وزیر امور اقتصاد و دارایی اعلام كرد؛ چند ده هزار نفر فراری مالیاتی داریم

به گزارش مدیرسا وزیر اقتصاد با اعلان اینکه مهار کسری بودجه و تورم اولویت دولت می باشد، اظهار داشت: به دنبال شناسایی مودیان جدید و فراریان مالیاتی هستیم که البته چند ده هزار نفر بیشتر نیستند.
به گزارش مدیرسا به نقل از مهر سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه امروز عصر کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: منابع درآمدی دولت از محل درآمدهای مالیاتی، گمرکی، فروش اموال و اوراق در جلسه امروز بررسی و به سوالات نمایندگان در این خصوص پاسخ داده شد.
وی افزود: در سالهای اخیر با اوج گرفتن تحریم ها، سهم درآمدهای وصولی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی بالا رفته، بر این اساس نمایندگان سوالاتی را پیرامون میزان تحقق پذیری درآمدهای پیش بینی شده در بودجه سال آینده مطرح کرده که پاسخ دادیم و امیدواریم در جمع بندی کمیسیون تلفیق بتوانیم بودجه واقع بیانیه و نزدیک به پیشنهادات کارشناسانه و واقع گرایانه را مطرح نماییم و بودجه سال ۱۴۰۱ تصویب شود.
خاندوزی اشاره کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی تلاش دارد تا به سهم خود در بودجه سال آینده کسری تراز عملیاتی را کم کند، کسری که سبب فاصله میان میزان خرج جاری، حقوق و دستمزدها، حقوق بازنشستگان و یارانه ها با میزان درآمدهای جاری دولت و نه درآمدهای نفتی و استقراض می شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اشاره کرد: تلاش داریم تا با کاهش میزان کسری بودجه در سال آینده میزان فشار به سفره مردم، ایجاد تورم و پیام های نامناسب را کاهش دهیم و آنرا کمتر از سال قبل در نظر بگیریم. البته وضعیت مطلوبی وجود ندارد، با توجه به این که تنها حدود ۴ ماه از شروع دولت سیزدهم گذشته و باید در سال آینده میزان کسری بودجه کمتر شود اما به قدر گام اول دولت در نخستین بودجه سنواتی خود سعی شده تا کسری بودجه و فشار ناشی از آن مهار شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با وجود تعیین ۶۴۴ هزار میلیارد تومان درآمدهای وزارت اقتصاد، شما چه برنامه ای برای تحقق آن دارید، اظهار داشت: قسمتی از درآمدها به تغییر نحوه محاسباتی درآمدهای ناشی از حقوق گمرکی یا واردات در بودجه باز می گردد. در سال آینده بجای محاسبه حقوق گمرکی با دلار ۴۲۰۰ تومانی با دلار نرخ ETS محاسبه می گردد و این منابع درآمدی جدید شمرده می شود.
خاندوزی بیان کرد: اما بخش دیگری از تحقق منابع درآمدی به همت و تلاش مالیاتی که دولت می خواهد، انجام دهد باز می گردد برای اینکه در سال آینده ۵ درصد نرخ مالیات برای شرکت های تولیدی کم شده و یک درصد سهم دولت نیز کاهش و بر سهم شهرداری ها اضافه شده است، در این میان هنر ما در وزارت امور اقتصادی باید کاهش فشار بر اقشار تولیدکننده، حقوق بگیران، اصناف و کسبه و گروه هایی که شفاف مالیات خودرا پرداخت می کنند، باشد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: ما می خواهیم به سمت دریافت مالیات از فراریان مالیاتی، مودیان جدید و کسانی که بیشتر از چند هزار نفر نمی شوند اما با داشتن درآمدهای بالا بیرون از تور شناسایی سازمان امور مالیاتی قرار دارند و یا از طرق روابط فسادآلود، مالیات خودرا نپرداخته و خودرا ایمن می کردند، درآمد مالیاتی را محقق نماییم.

منبع: