رئیس اتاق ایران و امارات: رژیم صهیونیستی اطلاعاتی از خارجی های اکسپو در اختیار ندارد

به گزارش مدیرسا رئیس اتاق ایران و امارات اظهار داشت: این که گفته شده رژیم صهیونیستی اطلاعات خارجی های حاضر در اکسپوی ۲۰۲۰ را در اختیار دارد، کذب است.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، فرشید فرزانگان، رئیس اتاق مشترک ایران و امارات و مسئول کمیته اکسپوی اتاق بازرگانی ایران در نشستی خبری عنوان کرد: موقعیت پاویون ایران بسیار استثنایی است که می تواند نویدبخش دیپلماسی فعال اقتصادی باشد تا نشست ها، بی تو بی ها و… برگزار گردد.
وی افزود: اتاق بازرگانی ایران متولی اعزام هیات تجاری به اکسپو ۲۰۲۰ بود. جلسات زیادی در هفته گذشته با سازمان توسعه تجارت داشتیم که در نتیجه مجریان معتبری تعیین شدند تا همه کسانی که می خواهند در این رویداد بزرگ حضور داشته باشند همراهی کنند. برای هفته به هفته از مدت شش ماه برگزاری نمایشگاه برنامه هایی وجود دارد که از آبان ماه میتوان شاهد آن بود.
فرزانگان تصریح کرد: کمیته اکسپو اتاق بازرگانی ایران از همه تشکل ها بخصوص تشکل های صادراتی، اتاق های مشترک و استانی و همینطور همه کسانی که آمادگی حضور دارند خواهان حضور در این رویداد شده است. خیلی از اتاق های استانی و مشترک هم پاسخ داده اند، همینطور برای روز ملی کشورها برنامه ریزی هایی شده و از ظرفیت ایرانی ها مقیم در امارات هم به نحو احسن استفاده خواهد شد. هماهنگی های لازم برای دیدار وزیر اقتصاد و وزیر صمت با همتایان خارجی خود در این نمایشگاه در حال انجام می باشد.
وی اضافه کرد: کشورهای مختلفی برای جلسات اعلام آمادگی کرده اند رویکرد ما این است که همزمان با ملاقات ها؛ امکانات و زیرساخت های امارات هم مورد بازدید قرار گیرد. به زودی آقای شافعی با رئیس اتاق دوبی دیداری دارد، ما از همه بخش های بخش خصوصی، شرکت ها و برندها می خواهیم که در بخش های مختلف همچون نمایشگاه مجازی، هیات تجاری، مانیتورها و… حضور فعال داشته باشند.
فرزانگان پیرامون خبر انتشار یافته در بعضی رسانه ها در خصوص در اختیار داشتن اطلاعات خارجی های امارات توسط رژیم صهیونیستی بیان نمود: بررسی هایی از سوی وزارت امور خارجه و کاردار دوبی در این مورد انجام شده و نتیجه این بود که کل نامه و محتوای آن کاملا کذب است.
وی عنوان کرد: با این رویداد به نظر می آید که میزان تجارت ایران و امارات در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یابد. متاسفانه بعضی از آژانس های مسافرتی از رویداد اکسپوی سوء استفاده می نمایند همانطور که پیش از این گفته شد مسئول اعزام شرکت ها و هیات های تجاری اتاق ایران است و مجریانی برای این کار مشخص شده اند که این مجریان می توانند از مشوق های سازمان توسعه تجارت استفاده کنند.
حسن زمانی، کمیسر جنرال اکسپو ۲۰۲۰ دوبی هم در این نشست عنوان کرد: بزرگترین رویداد اقتصادی، تجاری، فرهنگی و سیاسی جهان با حضور ۱۹۸ کشور در امارات افتتاح می گردد و شاهد رقابت سنگین کشورمان در کنار دیگر کشورهای دنیا خواهیم بود.
وی اضافه کرد: از ۱۵ آذر ۹۹ کار پاویون ایران که ۲۰۱۴ متر وسعت دارد را در اکسپوی ۲۰۲۰ شروع کردیم، به رغم مشکلات توانستیم ظرف هشت ماه این پاویون را تمام نماییم و امروز درحال بارگذاری محتوایی است و تا فردا شب بارگذاری صورت خواهد گرفت. پاویون ایران بین ۱۹۸ کشور کمترین هزینه را به خود مختص کرده است اما با این وجود بین این ۱۹۸ کشور در بین هشت پاویون برتر اکسپو ۲۰۲۰ قرار گرفته است. دهم مهرماه وزیر صمت از راه ویدئوکنفرانس پاویون ایران را افتتاح خواهد نمود و امیدواریم در این دوره در زمینه محتوایی هم به مقام هایی دست یابیم.

زمانی در مورد هزینه های انجام شده برای این پاویون اظهار داشت: ایران از نظر هزینه برای پابیون بین ۱۹۸ کشور، صد و نود و هشتم است. پاویون پیش از ما که برای یکی از کشورهای همسایه است پنج برابر ما هزینه کرده، ما تلاش کردیم کمترین هزینه را در این راستا داشته باشیم.
وی با تکیه بر نقش پررنگ بخش خصوصی در این دوره از اکسپوی بیان نمود: در اکسپوی ۲۰۲۰ بیشترین تعامل را با بخش خصوصی داریم هزینه های پاویون ایران هم بخشی دولتی و بخشی از راه کمک های بخش خصوصی بوده است. هزینه پاویون ایران حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بود.
زمانی افزود: با برگزاری این رویداد احتمال می دهیم که صادرات غیرنفتی ما از ۵۰ میلیارد دلار به صد میلیارد دلار افزایش پیدا کند. همینطور سازمان سرمایه گذاری یک پکیج سرمایه گذاری تهیه کرده تا در این اکسپو برای پروژه های ایرانی سرمایه گذار پیدا شود ما تلاش می نماییم در این رویداد ارتباطات تجاری خویش را با کشورهای همسایه افزایش دهیم.
محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن، هم در نشست خبری امروز اکسپوی ۲۰۲۰ عنوان کرد: شش ماه است که مسئولیت بخشی از کار اکسپو به ما واگذار شده است و تلاش کردیم بخش معدن کشور را بر مبنای شعار اکسپو ۲۰۲۰ برای این رویداد آماده نماییم. چند تیم در این راستا معرفی کردیم که به سه دسته طراح، مهندسی و ساخت تقسیم می شوند. گروه های طراح و مهندسی نقش شتاب دهنده داشتند. تولید محتوا را که مهم ترین فاکتور برای ما بود تعریف کردیم تا هر کسی رجوع می کند شناخت خوبی از کشورمان داشته باشد. حالا یک تیم شش نفره که از دانشگاه های شریف، شهید بهشتی و… هستند در دوبی مستقر است و کار تولید محتوا را پیش می برند و تا فردا باید کار تولید محتوا مشخص شده باشد.
وی اضافه کرد: تیم ما بسیار تخصصی است برای مثال اگر کسی بخواهد ساختار زمین شناسی ایران را بشناسد می تواند با تلفن همراه خود در این پاویون آنرا ببیند نگاه ما ساخت آینده است.
بهرامن همینطور خاطرنشان کرد: با کمک وزارت خارجه برنامه ریزی هایی انجام شده و ارتباط نزدیکی با دیگر کشورها ایجاد کردیم و برنامه دیدارها تا شش ماه آینده مشخص است. در مورد کشورهایی مانند برزیل حتی روز حضور آنها در نشست های ایران هم مشخص شده است.

منبع: