گذری بر زندگی محمدزمان گلدسته وداع با خالق آلبوم عاشورایی شاه و گدا

مدیرسا: محمدزمان گلدسته پیشقراول شاعران جوان حوزه سرایش اشعار مذهبی کشور بود که با وجود سن کم، علاوه بر سرودن آثار ماندگار برای مداحان برجسته کشور، آلبوم عاشورایی شاه و گدا را به یادگار گذاشت.
به گزارش مدیرسا به نقل از خبرگزاری ایرنا، ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۴ در یکی از محلات گرگان فرزندی دیده به جهان گشود که والدینش به جهت علاقه وافر به ائمه معصوم و ارادت به دوازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت نامش را “محمد زمان” گذاشتند.
این شاعر آیینی چند روز قبل به سبب تصادف و آتش سوزی ماشین در محور بومهن تهران در سن ۴۷ سالگی از دنیا رفت. آیین تشییع گلدسته امروز دوشنبه در گرگان برگزار می گردد.
محمدزمان از کودکی با کتاب و کتابخوانی انس گرفت و بعد از کسب توانایی در خواندن به کتاب شعر و ترانه علاقمند شد.
علاقه به شاعری و حضور به همراه اقوام و دوستان در جلسات هیات رزمندگان گرگان سبب شد تا این نوجوان گرگانی به مداحی دلبستگی زیادی پیدا کند.
محمدزمان از سیزده سالگی بصورت جدی سرودن شعر را شروع کرد و در سال ۱۳۶۶ بصورت رسمی وارد انجمن شعر گرگان شد و تا زمان گرفتن مدرک دیپلم صدها بیت شعر سرود که ابیات حماسی و نوحه سرایی هم در آن به چشم می خورد.
این شاعر گرگانی در ۲۳ سالگی بصورت رسمی در زمره سرایندگان نوحه قرار گرفت و بعد از آشنایی با محمدرضا آقاسی پنجره جدیدی در زندگی اش گشوده شد و با ارئه شعرها و ترانه هایش ورود به دنیای شاعری را شروع کرد و سرایش آیینی و حماسی به اولویت نخست وی تبدیل شد.
او در جشنواره ‏های مختلفی همچون جایزه ادبی محتشم کاشانی و جشنواره سراسری شعر عاشورایی دانشجویان بعنوان نفر برگزیده برگزیده شد و از سال ۱۳۸۱ به عضویت هسته تصمیم ‏گیری مجمع شاعران دوده درآمد.
محمد زمان بعد از فوت آقاسی استادی بزرگ را از دست داد اما باتوجه به علاقه وافرش به مداحی حاج صادق آهنگران با وی دیدار نمود و بعد از چند جلسه ارتباطی عمیق بین آنان شکل گرفت بطوریکه خیلی از نوحه های سالهای اخیر آهنگران با شعرها و ترانه های گلدسته اجرا شد.
از این شاعر گرگانی که در قالب کلاسیک کار می ‏کرد و اغلب مثنوی و غزل می‏ سرود ۲ مجموعه شعر با عناوین “گل صد برگ”، “روح و ریحان” و مجموعه سی دی تصویری “چاووش” انتشار یافته است.
وی همین طور با تلفیق شعر و موسیقی، سبک جدیدی را در اجراهای سنتی تجربه نمود و بدین سان نخستین آلبوم موسیقی عاشورایی اش با نام “شاه و گدا” خلق شد.
محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در پیامی درگذشت گلدسته را تسلیت گفت و اضافه کرد: محمدزمان گلدسته شاعر خوش قریحه دوده (ع)، دلباخته به ارزش های انقلاب اسلامی و تصویرگر حماسه سازی های دوران پرافتخار دفاع مقدس بود.
وی در این پیام تصریح کرد: آسمانی شدن این شاعر اهل درد و درک مردم در روزهای هفته هنر انقلاب اسلامی او را در کنار خیل آثارش در ذهن ها ماندگار خواهدنمود.
نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان همدر پیامی به مناسبت درگذشت شاعر آیینی ملی دوده عصمت و طهارت (ع) اظهار داشت: فقدان این هنرمند خسارت برای جامعه فرهنگی شمرده می شود.
آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در پیام تسلیت خود آورده است: آن مرحوم از دوران نوجوانی قریحه خدادادی خودرا در راه مدح و رثای خاندان نبوت و رسالت بکار گرفت و با حضور در مجامع فرهنگی و مذهبی با زبان هنر و شعر ارادت خویش را به آستان مقدس پیامبراکرم(ص) و خاندان پاکش(ع) عرضه داشت.
منبع: