آغاز فاز دوم طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها

مدیرسا: فاز دوم طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها با ابلاغ دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده/ واردکننده از طرف رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان آغاز شد.

به گزارش مدیرسا به نقل از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، عباس تابش طی بخشنامه ای خطاب به روسای کانون صنایع غذایی، صنایع سلولزی بهداشتی، صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی، کارخانجات و تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی، صنایع کنسرو سازی، تولید لنت ترمز و کلاچ و همین طور پالایشگاههای روغن سازی، دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده/ واردکننده را ابلاغ نمود.
بر طبق بخشنامه رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، کلیه واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی، بمنظور جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی و اجحاف در حق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مکلفند از تاریخ ۱۹ دی ماه سال جاری نسبت به درج قیمت تولیدکننده/ واردکننده که دربرگیرنده مجموع هزینه ها و سود قانونی واحدهای تولیدی/ وارداتی با احتساب مالیات ارزش افزوده می باشد، اقدام نمایند.
در این بخشنامه ۷ ماده ای اعلام شده است: قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده بر روی کالا می بایست عیناً منطبق با قیمت فروش برمبنای صورتحساب های صادره (فاکتورهای فروش) باشد. همین طور به منـظور بهره مـندی مصرف کننـدگان از تخفیـف های اعطایـی احتمالی، هر گونه تخفـیف می بایست با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد.
در این بخشنامه تصریح شده است، در مواردی از قبیل (مناسبت های ویژه، اختتام سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضاء محصول و…) و لزوم اعطای تخفیف های مقطعی بیش از میزان تعیین شده در بند ۲ این بخشنامه، واحدهای مربوطه می بایست نسبت به گرفتن مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، بمنظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف کنندگان اقدام نمایند.
همچنین در این بخشنامه تاکید شده که حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه های توزیعی از تامین کننده تا مصرف کننده می تواند به قیمت تولیدکننده/ وارد کننده اضافه گردد شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده فروشی (منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) می باشد. همین طور در مواردی که توزیع کالا بصورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش پیدا می کند
در بخشنامه صادره از طرف معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح شده است خرده فروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینه های مصوب اقدام نموده و همین طور درصد سود اعمالی را نیز بصورت شفاف درج نمایند.
اطلاع رسانی و آگاه سازی شبکه های توزیع و مصرف کنندگان مرتبط در این خصوص از طرف واحدهای تولیدی/ وارداتی از دیگر موارد مورد تاکید در این بخشنامه است
این تصمیم با تاکید وزیر صنعت، معدن وتجارت اتخاذ شده و بمنظور شفاف سازی قیمت، تولید کننده باید بر روی کالاهای تولیدی خود، قیمت درب کارخانه را درج نموده و فروشگاه ها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف کننده هستند.
هدف از اجرای این طرح علاوه بر مقابله با گرانفروشی و ایجاد شفافیت در نظام توزیع، ایجاد رقابت در بازار، تعدیل و واقعی نمودن قیمتها و اصلاح نظام توزیع کالا است.
ضمناً درج و نصب برچسب قیمت توسط آخرین حلقه توزیع کالاها موجب بهره مندی از نرخ های رقابتی برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بوده و اعمال مدیریت فروش از مزیت های طرح مذکور خواهد بود.
لازم به ذکر است؛ در فاز اول اجرای این طرح، انواع آب میوه، آب معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو از تاریخ ۲۷ آذرماه و انواع پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از تاریخ ۴ دیماه سال جاری نیز مکلف به درج قیمت تولیدکننده بوده اند.

منبع: