گره ۲۰ ساله سفر ریلی به عراق باز می شود؟

درپی توافق صورت گرفته بین وزیر راه و شهرسازی با همتای عراقی اش در زمینه اتصال ریلی دو کشور باید دید موانع پیش روی راه آهن شلمچه – بصره که پیش از این وجود داشته، برداشته خواهد شد و در زمان بندی مشخص اعلام شده میتوان با قطار به عراق سفر کرد؟

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، طی روزهای گذشته رستم قاسمی -وزیر راه و شهرسازی- با هیات همراهی به عراق سفر کرد تا درباره موضوعات مختلف با مقامات این کشور همسایه دیدار و گفتگو کند. یکی از این مسائل اتصال ریلی دو کشور بود که سال هاست در دستور کار طرفین قرار گرفته اما هیچ گاه آنطور که باید پیش نرفته است.

این مقام مسئول در دولت سیزدهم درباره این سفر و جزئیات توافق صورت گرفته دو جانبه در زمینه خط ریلی شلمچه-بصره اظهار نمود: حدودا ۲۰ سال است با عراق برای اجرایی شدن مبحث راه آهن شلمچه- بصره مذاکرات گوناگونی داشتیم و حتی تفاهم های بسیار زیادی و در ادوار مختلف شد که هیچ وقت به نتیجه مطلوب نرسید.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این پروژه ریلی تا یک ماه آینده آغاز خواهد شد، اضافه کرد: منتظر تشکیل شرکت مشترک در ۲ ماه آینده نشدیم و توافق کردیم که ظرف یک ماه آینده عملا در کنار پل مستقر شویم و عملیات اجرایی مطالعات و اجرای این طرح را شروع نماییم که این عملاً یک اتفاق بزرگ بین دو کشور ایران و عراق برای تبادل تجاری، باری و مسافری است که برای دو کشور حائز اهمیت می باشد.

عباس خطیبی – معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور – در گفتگو با ایسنا درباره این قرارداد امضاء شده اظهار نمود: قرارداد اخیر امضاء شده با عراق با همه تفاهمنامه های گذشته فرق دارد و آن این که در این قرارداد زمان بندی مشخصی وجود دارد که مقرر شده تا طرفین نسبت به آن پایبند باشند تا به نحوی درست، عملیات اجرایی آغاز شود.

وی اضافه کرد: بر طبق این قرار داد، راه آهن شلمچه-بصره با مشارکت شرکت ایرانی و عراقی وارد فاز مطالعاتی و اجرا می گردد و تا کنون در تفاهمنامه های قبلی با عراقی ها چنین جزئیات و زمان بندی وجود نداشت که نشان از عزم طرفین دارد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اعلام نمود: سالهای گذشته با وجود تفاهم های صورت گرفته امکان کار و زمان بندی مشخصی در پروژه برای سرمایه گذار ایرانی درخاک عراق نبود و این امتیاز و حمایت به صورت کامل وجود نداشت اما امیدواریم با امضاء این قرار داد گره اصلی خط ریلی بصره-شلمچه باز شود و بتوانیم این پروژه مهم ریلی را در زمان بندی مشخص اعلام شده، به پایان برسانیم.

منبع: