تدوین استانداردهای مهارتی برای تربیت نیروی پرستاری

به گزارش مدیرسا با عرضه آموزشهای مهارتی و تدوین استانداردهای مهارت از جانب سازمان آموزش فنی و حرفه ای، زمینه تربیت نیروهای کمک پرستار و ارتقای توانمندی افراد دارای معلولیت وسالمند فراهم شده و انقلابی بزرگ در عرصه اقتصاد سلامت محور ایجاد خواهد شد.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه سه جانبه میان سازمان آموزش فنی و حرفه ای، سازمان بهزیستی و سازمان نظام پرستاری ضمن اشاره به رونمایی زیست بوم ملی اشتغال در شورایعالی اشتغال اظهار نمود: هدف این زیست بوم ایجاد اشتغال پایدار و با ثبات با درآمد خوب است و حدود ۷۰ دستگاه در بخش دولتی و در بخش نهادها و حوزه های حاکمیتی خارج از دولت و در بخش مردمی و سازمان های مردم نهاد مثل سازمان نظام پرستاری شکل می گیرد و توانسته این فضا را فراهم آورد که مجموعه های مختلف در کنار هم قرار بگیرند و در قالب اطلس اشتغال کشور این زیست بوم را به نتیجه برسانند تا منجر به ایجاد اشتغال برای آحاد جامعه شویم.
وی افزود: این تفاهمنامه که امروز بین سه نهاد و سازمان منعقد می شود، در واقع یک تعامل بین سه دستگاه است که هرکدام یک حلقه را می سازند و به زنجیر تبدیل می شوند تا هزاران فرصت شغلی را به وجود آورند.
عبدالملکی در توضیح بیشتر اضافه کرد: به باعث این تفاهمنامه سازمان نظام پرستاری، برای آنکه پرستاران سالمندان و پرستاران معلولان و پرستاران همراه بیمار بتوانند خدمت رسانی کنند، به استانداردهای تخصصی در این بخش کمک می نماید. وظیفه سازمان آموزش فنی و حرفه ای هم این است که بستر تحقق آموزشها وسنجش میزان مهارت، استانداردهای آن مهارت و تایید آن مهارت را انجام می دهد. سازمان بهزیستی هم به شکلی مصرف کننده است و حلقه اتصال بین جامعه هدف و افراد زیر پوشش سازمان بهزیستی همچون معلولان است.
وزیر کار با اشاره به اینکه جامعه درحال رفتن به سمت سالمندی است، اظهار داشت: هم اکنون نزدیک به دو میلیون معلول زیر پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و ما باید هم مراقب سالمندی جامعه و هم مراقب سالمندان باشیم که طبعاً احتیاج به مراقبت های تخصصی دارند بنابراین تفاهمنامه این بستر را به فراهم می آورد و با اجرای آن در سال ۱۴۰۱ به هدف گذاری آموزش ۱۰ هزار نفر دست خواهیم یافت.
وی خاطرنشان کرد: اساسا این ۱۰ هزار نفری که آموزش می بینند ارزش افزوده ایجاد خواهند کرد که یا در قالب نظام سازمان بهزیستی شاغل می شوند و یا خودشان از معلولان و سالمندان مراقبت می کنند.
غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر کار هم در این مراسم، تدوین استانداردهای آموزشی شغل و شایستگی مورد نیاز، برنامه ریزی و برگزاری دوره های آموزشی و آزمون ارزشیابی و سنجش مهارت به جامعه هدف تفاهمنامه و تسهیل در عرضه مجوز آموزشگاه فنی حرفه ای آزاد به موسسان زیر پوشش نظام پرستاری و سازمان بهزیستی را همچون تعهدات سازمان آموزش فنی و حرفه ای در این تفاهم نامه برشمرد.
وی اظهار داشت: هدف ما تأمین نیروی انسانی ماهر و متخصص مورد نیاز سازمان بهزیستی و نظام پرستاری است تا آموزشهای مهارتی را ببینند و با دسترسی آحاد جامعه به خدمات پرستاری ماهر، توانمندسازی و تربیت نیروهای کمک پرستار و مراقب سالمند، مراقبت کودک و همراه بیمار را داشته باشیم.
معاون وزیر کار با اشاره به اینکه تفاهمنامه مذکور انقلابی در حوزه آموزش نیروهای اقتصاد سلامت محور ایجاد خواهد کرد، اظهار داشت: هم اکنون هزینه پرستاری بالا است و امیدواریم از این طریق بخش اعظمی از دغدغه افراد معلول و خانواده های دارای معلول برطرف شود.