پرداخت آورده متقاضیان نهضت مسکن در ۴ تا ۵ مرحله

به گزارش مدیرسا آنطور که معاون وزیر راه و شهرسازی گفته، آورده متقاضیان واحدهای طرح جهش تولید و تأمین مسکن طی ۴ تا ۵ مرحله پرداخت می شود و تسهیلات این واحدها تا ۸۰ درصد هزینه ساخت را پوشش می دهد. به مجردها هم به شرط تاهل در زمان واگذاری، مسکن تعلق می گیرد، البته این مورد هنوز در شورایعالی مسکن به تصویب نرسیده و در صورت تحقق، اطلاع رسانی می شود.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، تا روز گذشته بیشتر از ۹۸۰ هزار نفر در طرح جهش تولید و تأمین مسکن (نهضت ملی مسکن) ثبت نام کرده اند و نام نویسی تا ۲۸ آبان ادامه دارد. در مرحله اول، ثبت نام در ۴۶۰ شهر که اراضی در آنها مشخص شده بود شروع شد و به تدریج با مشخص شدن وضعیت شهرهای جدید، این تعداد به بیشتر از ۵۲۰ شهر افزوده شد.

ساخت ۴۰۰ هزار خانه برای دهک های پایین

در این پروژه مقرر است طی چهار سال چهارمیلیون واحد مسکونی راه اندازی شود. ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای دهک های اول تا سوم درآمدی راه اندازی می شود. برای سایر دهک ها هم به تناسب سهمیه در نظر گرفته شده است. همینطور ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده و ۴۰۰ هزار واحد در بافت موجود شهری راه اندازی خواهد شد.

رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ اخیرا گفته است: عملیات راه اندازی بالای ۱۶۰ هزار واحد مسکونی در چارچوب نهضت ملی مسکن درحال شروع شدن است و گاها شروع هم شده است. ساخت مسکن اصولا در ایران بیشتر از یک سال تا یک سال و نیم طول می کشد، ازاین رو برای عمل به تعهد ساخت ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال، باید در سال اول راه اندازی بیشتر از یک میلیون واحد مسکونی را شروع نماییم. برنامه این است که در گام اول راه اندازی ۲ میلیون واحد مسکونی را شروع کرده و با پشت سر گذاشتن این مرحله راه اندازی ۲ میلیون واحد بعدی آغاز شود.

آغاز راه اندازی ۲۷ هزار واحد در ایام آینده

به گفته قاسمی، حالا در خیلی از استان ها عملیات اجرایی راه اندازی واحدها درحال آغاز است و بعنوان مثال، در مسافرت آینده هیات دولت به استان زنجان عملیات اجرایی راه اندازی نزدیک به ۱۲ هزار واحد مسکونی آغاز خواهد شد. حالا در اراک حدود ۱۵ هزار واحد آماده عملیات اجرایی می باشد، ازاین رو تردیدی ندارم که کار با سرعت پیش خواهد رفت.

پرداخت آورده متقاضیان در ۴ تا ۵ مرحله

همچنین محمود محمودزاده ـ معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ـ شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: بخش عمده قیمت تمام شده واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن توسط تسهیلات دولتی، تأمین اعتبارمی شود و مابقی هم طی ۴تا ۵ مرحله توسط متقاضیان در طول دوره ساخت، تأمین خواهد شد.

وی درباره اقساط تسهیلاتی که به نهضت ملی مسکن تعلق می گیرد اعلام نمود: سود تسهیلات بر مبنای دهک های درآمدی تنظیم شده و بستگی دارد به این که متقاضی در چه دهک درآمدی قرار گرفته باشد. بر مبنای منابعی که از راه صندوق ملی مسکن در اختیار این کار قرار می گیرد، دولت بخشی از سود تسهیلات بانکی را تقبل می کند که بر مبنای دهک های درآمدی این مبلغ تنظیم شده است و مبلغ اقساط هم به میزان وام و دهک درآمدی مرتبط می باشد.

محمودزاده درباره چگونگی شناسایی افراد در دهک های درآمدی مختلف، توضیح داد: دو منبع اصلی شناسایی دهک های درآمدی وجود دارد. عمدتا دهک های اول تا سوم، خانوارهایی هستند که زیر پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار دارند. برای سایر دهک ها هم شناسایی از راه سامانه رفاه ایرانی ها که اطلاعات خانوارها در سامانه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شده است، رده بندی و انجام می شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به شرایط مجردان برای ثبت نام نهضت ملی مسکن با عنایت به تاکید وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ثبت نام نهضت ملی مسکن برای افرادی که آماده ازدواج هستند و داشتن مسکن یکی از الزامات ابتدایی ازدواج است، برنامه ریزی شده است. جزئیات حضور مجردان با شرایط عنوان شده در شورایعالی مسکن به تصویب می رسد و اطلاع رسانی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بر مبنای تاکید وزیر راه و شهرسازی، شرط تحویل مسکن برای مجردانی که شرایط اعلام شده را ندارند، منوط به متاهل شدن است.

وام ۸۰ درصد هزینه ساخت را پوشش می دهد

محمودزاده همینطور روز گذشته با حضور در فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در این طرح بیشترین پشتیبانی از دهک های اول تا سوم درآمدی انجام می شود، اظهار داشت: تسهیلات ساخت مسکن ۸۰ درصد از هزینه ساخت واحدهای مسکونی را پوشش خواهد داد. مبالغی هم بعنوان کمک بلاعوض در چارچوب تفاهم با بنیاد مستضعفان و از محل ایجاد ارزش افزوده برای این بنیاد توسط وزارت راه و شهرسازی اعطا خواهد شد. در این طرح زمین، انشعابات و صدور پروانه ساختمانی مجانی است و مالیات ساخت هم یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: حمایت در این طرح هوشمند و مبتنی بر توان پرداخت خانوار است و هرچه قدر توان مالی افزایش یابد، خدمات کمتر خواهد شد. همینطور برای حفظ سطح ساخت وساز موجود در کشور برنامه ریزی شده و به بخش خصوصی تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد اعطا می شود. در صورت تخصیص واحدهای ساخته شده توسط بخش خصوصی به دهک های پایین درآمدی، تسهیلات با تخفیف عرضه خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در این طرح همینطور برای نخستین بار مبحث اجاره داری حرفه ای دیده شده و کارمزد آن برای دهک های اول تا سوم درآمدی ۵ درصد و برای سایر دهک ها ۱۲ درصد خواهد بود.

منبع: