افزایش طرفداران كسب و كارهای آنلاین شغل های اینترنتی پولساز و کم سرمایه

مدیرسا: هم اکنون کسب و کارهای اینترنتی به سبب کم هزینه بودن و سودآوری بالا از رونق بسیاری برخوردار می باشند و روز به روز به طرفداران و متقاضیان این دسته کسب وکارها افزوده می شود. مطالعات جهانی حاکی از آنست که تا ۲۰ سال آینده بخش اعظمی از مشاغل و کسب وکارها به سبب گسترش تکنولوژی های جدید و تکنولوژی های پیشرفته به شکل اینترنتی فعالیت خواهند کرد.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، با گسترش کرونا خیلی از مشاغل خصوصاً مشاغل خدماتی به سمت اینترنتی شدن رفتند که تا حدودی هم موفق بودند؛ در حقیقت فضای مجازی موجب شد تا مشاغلی که در دوران کرونا به شدت لطمه دیدند، رونق بگیرند و از رکود بیرون بروند.

در حال حاضر عده بسیاری مشتاق توسعه کسب وکار در بستر فضای مجازی می باشند که صرفنظر از فراهم کردن زیرساختهای لازم برای شکل گیری و تقویت این دسته کسب وکارها باید آموزشهای مورد نیاز درباب راه اندازی مشاغل اینترنتی به متقاضیان داده شود.

بسیاری از کشورها با فراهم کردن زیرساختهای لازم از ظرفیت کسب و کارهای اینترنتی برای تحقق برنامه اشتغال خود بهره برداری کرده اند بدین جهت کارشناسان معتقدند که فضای مجازی بستر مغفول مانده ای است که در صورت توجه به آن می توان برنامه ایجاد اشتغال میلیونی را محقق کرد.

کسب و کارهای اینترنتی به سبب سرمایه کم و سودآوری بالا از رونق بسیاری برخوردار می باشند و روز به روز به طرفداران و متقاضیان این دسته کسب وکارها افزوده می شود.

حمید حاج اسماعیلی ـ کارشناس حوزه کار بر ضرورت ظرفیت سازی برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی بوسیله تعریف مشاغل جدید تاکید دارد.
او می گوید: در فضای مجازی بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ شغل می تواند تعریف شود و جایگاه خودرا در پلت فرم های اینترنتی پیدا کند.

این کارشناس حوزه کار می گوید: در ایران تعداد مشاغلی که تعریف شده ۴۰۰۰ شغل است در صورتیکه تعداد مشاغلی که در کشورهای دیگر شناسایی شده بیش از این مقدار و حدود ۱۵ هزار تا ۱۶ هزار شغل است ولی این شغل ها هنوز در ایران شناسایی و معرفی نشده و لازم است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای ظرفیتها و مشاغل جدید را شناسایی، تعریف و طراحی کند.

در حال حاضر کسب و کارهای اینترنتی به سبب کم هزینه بودن و سودآوری بالا از رونق بسیاری برخوردار می باشند و روز به روز به طرفداران این کسب وکارها افزوده می شود.

فروش محصولات خانگی، بوتیک ها و مزون های لباس آنلاین، مشاوره های پزشکی آنلاین، برنامه نویسی، تولید محتوا، ساخت انیمیشن و بازی های کامپیوتری، فروش محصولات آموزشی، بازاریابی دیجیتال، مدیریت سئو، مشاغل حوزه فناوری اطلاعات و راه اندازی فروشگاههای آنلاین همچون ایده های برای ایجاد کسب و کارهای اینترنتی بشمار می رود.

توسعه کسب و کارهای مجازی و اینترنتی یکی از بهترین ظرفیتها برای ایجاد اشتغال بشمار می رود و دولت می تواند برای تحقق برنامه اشتغال خود، از ظرفیت کسب و کارهایی که در بستر اینترنت شکل می گیرند، استفاده نماید. رحمت الله پورموسی ـ فعال حوزه کارـ در گفت و گو با ایسنا، حمایت دولت از ایجاد کسب و کارهای اینترنتی را خواهان شده و می گوید: اکنون در تمام دنیا بیشتر کارها به شکل الکترونیکی انجام می شود پس برای آنکه ما نیز همگام با دنیا پیش برویم باید به سمت و سوی الکترونیکی شدن فعالیتها حرکت نماییم.

به گفته وی، مشاغل آی تی محور، جزو مشاغل کم سرمایه بر به شمار می روند و ضمن درآمدزایی بالا می توانند فرصتهای شغلی زیادی را به وجود آورند.

پورموسی، حذف واسطه ها و رسیدن کالا به دست مصرف کنندگان با قیمت واقعی را از مزایای اینترنتی شدن مشاغل عنوان کرده و می گوید: اینترنتی شدن کسب وکارها سبب قطع دست سودجویان و دلالان از بازار می شود و از رانت و سو استفاده های احتمالی جلوگیری می کند.

به گفته این فعال حوزه کار، نظارت بر مشاغل اینترنتی به جهت حفظ حقوق مصرف کنندگان و خریداران لازم است و باید قوانین استفاده از فضای مجازی به شکلی تدوین شود که نه فقط محدودکننده افراد نباشد بلکه انگیزه آنها از ورود به چنین کسب و کارهایی را از بین نبرد.

با توجه به گسترش تکنولوژی های جدید و تکنولوژی های پیشرفته، رفتن به سمت و سوی مشاغل جدید و وب محور اجتناب ناپذیر است. مطالعات جهانی حاکی از آنست که تا ۲۰ سال آینده بخش اعظمی از مشاغل و کسب وکارها به سبب پیشرفت فناوریهای جدید و توسعه پلت فرم های مجازی، به شکل اینترنتی فعالیت خواهند کرد.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، توسعه کسب و کارهای مجازی و اینترنتی یکی از بهترین ظرفیتها برای ایجاد اشتغال بشمار می رود و دولت می تواند برای تحقق برنامه اشتغال خود، رشته شغل هایی که در بستر اینترنت قابلیت راه اندازی دارند را ایجاد و از آنها حمایت کند.

منبع: