معاون وزیر كار مطرح كرد الزام مناطق آزاد و کارگاه ها به اجرای طبقه بندی مشاغل

مدیرسا: معاون وزیر کار با اعلان اینکه آمار ایجاد تشکل های کارگری نسبت به تعداد بنگاه ها عدد خوبی نیست و باید افزایش یابد، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، عملیاتی کردن قانون کار در بنگاه ها و شکل گیری تشکل های کارگری را از با اهمیت ترین اهداف راه اندازی سامانه پایش کار عنوان نمود.

علی حسین رعیتی فرد در گفت و گو با ایسنا، درباره اهداف و جزییات راه اندازی سامانه پایش کار اظهار نمود: ارتقای راندمان کار و پایداری مشاغل در امتداد تاکیدات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و از اهداف معاونت روابط کار است و به همین دلیل سامانه پایش کار را بمنظور ارزیابی هر چه بهتر راه اندازی کردیم تا بوسیله آن مطالبی نظیر بهبود وضع معیشت و سلامت شغلی کارگران، اجرای قانون کار و حقوق قانونی نیروهای کار را پیگیری نماییم.

وی افزود: یکی از مباحثی که با راه اندازی سامانه دنبال خواهیم کرد، بحث اجرای طبقه بندی مشاغل است. بسیاری از واحدها و کارگاه های تولیدی نیازمند بازبینی این طرح هستند و طبقه بندی مشاغل در آنها باید بروز شود تا حقوق و دستمزد برمبنای شرح وظایفی که کارگر در یک واحد یا مجموعه با پست و شغلی که در آن انجام وظیفه می کند، پرداخت گردد.

رعیتی فرد اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم قانون کار را با ۲۰۳ ماده ای که برای جامعه کارگری و کارفرمایی در نظر گرفته شده از این طریق در تمام بخش ها و همه کارگاه ها عملیاتی نماییم.

به گفته معاون روابط کار وزارت کار، هم اکنون بیش از یک میلیون کارگاه و واحد تولیدی خرد، متوسط و بزرگ در کشور وجود دارد که وزارت کار در تلاش است تا قانون کار را در آنها اجرائی کند.

وی یکی دیگر از اهداف سامانه را موضوع الزام مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای طرح طبقه بندی مشاغل عنوان نمود و اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که کارگران این مناطق دارند، اجرای طبقه بندی مشاغل است که ممکنست در این مناطق به خوبی اجرا نشود و ما تفاهم نامه ای را با سازمان مناطق ویژه و آزاد صورت دادیم که هم بازرسین کار بتوانند برای اجرای قانون کار حضور پیدا کنند و هم بحث حقوق و دستمزد و طبقه بندی مشاغل را پیگیری کنند.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیگیری تشکیل تشکل های قانونی در مناطق آزاد و واحدهای تولیدی در کشور را از دیگر اهداف پیش بینی شده عنوان نمود و اظهار داشت: اکنون حدود ۱۳ هزار تشکل کارگری داریم که نسبت به آمار تعداد واحدهای تولیدی در کشور عدد خوبی نیست و باید تلاش نماییم که آمار ایجاد تشکل ها بیشتر شود و افزایش یابد.

رعیتی فرد اظهار داشت: هم اکنون نسبت به دوره شش ماهه سال قبل حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش تشکیل تشکل کارگری را داشتیم که با سامانه پایش کار واحدهایی که در آنها تشکل کارگری شکل گرفته شناسایی می شوند و امیدواریم این کار با سرعت بیشتری دنبال شود.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، سامانه پایش کار در نمایشگاه دستاوردهای شش ماهه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شد که به سبب آن تمام کارگاه ها و بنگاه های اقتصادی مکلف هستند نسبت به خود ارزیابی و تکمیل فرم های خوداظهاری این سامانه درباب وضعیت اجرا و اعمال قوانین و مقررات کار اقدام نمایند. همچون مزایای سامانه پایش کار، تسهیل در ورود به سامانه بدون ضرورت دریافت کد کاربری و رمز ورود بوده و ورود به سامانه فقط بوسیله ثبت کد کارگاهی امکانپذیر است.

منبع: