ساخت چهار واحد جدید در هر پلاک بافت فرسوده

مدیرسا: آنطور که معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است در بافت های ناکارآمد شهر تهران به ازای هر واحد بازسازی شده ۳.۹ واحد جدید تولید شده و این بدان معناست که هم یک سقف لرزان کم شده و هم حدود ۳ واحد جدید به دست آمده است.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، دولت، شهرداری، بنیاد مسکن و بخش خصوصی بتازگی برنامه ریزی برای نوسازی بهسازی و صیانت از بافت های تاریخی، فرسوده و حاشیه شهرها آغاز نموده اند. در این خصوص روز ۸ اسفندماه تفاهم نامه ای بمنظور راه اندازی ۱۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران بین شهرداری تهران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به امضا رسید. از طرف دیگر، شهرداری تهران در ماه های اخیر قرارگاه مسکن راه اندازی کرده است. در قالب طرح نهضت ملی مسکن دولت سیزدهم مقرر است برای نوسازی بافت فرسوده به ازای هر واحد مسکونی ۴۵۰ میلیون تومان وام با سود پایین اختصاص یابد.

وجود ۴۵۰۰ هکتار بافت فرسوده در تهران
گفته می شود در شهر تهران ۴۵۰۰ هکتار بافت ناکارآمد و فرسوده وجود دارد که شورای شهر تهران در بودجه سال ۱۴۰۱، یک رقم ۱۵۰۰ میلیارد را برای نوسازی بافت فرسوده و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تامین زیرساخت های آن مصوب کرده است. بتازگی در یک همایش نیز با حضور مسئولان دولتی و مدیریت شهری، راهکارهای نوسازی و بهسازی مورد بررسی قرار گرفت.
اولین همایش «الزامات، راهکارهای تولید، مانع زدایی و پشتیبانی مسکن و ساختمان شهر تهران» با حضور محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی، علیرضا زاکانی شهردار تهران، چمران رییس شورای شهر تهران، اکبر نیکزاد مدیرعامل بنیاد مسکن، حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی، اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس، حسین سلاح ورزی رییس کانون کارفرمایان ایران و تعدادی از روسای انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان و مسئولان ارشد مدیریت شهری تهران انجام شد.
در این مراسم محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، با اشاره به اینکه برمبنای آخرین آمارهای مستند و دقیق ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بیش از ۱۶۰ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در کشور وجود دارد که در سه قالب دسته بندی می شوند، قالب اول بافت فرسوده میانی با گستردگی حدود ۶۹ هزار هکتار و با مولفه های ناپایداری، ریزدانگی و نفوذناپذیری، قالب دوم حاشیه نشینی یا سکونتگاه های غیررسمی به وسعت ۵۸ هزار هکتار که ظرفیت بالایی برای تولید مسکن دارند و قالب سوم بافت تاریخی که در حدود ۳۳ هزار هکتار شناسایی شده است.

در بافت های ناکارآمد ۵.۷ میلیون واحد مسکونی وجود دارد
وی با اشاره به این که در محدوده های مذکور نزدیک به پنج میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد، توضیح داد: با در نظر گرفتن تمام اقداماتی که تا کنون انجام شده اما همچنان با ۲میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی ناپایدار مواجه هستیم که نیازمند نوسازی هستند و قریب به ۱۰ میلیون نفر از هموطنان ما در این بافت ها ساکن اند. همه ما در این قبال وظیفه دینی، شرعی و قانونی داریم و کم کردن آمار این واحدهای مسکونی را وظیفه اصلی خود می دانیم.
آئینی با بیان اینکه برمبنای شواهد و مستندات، در پروژه هایی که در قالب بازتنظیم مجدد زمین برمبنای نقشه و با نظر به طرح مهندسین مشاور شکل گرفته، از نوسازی هر پلاک فرسوده، ۶.۷ پلاک جدید تولید شده است، اظهارکرد: در شهر تهران در مناطق ۴ هزار و ۵۰۰ هکتاری هدف، به ازای هر واحد بازسازی شده، ۳.۹ واحد جدید تولید شده و این بدان معناست که هم یک سقف لرزان کم شده و هم حدود ۳ واحد جدید به دست آمده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که ما ظرفیت بازسازی ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار واحد فرسوده را داریم که می تواند حداقل به تولید ۵ میلیون واحد جدید منجر شود، ابراز امیدواری کرد: این یک ظرفیت بالقوه است که برای تبدیل شدن بصورت بالفعل یک همکاری همه جانبه را می طلبد و نیازمند مردمی سازی است.
ایشان سپس خطاب به زاکانی، شهردار تهران و چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: انبوه سازان و سرمایه گذاران توقع دارند در زمینه تسهیلات اداری حمایت شوند و فرآیند های زمان بر به نفع این ها اصلاح شده، روند صدور پروانه های ساختمانی تسریع و حداکثر ظرف مدت یک ماه صادر شود.
آئینی ضمن اعلام اینکه طبق بررسی های انجام شده کوتاه شدن زمان صدور مجوزها برای سرمایه گذاران و انبوه سازان به ازای هر ۶ ماه به میزان ۱۰ درصد به بازدهی آنها می افزاید، اشاره کرد: این تسریع علاوه بر صدور پروانه ساخت و گواهی اختتام کار باید در اعطای انشعابات آب، برق، گاز و تلفن نیز اعمال شود.

بهره گیری از ظرفیت ها برای پاسخگویی به نیاز تولید مسکن در تهران
در این مراسم هم چنین علیرضا زاکانی ـ شهردار تهران ـ اظهار نمود: شهرداری خودرا مکلف می داند در زمینه مسکن فعال باشد در همین راستا برای تامین نیاز شهروندان در این عرصه استواری و معماری درست را در دستور کار خود قرار خواهد داد تا قیمت مسکن و اجاره نشینی از حالت لجام گسیخته فعلی بیرون رود و شهرداری اثر گذاری مناسبی را در این عرصه داشته باشد.
وی ادامه داد: در گذشته شهرداری تهران کمتر به این حوزه ورود داشته، پس هم اکنون با تشکیل قرارگاه مسکن می خواهد گام موثری خصوصاً در نوسازی بافت های فرسوده به همراه فعال کردن ظرفیت های مجموعه های مختلف بردارد.
زاکانی اشاره کرد: هم اکنون از همه ظرفیت های قانونی در این عرصه بهره خواهیم گرفت و با مسکن و شهرسازی کار را پیش خواهیم برد و با ایجاد تسهیلات برای انبوه سازان تلاش می نماییم که روند تولید مسکن در تهران تسهیل شود. در زمینه زمین و صدور پروانه با تفاهم با وزارت راه و شهرسازی اقدامات موثری صورت خواهد گرفت. بی شک ما خودرا در مقابل این نیاز جامعه برای مسکن مسئول می دانیم.
شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره ساخت و ساز در ضلع شمالی باغ گیاه شناسی ملی ایران اظهار داشت: این مساله جزء مواردی است که مجوز آن قبلا صادر شده و درحال ساخت است در حقیقت تعهداتی که در گذشته انجام شده شرایط را به اینگونه پیش برده؛ ولی باید برای آینده از بروز چنین مواردی جلوگیری نماییم.

منبع: