۰/۵۰۷۵۳۸ مورخ ۱۴۰۰/۴/۱۹ در مورد نحوه اقدام برای بند ۱۳ دستور چهارم یکصدو بیست و سومین جلسه کارگروه تنظیم بازار مبحث واردات موز در برابر صادرات سیب درختی موارد ذیل جهت هرگونه بهره برداری و اقدام لازم اعلام می گردد.
۱- تصمیمات اتخاذ شده در یکصد و بیست و سومین جلسه کارگروه تنظیم بازار مطابق نامه های شماره ۲۰/۲۵۹۴۶ و ۲۰/۲۵۹۴۷ مورخ ۹۹/۱۰/۲۴ وزیر جهاد کشاورزی در جهت تشویق صادرات سیب از یک طرف و تنظیم بازار میوه ایام پایانی سال از سوی دیگر بوده و این تصمیم ضمن افزایش صادرات سیب سبب تنظیم بازار میوه موزه و تعدیل قیمت آن گردید.
۲- با عنایت به سپری شدن زمان ارائه سیب درختی و گذشت زمان آن مصوبه یاد شده، فرایند تجارت خارجی محصولات یاد شده (صادرات سیب درختی و واردات موز) مطابق مقررات جاری صادرات و واردات اعلامی از جانب دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت متبوع خواهد بود.
۳- از نظر این معاونت واردات موز با مکانیسم ها و مقررات ابلاغی صادرات و واردات بلامانع بوده و ضروریست با عنایت به قانون انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی، مبحث از جانب وزارت جهاد کشاورزی کسب تکلیف گردد.

گفتنی است، گمرک ایران ۱۹ تیر ماه در مکاتبه ای با ستاد تنظیم بازار اعلام نموده بود، با وجود مصوبه ستاد تنظیم بازار در مورد اجبار صادرات سیب برای واردات موز، به علت سریع الفساد بودن موزهای وارداتی، با دریافت مجوزهای قانونی نسبت به ترخیص کانتینرهای موز اقدام نموده است.

منبع: