ثبت اطلاعات شغلی ۲۵ میلیون نفر در سامانه کسب وکار

به گزارش مدیرسا معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید: ۲۵ میلیون نفر اطلاعات شغلی خودرا در سامانه ملی اشتغال و کسب وکار وارد کرده اند که از این تعداد ۹ میلیون نفر موفق به دریافت کد شغلی شدند.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، آبان ماه سال قبل معاون اشتغال وزیر کار از راه اندازی سامانه ملی اشتغال و کسب وکار خبر داد؛ سامانه ای که وزارت کار در امتداد سیاستگذاری و برنامه ریزی بازار کار و اشتغال کشور، راه اندازی نمود و ایجاد بانک اطلاعات شغلی افراد در سن کار، بانک اطلاعات بنگاهها و پایگاه اطلاعات مشاغل کشور، از بخش های اصلی این سامانه اعلام گردید.

کاربران می توانند تمامی اطلاعات مربوط به سوابق شغلی، تحصیلی، گواهینامه ها و… را در این سامانه درج و رزومه کاری خودرا تکمیل کنند.

یکی از اهداف راه اندازی این سامانه دسترسی به آمار و اطلاعات در رابطه با عرضه و تقاضای نیروی کار است به نحوی که اطلاعات و داده های دقیق و جامع بازار کار و اشتغال بوسیله این سامانه در اختیار مدیران ارشد و سیاست گذاران کشور قرار می گیرد تا بتوانند در طراحی سیاستها و برنامه های اشتغال و تنظیمات نهادی بین ذینفعان اصلی بازار کار، از آن بهره ببرند.

عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید: تا حالا ۲۵ میلیون نفر اطلاعات شغلی خودرا در سامانه ملی اشتغال و کسب وکار وارد کرده اند که از این تعداد ۹ میلیون نفر موفق به دریافت کد شغلی شده اند.

به گفته وی یک میلیون نفر هم در نوبت دریافت کد شغلی هستند که درحال بررسی است و ۴.۵ میلیون بنگاه نیز در سامانه ملی اشتغال و کسب وکار ثبت شدند و این پروسه همچنان ادامه دارد.

آنطور که معاون اشتغال وزیر کار می گوید: یک سامانه ملی مشاغل هم تحت پوشش این سامانه وجود دارد که اطلاعات کامل افراد دارای مشاغل خانگی بوسیله آن اعلام خواهد شد.

منصوری ابراز امیدواری کرده همچنان که کد ملی و کدپستی در کشور وجود دارد، کد شغلی هم فراگیر شود چونکه بستر فراگیری آن بطور کامل آماده و برمبنای هوش مصنوعی در حال اجرا می باشد.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، نخستین جلسه شورای راهبری سامانه ملی اشتغال و کسب وکار در هفته های اخیر با هدف نحوه تعامل و همکاری دستگاه های اجرائی برای تکمیل و توسعه سامانه ملی اشتغال و کسب وکار برگزار و قرار شد با تشکیل مستمر جلسات شورا و نیز کمیته های فنی زیر بخش سامانه ملی اشتغال و کسب و کار، امکان تکمیل و بروزرسانی برخط داده ها و اطلاعات مرتبط و ارائه گزارش های مستند و دقیق در زمینه های مهارت، آموزش و بازار کار کشور بمنظور برنامه ریزی و سیاستگذاری های کلان در زمینه های مرتبط به وجود آید.

در راستای کاهش مشکلات نظام جمع آوری، پردازش و تحلیل اطلاعات بازار کار، لزوم استقرار نظام جامع اطلاعات بازار کار بعنوان یک پیش نیاز احساس می شد که ایجاد سامانه ملی اشتغال و کسب وکار این هدف را محقق کرد.

اجرای پروژه سامانه ملی اشتغال و کسب و کار، ۸ تا ۱۰ ساله است که بهره گیری از بسترهای فضای مجازی و استفاده از قابلیتهای هوش مصنوعی در آن موجبات تسریع و تکمیل گزارشهای در رابطه با سامانه را در زمان کوتاهی فراهم نموده است.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، با استفاده از داده های سامانه ملی اشتغال و کسب و کار، امکان رصد تغییر و تحولات آینده بازار کار کشور توسط برنامه ریزان و تصمیم سازان این بخش فراهم می شود و اطلاعات دقیق نظام جامع بازار کار بوسیله این سامانه در اختیار سیاستگذاران قرار می گیرد تا در تدوین برنامه ریزی های موثر اشتغال به کار گرفته شود.

منبع: