رونق بازار مسکن در آخرین ماه تابستان

به گزارش مدیرسا تقاضای خرید مسکن در کل کشور و شهر تهران در شهریورماه سال جاری رشد ۲.۵ برابری نسبت به ماه گذشته داشت؛ آمارهای غیررسمی هم از افزایش ۲ درصدی قیمت حکایت دارد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، بازار مسکن به لحاظ حجم معاملات با جهش قابل توجهی در شهریورماه ۱۴۰۰ نسبت به مردادماه مواجه گردید. آمارهای خام ثبت شده از معاملات مسکن، رشد ۱۵۵ درصدی قراردادهای خرید و فروش در تهران و افزایش ۱۴۸ درصد در کل کشور را نشان داده است. شهریورماه ۱۴۰۰ تعداد ۹۱۲۴ مورد خرید و فروش ملک در پایتخت انجام شده و در کل کشور این رقم ۵۳ هزار و ۱۱۶ فقره بوده است.
در واقع بازار ملک به لحاظ حجم تقاضا با رشد ۲.۵ برابری در کل کشور و شهر تهران نسبت به ماه قبل مواجه گردید. از طرفی آمار سامانه های ملکی از افزایش ۱.۵ برابری حجم عرضه در مقایسه با مرداد حکایت دارد. با این وجود قیمتهای پیشنهادی حدود ۲ درصد افزوده شده که با توجه رشد سنگین معاملات، رقم قابل توجهی محسوب نمی گردد. در واقع بازار در یک رونق غیرتورمی قرار گرفته است.
جدا از آنکه معمولاً در شهریورماه با افزایش جابه جایی خانوارها پیش از بازگشایی مدارس مواجه می شویم به نظر می آید سال جاری عامل ثانویه ای هم در تحرک نسبی بازار مسکن در مقایسه با پنج ماه پیش از آن اثرگذار بوده است. رشد تقاضای خرید ملک در آخرین ماه از نیمه اول سال تا حد زیادی به تغییر انتظارات از گشایش در ارتباطات بین الملل و تأثیر آن بر اقتصاد کشور مربوط می شود.
بررسی ها نشان داده است تا پیش از شهریورماه این برداشت وجود داشت که دولت جدید به سمت احیای برجام حرکت خواهد نمود. اما به تدریج این گمانه زنی بوجود آمد که امکان دارد مذاکرات هسته ای به طول بینجامد. بنابراین بخش قابل توجهی از سرمایه گذاران مبادرت به خرید دارایی های ثابت کردند. با وجود آنکه در شش ماهه نخست سال جاری حجم معاملات مسکن در کل کشور کاهش ۳۷ درصد و در تهران افت ۴۸ درصد داشته، یک دفعه در شهریورماه با جهش تقاضا برای خرید ملک مواجه شدیم.
با این که هنوز آمار بانک مرکزی درمورد تحولات بازار مسکن شهر تهران ارائه نشده، اطلاعات سامانه های ملکی از رشد دست کم ۲ درصدی قیمت های پیشنهادی نسبت به مردادماه حکایت دارد. رشد حجم عرضه به همراه افزایش تقاضا و افزایش نسبی قیمتها بازار مسکن را در آستانه رونق غیرتورمی قرار داد.
بر اساس گزارش بانک مرکزی از معاملات مسکن شهر تهران در فروردین ماه ۲.۱ هزار فقره، در اردیبهشت ۳.۹ هزار، در خرداد ۵.۱ هزار، در تیرماه ۵.۱ هزار، در مرداد ۵.۵ هزار قرارداد خرید و فروش مسکن انجام شده است. در شهریورماه اما بر مبنای اطلاعات خام سامانه املاک و مستغلات ۹.۱ هزار قرارداد خرید و فروش ملک در تهران منعقد شده که امکان دارد آمار قطعی بیشتر از این تعداد باشد.
اتفاق قابل توجه دیگر در شهریورماه جهش سنگین تعداد قراردادهای اجاره طی یک ماه اخیر است. آنطور که آمار اولیه حکایت می کند در شهریورماه ۱۴۰۰ در کل کشور حدود ۴۵۳ هزار اجاره نامه به امضا رسیده که در مقایسه با مردادماه رشد عجیب ۸۰۰ درصدی را نشان داده است. در تهران هم طی شهریور ۱۴۰۰ تعداد ۶۹ هزار قرارداد اجاره منعقد شده که از افزایش ۵۹۰ درصد نسبت به ماه پیش از آن حکایت دارد.
نمایه های دریافتی از آن حکایت می کند تقاضای بالقوه مسکن که از توان خرید برخوردار نیست، همزمان با آخرین فرصت جابه جایی به سمت بازار اجاره سوق یافته است. از سوی دیگر به علت نزدیک شدن به پایان مهلت ثبت اطلاعات سکونتی در سامانه املاک و اسکان و اعمال مالیات بر خانه های خالی، در شرایطی که بازار فروش ملک طی پنج ماه اول سال در رکود قرار داشته، بخشی از فایلهای فروش وارد بازار اجاره شده است.