دستگاه آب شیرین کن صنعتی

شرکت دریا صنعت به عنوان یکی از تولیدکنندگان سیستم‌های تصفیه آب و دستگاه‌های آب شیرین کن صنعتی گزینه مناسبی برای مشاوره در این زمینه است.

امروزه به دلیل کمبود منابع آب شیرین و آشامیدنی، بسیاری از کشورها به شیرین کردن آب از جمله آب‌های شور دریاها روی آورده‌اند. از این رو استفاده از دستگاه‌های آب شیرین کن صنعتی بسیار رایج شده است. دستگاه آب شیرین کن صنعتی با استفاده از فناوری اسمز معکوس می‌تواند عمل جداسازی املاح و یون‌های آلاینده آب را انجام دهد و نمک را از آب جدا کند. این دستگاه در صنایع مختلف کاربرد دارد و آب مورد نیاز آن‌ها را تامین می‌کند.

آب شیرین کن صنعتی چیست؟

 آب شیرین کن صنعتی به دستگاهی گفته می‌‌شود که روزانه حجم بزرگی از آب شور را در مقیاس صنعتی، تصفیه و شیرین می‌کند. منظور از تصفیه کردن جدا کردن آلاینده‌ها و املاح موجود در آب و تبدیل آن به آب قابل آشامیدن و استفاده در صنعت است. حجم مورد نظر، روزانه  5. 2 متر مکعب آب شور است . میزان حجم آب تصفیه شده اهمیت دارد. زیرا در صورتی که کمتر از این حجم باشد به آن دستگاه نیمه صنعتی و … گفته می‌شود. دستگاه آب شیرین کن صنعتی از قطعات مختلفی مانند پمپ ورودی آب، انواع فیلتر، شیر برقی، فلومتر و … ساخته می‌شود. آب شور وارد این دستگاه شده و با روش اسمز معکوس تصفیه و آب شیرین از خروجی آن خارج می شود. شرکت دریا صنعت به عنوان یکی از تولیدکنندگان سیستم‌های تصفیه آب و دستگاه‌های آب شیرین کن صنعتی گزینه مناسبی برای مشاوره در این زمینه است.

 

آب شیرین کن صنعتی دستگاهی است که آلاینده‌های محلول در آب را از آن جدا می‌کند

 

 دستگاه آب شیرین کن صنعتی حدود ۹۹% املاح موجود در آب چاه و دریا را می‌گیرد و آن را تبدیل به آب شیرین و قابل استفاده می‌کند. این دستگاه با نام‌های دیگری مانند پکیج اسمز معکوس، پکیج RO صنعتی و مانند آن شناخته می‌شود. دستگاه آب شیرین کن صنعتی از این رو اسمز معکوس نامیده می‌شود که آب را با روش اسمز معکوس تصفیه می‌کند.

اسمز معکوس در دستگاه آب شیرین کن صنعتی چیست؟

برای آشنایی با اسمز معکوس ابتدا باید با فرآیند اسمز معمولی یا طبیعی آشنا شویم. اسمز فرآیندی در طبیعت است که در طی آن آب شیرین به سمت آب شور حرکت می‌کند و با آن ترکیب می‌شود. در واقع میل طبیعی حرکت آب شیرین برای ترکیب با آب شور را اسمز می‌گویند. اسمز معکوس روشی است که از این فرآیند طبیعی الهام گرفته است و در جهت عکس روش طبیعی عمل می‌کند. یعنی در این روش آب شور به سمت آب شیرین حرکت می‌کند. در روش اسمز معکوس در دستگاه آب شیرین کن صنعتی یک غشای نیمه تراوا وجود دارد. آب شور یا آب دارای املاح با فشار از این غشا عبور داده می‌شود. برای ایجاد این فشار از پمپ‌های فشار استفاده می‌شود. با ایجاد این فشار تنها مولکول‌های آب از غشا عبور می‌کنند و املاح موجود در آب در طرف دیگر غشا باقی خواهند ماند. به این روش آب شور و دارای آلاینده تصفیه شده و آب شیرین باقی می‌ماند. به این روش اسمز معکوس گفته می‌شود.

 

ممبران یا غشای نیمه تراوا  مهمترین قسمت دستگاه آب شیرین کن است

غشای نیمه تراوا، در اسمز معکوس یک فیلتر است که یون‌ها و املاح در طرف دیگر غشا باقی می‌مانند. اما این یون‌ها بر روی خود غشا انباشته می‌شوند و کیفیت عملکرد غشا را پایین می‌‌آورند. بنابراین لازم است که تصفیه آب در مراحل مختلف انجام شود. این مراحل عبارتند از پیش تصفیه و تصفیه با اسمز معکوس.

روش اسمز معکوس ترکیبات جامد محلول در آب را جدا کرده و از این طریق تلخی، شوری و هر نوع مزه و طعم را در آب از بین می‌برد. همچنین مزیتی که این روش دارد این است که مقدار املاح موجود در آب را می‌توان بنابر نوع مصرف تنظیم کرد. یعنی بسته به مصارف آشامیدن یا مصارف دام و طیور مانند دامداری، مرغداری و مانند می‌توان میزان املاح مورد نیاز را تعیین کرد.

 

محل نصب دستگاه اهمیت زیادی دارد و  محیط آن نباید سرد و مرطوب باشد

پیش تصفیه برای دستگاه آب شیرین کن صنعتی

پیش تصفیه مرحله اول تصفیه آب محسوب می‌شود. همانطور که گفتیم این مرحله برای این انجام می‌شود که انباشته شدن آلاینده‌ها در غشای نیمه تراوا باعث کاهش عملکرد این فیلتر می‌شود. در مرحله پیش تصفیه بعضی از آلاینده‌ها و املاح موجود در آب با استفاده از تجهیزاتی مانند فیلتر شنی و فیلتر کربنی از آب حذف می‌شوند. در این مرحله مواد معلق جامد در آب حذف می‌شوند. همچنین در این مرحله با استفاده از مواد ضد عفونی کننده مانند کلر میکروارگانیسم‌های موجود در آب تا حد زیادی حذف می‌شوند. از این طریق PH آب تنظیم شده و مواد رسوب کننده حذف می‌شوند.

عوامل تعیین کننده قیمت دستگاه آب شیرین کن

تعیین قیمت دستگاه آب شیرین کن صنعتی تحت تاثیر عوامل مختلفی انجام می‌شود. اولین عامل تعیین کننده قیمت ، ظرفیت دستگاه است یعنی همان میزان آبی که دستگاه در طول یک شبانه روز تولید می‌کند. عامل دوم تعداد ماژول یا همان ممبران اسمز معکوس است. ممبران اسمز معکوس بخش اصلی هزینه‌ها را در بر می‌گیرد یعنی حدود هشتاد درصد کل مبلغ. تعداد ممبران براساس نوع کاربرد و ظرفیت دستگاه تعیین می‌شود. هزینه پیش تصفیه نیز عامل بعدی است.

نکته قابل توجه این است که ممبران اسمز معکوس تنها ترکیبات جامدی را که محلول در آب هستند، جدا می‌کند. بنابراین حذف و جداسازی سایر ترکیبات بر عهده بخش پیش تصفیه قرار می‌گیرد. با افزایش غلظت سایر ترکیبات در آب ، هزینه پیش تصفیه نیز افزایش خواهد یافت. سایر عوامل موثر در میزان قیمت دستگاه آب شیرین عبارتند از  برند قطعات دستگاه، قدرت پمپ‌های تعبیه شده در دستگاه، جنس لوله کشی دستگاه، کیفیت آب ورودی و نوع آلاینده‌های موجود در آب.

برای استعلام قیمت دستگاه آب شیرین کن صنعتی اینجا را کلیک کنید.

 

دستگاه آب شیرین کن کاربردهای متعددی در کشاورزی و صنعت دارد

 

موارد مصرف دستگاه آب شیرین کن صنعتی

امروزه آب شیرین یکی از اصلی‌ترین نیازهای روزانه برای بیشتر صنایع است. از این رو  در اکثر صنایع نیاز به دستگاه آب شیرین کن صنعتی احساس می‌شود تا آب شیرین مورد نیاز را تامین کند. در ادامه تعدادی از کاربردهای دستگاه آب شیرین کن را در بخش‌های مختلف زندگی معرفی خواهیم کرد.

اولین کاربرد این دستگاه در تامین آب شرب مورد نیاز است. از این دستگاه برای جدا کردن املاح از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شود.

دستگاه آب شیرین کن صنعتی در کارخانه‌های تولید نوشیدنی مانند آبمیوه نیز استفاده می شود چرا که کیفیت محصول این کارخانه‌ها ارتباط مستقیمی با طعم و کیفیت آب مورد استفاده در محصولاتشان دارد.

صنایع غذایی و لبنی و کارخانه‌های تولید آرد نیز به دستگاه آب شیرین کن احتیاج دارند.

مورد بعدی بیمارستان‌هاست. آب مورد نیاز برای دستگاه همودیالیز باید با کیفیت و تصفیه شده باشد. املاح موجود در آب مورد استفاده برای این دستگاه‌ها باید در حد معینی قرار داشته باشند. از این رو استفاده از دستگاه‌ آب شیرین کن در بیمارستان‌ها الزامی است.

 

نصب و راه اندازی دستگاه آب شیرین کن

پیش از نصب دستگاه آب شیرین کن صنعتی باید دبی آب ورودی و میزان فشار آن چک شود. برق محل نصب، متراژ محل سرپوشیده، مشخص کردن مسیر فاضلاب و ثابت بودن دمای محیط نیز از مواردی است که باید پیش از نصب دستگاه چک شود. در واقع اولین قدم برای نصب دستگاه انتخاب محل مناسب از نظر ثبات دما و عدم اختلاف دمای شب و روز است. برای راه اندازی و نصب نیز باید از کارشناسان متخصص و مجرب بهره برد تا بعدها مشکلی برای دستگاه به وجود نیاید.

 

نصب درست و نگهداری صحیح باعث افزایش طول عمر دستگاه می‌شود

 

نگهداری از دستگاه آب شیرین کن

برای نگهداری بهتر از دستگاه آب شیرین کن صنعتی بهتر است که نکات زیر را رعایت کنید. دستگاه نباید در جای سرد و مرطوب قرار بگیرد. بهتر است دمای محیط مناسب باشد. باید فیلترها مرتب بررسی شده و در صورت تغییر رنگ سریعا تعویض شوند. تا جایی که ممکن است آب ورودی  دستگاه کلر نداشته باشد. اگر آب حاوی کلر به آن وارد شد، باید هر چند ماه یک بار میزان کلر آن چک شود.

باید به طور مرتب از مواد ضد رسوب و آنتی اسکالانت برای از بین بردن رسوبات دستگاه استفاده شود.

هر ۶ ماه یک بار باید دستگاه را شستشو دهید. فشار دستگاه را نیز باید به طور مداوم با استفاده از فشار سنج اندازه گیری کرد. در صورت تغییر در میزان فشار دستگاه باید با سازنده دستگاه یا سرویس کار تماس گرفته شود.

منبع: dsawater.ir