استاندار خوزستان: قیمت گذاری حامل های انرژی ویژه صنایع بازبینی شود

به گزارش مدیرسا استاندار خوزستان اظهار داشت: قیمت گذاری حامل های انرژی ویژه صنایع با چالش هایی برای واحدهای تولیدی همراه شده که این نحوه از قیمت گذاری نیازمند بازبینی است.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، صادق خلیلیان عصر امروز یکشنبه در شصت و پنجمین نشست شورای گفت ‎وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان بیان نمود: برابر قانون بودجه سال ۱۴۰۰، مبنای افزایش قیمت گاز برای صنایع بالا دستی و میان دستی بخصوص پتروشیمی ها، بر مبنای فوب خلیج فارس است.
وی افزود: بر این اساس، نرخ سوخت واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و سایر واحدهای تولید فلزات و کانی های فلزی برابر ۳۰ درصد، واحدهای سیمانی ۱۰ درصد و سایر صنایع (به غیر از نیروگاه ) ۱۰ درصد نرخ متوسط خوراک گاز تحویلی به شرکتهای پتروشیمی، تعیین شده است.
خلیلیان ضمن اشاره به این که محاسبه گاز مصرفی صنایع بر مبنای نرخ شناور، سبب شده تا بیشتر صنایع پایین دست گرفتار چالش جدی شوند، بیان نمود: نبود ثبات در نرخ گاز و غیرقابل پیشبینی بودن هزینه ها، امکان محاسبه هزینه های تولید به صورت شفاف و دقیق از شرکت ها گرفته شده و تصمیمات مدیریتی و حسابرسی شرکتهای هم با مشکلات گوناگونی همراه شده است.
وی اظهار داشت: به منظور برنامه ریزی برای قیمت تمام شده محصولات تولیدی، مطابق با خواسته فعالان بخش خصوصی، مبحث تثبیت قیمت گاز ویژه صنایع از راه مراجع مربوطه در سطح ملی مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد.
استاندار خوزستان افزود: با عنایت به این که بر مبنای قانون بودجه سال جاری، تعرفه گاز ویژه صنایع به صورت ماهیانه قیمت گذاری می شود، ضروریست که نرخ این حامل های انرژی بموقع اعلام گردد تا شرکتهای تولیدی با مشکلی در برنامه ریزی برای تولید و صادرات محصولات خود نداشته باشند.
خلیلیان همینطور به احتمال اعمال محدودیت ناشی از مصرف گاز در خوزستان و کشور اشاره نمود و اظهار داشت: با عنایت به این که فصل سرما شروع شده است و طبق سیاست های ملی، احتمال اعمال محدودیت مصرف گاز در صنایع وجود دارد، واحدهای تولیدی خرید سوخت جایگزین مانند مازوت را در دستور کار قرار دهند.
استاندار خوزستان به مبحث مشکلات ناشی از قطع برق در روزهای پیک برق ویژه واحدهای تولیدی اشاره نمود و اضافه کرد: برابر با قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و به منظور پیگیری تأمین منابع مورد نیاز برای پرداخت خسارات صنایعی که در جریان قطع برق و یا گاز گرفتار خسارت احتمالی شده اند باید یک کارگروه با حضور دستگاههای متولی تشکیل گردد.
وی افزود: همینطور با عنایت به اهمیت ایجاد نیروگاه های برق ویژه صنایع و واحدهای تولیدی در مجاورت شهرک های صنعتی از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای مشارکت در این حوزه دعوت شود.
خلیلیان اضافه کرد: برای انجام این سرمایه گذاری بخش خصوصی، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خوزستان در جهت تسهیل شرایط تأمین برق مورد نیاز استان ویژه صنایع، فرایند صدور مجوزهای مورد نیاز را در دستور کار قرار دهد.
وی اظهار داشت: همینطور به منظور برنامه ریزی توسعه ای استان با محوریت تأمین انرژی پایدار ویژه واحدهای تولیدی استان، ساز و کار شروع به کار کارگروه انرژی خوزستان در دستور کار معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری قرار گیرد.

منبع: