در پی تحریم های غرب؛ نورد استریم ۲ رسما متوقف گردید

مدیرسا: حمله روسیه به اوکراین سبب شد خط لوله گاز روسیه به اوکراین(نورد استریم ۲) مورد تحریم های آمریکا واقع شده و بطور کامل ورشکسته شود.

به گزارش مدیرسا به نقل از پولیتیکو، شرکت نورد استریم ۲ (خط لوله روسیه به آلمان) رسماً اعلام ورشکستگی و ۱۰۶ کارمند خودرا اخراج کرد.
این امر بلاشک تبعات مهمی بر بحران گازی در اروپا خواهد گذاشت برای اینکه این پروژه وابستگی انرژی اروپا به روسیه را افزایش ولی در عین حال اروپا را از بحران گازی را نجات می داد. با این وجود حمله ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به اوکراین سبب شد کشورهای غربی تحریم اقتصادی شدیدی مقابل این کشور اعمال کنند.
یکی از با اهمیت ترین تحریم های غرب و اتحادیه اروپا مقابل روسیه که از همان زمان تنش های بین روسیه و اوکراین دائماً اعلام می شد بسته شدن و تعلیق خط لوله نورد استریم ۲ بوده است.
اولاف شولز، صدراعظم آلمان، یک روز بعد از دستور پوتین به نیروهای روسی برای انجام ماموریت «حفظ صلح» در شرق اوکراین، گفت صدور گواهینامه خط لوله ۱۱ میلیارد دلاری گاز طبیعی سه شنبه گذشته به حالت تعلیق در خواهد آمد.
گفتنی است این خط لوله بطور کامل تولید شده است، اما هنوز گازی از این لوله های به مقصد اروپا فرستاده نشده است.
ایالات متحده با لغو معافیت های تحریمی نورد استریم ۲ و مسئولین شرکت های آن، به پروژه ای که دردسرهای بزرگی برای بایدن و ائتلاف ترانس آتلانتیک به وجود آورده بود، ضربه مهلکی وارد کرد.
به دنبال تحولات ژئوپلیتیک اخیر که منجر به اعمال تحریم های ایالات متحده برضد نورد استریم ۲ شد، این شرکت مجبور به فسخ قرارداد با کارکنان شد.
یکی از مسئولین شرکت گاز پروم روسیه که نیمی از سهام نورد استریم ۲ را داشت، می گوید: ما از این پیشرفت بسیار متأسفیم.
این امر بدین سبب صورت گرفت که غرب و شرکت های خصوصی برای منزوی کردن کامل روسیه به سبب حمله غیرقانونی این کشور به اوکراین تلاش می کنند.
در این خصوص گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان و رییس هیئت مدیره نورد استریم ۲ می گوید ما روابط سودآور خودمان با روسیه را بطور کامل قطع نکردیم این در حالیست که اعضا شرکت نورد استریم ۲ و کارمندان دفتر وی در اعتراض به این امر استعفا داده اند.

منبع: