رییس اتاق مشترك ایران و عراق اعلام كرد؛ برنامه ریزی برای تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق

به گزارش مدیرسا رئیس اتاق مشترک تجاری ایران و عراق اظهار داشت: ما در مورد تجارت با کشور عراق یک برنامه تجارت ۲۰ میلیارد دلاری داریم که عملیاتی شدن آن، چندان دور از ذهن نیست.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، یحیی آل اسحاق امروز در نشست توسعه همکاریهای اقتصادی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران و استان کرکوک عراق اظهار نمود: همه دولت های ایرانی و عراقی عزم جدی داشتند که روابط منطقه ای دو کشور را توسعه دهند. این عزم ناشی از یک شرایط خاص راهبردی است که شامل همه حوزه ها سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… می شود. باوجود همه حوادث ریز و درشتی که در منطقه رخ می دهد، رابطه برادرانه دو کشور وجود داشته و رو به گسترش است.
رییس اتاق مشترک تجاری ایران و عراق اضافه کرد: در دولت جدید بنظر می رسد که عزم جدی تری برای توسعه روابط وجود دارد. موضع رییس جمهور در نشست های مختلف قبل و پس از ریاست جمهوری و همین طور نگاه وزارت خارجه بر این است که در نخستین فرصت گسترش روابط بصورت عملی صورت گیرد.
وی بیان کرد: استان کرکوک قلب کشور عراق است و می تواند به ارتباطات در داخل عراق و همین طور به سوریه کمک نماید. همین طور جایگاه کرکوک از نظر صنعت، نفت و انرژی، کشاورزی و ترانزیت بسیار عالی است.
آل اسحاق اظهار داشت: باتوجه به سابقه تاریخی که ما با اقلیم کردستان داریم، این منطقه نیز جایگاه ویژه تری دارد و امیدواریم گسترش روابط عملیاتی شود.
وی افزود: ما در مورد کل کشور عراق یک برنامه تجارت ۲۰ میلیارد دلاری داریم که عملیاتی شدن آن، چندان دور از ذهن نیست. ما تا امروز بصورت رسمی در حد ۱۳ تا ۱۴ میلیارد دلار تجارت را هم تجربه کرده ایم.
به گفته آل اسحاق، امسال با وجود همه شرایط ۱۷ درصد رشد تجارت با عراق داشته ایم. رابطه اقتصادی ایران و عراق پس از ایران و چین در رتبه دوم روابط اقتصادی ایران قرار دارد.
رییس اتاق مشترک تجاری ایران و عراق اظهار داشت: اگر می خواهیم این روابط پایدار باشد باید بلندمدت فکر نماییم و سرمایه گذاری های مشترک داشته باشیم. امکانات توسعه ای ما با اقلیم بسیار زیاد است. عزم بر این است که مشکلات بروکراسی و ساختاری هم در نخستین فرصت حل شود.
وی اشاره کرد: آینده رابطه اقتصادی ایران و اقلیم کردستان روشن و قابل تامل است. تجارت مهمست اما استمرار آن مهم تر است. خوشبختانه امکانات و زمینه های همکاریهای مشترک وجود دارد.

منبع: