در گفت و گو با مدیرسا مطرح شد اعلام آمادگی کارفرمایان برای واکسیناسیون کارگران

مدیرسا: یک فعال کارگری می گوید با وجود آنکه کارفرمایان در برابر تزریق واکسن مسئولیتی ندارند ولی بیشتر آنها حاضرند خودشان واکسن کرونا را برای کارگرانشان تأمین کنند؛ منتها شرایطی وجود ندارد که مستقیما برای تهیه واکسن اقدام نمایند.

ناصر چمنی در گفت وگوبا ایسنا اظهار نمود: خیلی از کارفرمایان حاضرند خودشان واکسن کرونا را برای نیروهای کار خود تأمین کنند ولی شرایطی وجود ندارد که مستقیماً ورود کنند و برای پرسنل خود واکسن تهیه کنند.
این فعال حوزه کار افزود: برخی از کارفرمایان با وجود آنکه در برابر تزریق واکسن مسئولیتی ندارند اما اعلام آمادگی کردند که نه تنها برای کارگران خود بلکه برای خانواده هایشان هم واکسن تزریق شود.
چمنی خاطرنشان کرد: قانون واکسن در تمام دنیا یکی است و تحت اختیار دولت ها است اما متاسفانه اقدام قابل توجهی برای جامعه کارگری در برابر کرونا و تزریق واکسن صورت نگرفته است؛ درحالی که بیشتر از ۵۰ درصد جمعیت کشور را کارگران می سازند.
وی افزود: انتظار داریم در این شرایط جنگ اقتصادی که با تحریم ها روبه رو هستیم، به سربازان خط مقدم جبهه تولید که بی هیچ چشم داشتی در خطوژ تولید مشغول فعالیت هستند بها بدهند و با صدور دستورالعمل یا بخشنامه ای برای تزریق واکسن آنها را دلگرم کنند.
این فعال کارگری افزود: ستاد ملی کرونا برای کارمندان و کارکنان ادارات و دستگاههای دولتی باصدور دستورالعملی امکان دورکاری را فراهم نمود و آنها توانستند از مزایای دورکاری و حضور ۵۰ درصد و یک سوم استفاده کنند ولی کارگران از هیچ امتیازی برخوردار نشدند چون باید سر کار حاضر می شدند و چرخ تولید و صنعت را به گردش در می آوردند.
وی کارگران بخشهای خدماتی را در اولویت تزریق واکسن دانست و اظهار داشت: معتقدم کارگران خدماتی باید در اولویت واکسیناسیون قرار بگیرند چون مستقیماً با شهروندان سر و کار دارند و در دوران کرونا بیشتر گروه مشاغل خدماتی صدمه دیدند و به علت رعایت دستورالعمل های کرونایی ناچار به تعطیلی شدند.
وی افزود: درست است که در مورد برخی کارگران مشاغل ضروری مثل پاکبان ها کار واکسیناسیون شروع شد ولی مهم پیشرفت کار و داشتن برنامه برای آغاز و آخر واکسیناسیون است و شروع تبلیغات واکسن برای یک گروه از مشاغل مهم نیست.
این فعال حوزه کار در انتها اظهار داشت: امیدواریم در دولت جدید با عنایت به آنکه آقای رئیسی ریاست ستاد ملی مقابله با کرونا را برعهده دارند، صدور دستورالعمل هایی برای جامعه کارگری را شاهد باشیم و کارگران را که در این شرایط سخت اقتصادی تلاش می کنند تا تولید متوقف نشود دستکم در اولویت پنجم واکسیناسیون قرار بدهند.