تشكیل نخستین جلسه شورای عالی كار با ۲ دستور كار مهم پیشنهاد تبدیل بن خواربار کارگران از نقدی به غیر نقدی

سرانجام بعد از درخواست فعالان و مقامات کارگری از وزیر کار برای تشکیل جلسه شورای عالی کار، دعوتنامه ها برای حضور در این جلسه ارسال شد و بدین سان اولین جلسه شورای عالی کار دولت سیزدهم با دو دستور کار مهم برای کارگران روز شنبه انجام می شود.

هادی ابوی – دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با ابراز خرسندی از تعیین زمان برگزاری نشست به تشریح جزئیات محورهای جلسه پرداخت و به ایسنا اظهار داشت: این جلسه با چند دستور کار همراه خواهد بود؛ اول پیشنهاد تبدیل بن و کمک هزینه اقلام مصرفی خانوارهای کارگری از نقدی به غیرنقدی به دستور مقام عالی وزارت است که در جلسه بررسی خواهد شد.

به گفته وی این پیشنهاد بسیار عالی است و موجب بالا رفتن قدرت خرید کارگران می شود.

ابوی اضافه کرد: موضوع دوم درباب راهکارهای افزایش قدرت خرید کارگران و محور سوم، مناسبات کارگری و کارفرمایی است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار اشاره کرد: تبدیل بن نقدی به غیر نقدی از تورم پیشگیری و به مسأله معیشت و قدرت خرید کارگران که همیشه یکی از دغدغه های مهم محسوب می شود، کمک می نماید.

وی اظهار داشت: بن خواربار کارگران هم اکنون مبلغ ۴۰۰ هزار تومان است و اگر دولت در تامین کالاهای خاص به کارگران کمک نماید، بسیار اثرگذار می باشد.

این مقام کارگری درباره توزیع اقلام اساسی توسط اتحادیه امکان، اظهار داشت: اتحادیه امکان در سال های اخیر که بن توزیع می کرد با اشکالاتی همراه بود، البته کمک دولت آن زمان کم شده بود ولی زمانی که اجازه واردات کالا داشت، برنج خارجی و پنیر دانمارکی و… وارد می کرد که به تدریج تحت تاثیر برخی سیاست ها ناچار به توزیع برخی اقلام نامرغوب شد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که برای مصرف خانوارها اقلام خاص مثل گوشت و برنج و روغن تهیه نماییم چون کارگر مجبور است برای خرید آنها هزینه کند پس امیدواریم در چند قلم خاص ورود و از ظرفیتها و کمکهای دولت در این خصوص استفاده نمائیم.

به گفته وی دولت می تواند کالا با ارز دولتی بدهد یا از محل هدفمندی یارانه ها کمک نماید و اقشار ضعیف و دهک های پایین جامعه را مورد حمایت قرار بدهد. ی همین طور بهترین راه حل تقویت قدرت معیشت کارگران را در کاهش هزینه های مسکن و تامین اقلام مصرفی خاص خانوارهای کارگری عنوان نمود و اظهار داشت: اگر کارگران حمایت شوند و بتوانند با حقوق و دریافتی خود بیشتر خرید کنند و سفره هایشان کوچکتر نشود به بهبود وضع معیشت آنها کمک کرده ایم، در مورد مسکن هم که از اولویتهای جامعه کارگری است، باتوجه به اهتمام رییس جمهور برای تحقق برنامه مسکن انتظار داریم با دادن وام های ارزان و فعال کردن تعاونی ها، مشکل مسکن کارگران هم برطرف شود.

ابوی در آخر با اعلان اینکه بیش از ۵۰ درصد دریافتی کارگران بابت هزینه های مسکن و اجاره بها صرف می شود، اظهار داشت: طبق آمارها، اجاره خانه ها در شش ماهه اول سال نسبت به زمان مشابه سال قبل ۴۴ درصد افزایش داشته و این مسأله بر حقوق بگیران ثابت خصوصاً کارگران حداقل بگیر فشار وارد کرده است.