تیرآهن H۲۴ به سبد محصولات ذوب آهن اصفهان افزوده شد

مدیرسا: اصفهان کارشناسان مهندسی نورد در بخش طراحی کالیبر و تکنولوگ های کارگاه نورد ۶۵۰ تنها با یک مرحله طراحی و تست، بدون نیاز به کوچکترین اصلاح بعدی و بعد از نورد تنها چهار عدد شمش، تیرآهن جدید H24 را نرمال و به سبد محصولات با ارزش افزوده بالا در ذوب آهن اصفهان اضافه کردند.
مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان با بیان این خبر، اظهار داشت: در تاریخ مهندسی نورد پس از ریل زبانه سوزن، این دومین پروفیلی است که در همان مرحله اول طراحی و بدون نیاز به اصلاحیه دوم که جزء ذات طراحی است، نرمال شده و به ثمر می نشیند.
محمدامین یوسف زاده اضافه کرد: اخیراً تیم آباکوس مهندسی نورد با جذب جوان های مستعد، دراین زمینه و با هدایت عالی مسئول تیم طراحی عملکرد بسیار خوبی را رقم زده است، بطوریکه دقت ۶۰ درصدی قبلی به بالای ۹۵ درصد در طراحی و شبیه سازی رسیده است.
مدیر مهندسی نورد شرکت ذوب آهن، اشاره کرد: در این مرحله کار بسیار حرفه ای و جالب در استفاده از غلتک های ۴۰ تنی قفسه ۹۰۰ مشترک برای تولید H۲۴-H۲۲ و H۲۶صورت گرفت که انطباق این موارد اختلاف شدید، نیاز به دانش و تخصص بالایی را داشت، بدین سبب این کار برای اولین بار انجام گرفت و نتیجه درخشان در پی داشت.
وی اظهار داشت: بطور قطع با الگوبرداری از فرایندی که برای تیرآهن ۳۰ انجام شد، در این روش تبدیلی کاهش مصرف غلتک و صرفه جویی آن به میزان سه میلیارد تومان نیز حاصل می شود.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، قائم مقام مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان نیز با اشاره به این که تولید محصولات با ارزش افزوده بالا بصورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: پروفیل H۲۴ به عنوان تازه ترین محصول با ارزش افزوده بالای ذوب آهن اصفهان که در بلند مرتبه سازی ها رقیبی برای خودش باقی نگذاشته به همت تلاشگران نورد ۶۵۰ ذوب آهن اصفهان تولید شد.
علیرضا مهرابی اضافه کرد: بطور کلی تولید H های سایز ۲۰ به بالا نسبت به IPE ها ارزش افزوده بسیار بالایی در حدود ۲.۵ برابر و در کل ۳.۵ برابر را برای ذوب آهن اصفهان رقم می زند که این دستاوردهای تولیدی بزرگ فقط با بومی سازی و تفکر داخلی و بدون هیچ وابستگی به خارج از کشور به ثمر نشسته است.
وی اشاره کرد: ذوب آهن اصفهان طی دو ماه اخیر ۲۵ هزار تن تولید انواع پروفیلH داشته که برابر دو تا سه سال قبل است و این روند تولید نشان میدهد که بخش طراحی کالیبر و تکنولوژی تولید نورد ۶۵۰ و تراش غلتک کارگاه میانی نورد به میزانی از پایداری رسیده است که با کمترین خطای طراحی و تکنولوژی تراش، محصول جهانی مطابق با استاندارد جهانی تولید می کند.
وی اشاره کرد: بازسازی کارگاه منحصربه فرد نورد ۶۵۰ ذوب آهن اصفهان و اضافه شدن دو قفسه جدید به آن شرایط را برای گسترده تر شدن سبد محصولات شرکت به نحوی فراهم نموده که به طور متوسط هر دو ماه یک محصول جدید در این کارگاه تولید می شود.
مهرابی اظهار نمود: ذوب آهن اصفهان به عنوان نخستین تولیدکننده تیرآهن های H و تنها تولید کننده این محصول با سایز بالای ۲۰ و ۳۰ در منطقه است. بهره گیری از این محصولات مزیت های مختلفی نسبت به تیرآهن های “I” دارد همچون ایمنی ساختمان را در وضعیت بحرانی مانند زلزله برای هموطنان مان تامین می کند تا دانش و اندیشه ایرانی در خدمت رفاه و سلامتی جامعه ایرانی قرار گیرد و مسیر صادرات را طی نماید.
سرپرست نورد ۶۵۰ شرکت ذوب آهن نیز در این زمینه، اظهار داشت: نورد و تولید پروفیل های H از حدود ۱۲ سال پیش شروع شده و با وجود وقفه هایی که رقم خورد، H۲۴ ششمین پروفیل تیرآهن بال پهن تولیدی ذوب آهن اصفهان بشمار می رود.
مهران مقراضچی اضافه کرد: این محصول جدید طی سه ماه طراحی شد و تفاوت آن با سایر محصولات در این است که این پروفیل به لحاظ این که عرض بال و ارتفاع پروفیل آن یکسان است از استواری و مقاومت بسیار بالایی برخوردارست و در مقابل نیروهای برشی و خمشی پایداری کامل دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تولید چنین تیرآهن های کیفی، همچنان استفاده از تیر ورق را به روش ناایمن جوشکاری شاهد می باشیم که حوادثی را باعث شده است؟ اظهار داشت: در اسکلت فلزی برخی ساختمان ها که ریزش کرده اند. متاسفانه ورق های فولادی بصورت دستی جوشکاری شدند و سپس به شکل تیرآهن بال پهن در آمدند، آن هم در کشوری که تولید تیرآهن بال پهن آن با روش نورد گرم و بدون هیچ دخالت انسانی و کاملاً مکانیزه زبانزد است و متاسفانه حوادث غم انگیزی رخ داد.
وی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان نیاز است و باید به عنوان متولی ساختمان سازی در کشور با نظارت بیشتر، به روش های منسوخ و نا ایمن استفاده از جوشکاری ورق در ساختمان سازی برای همیشه اختتام دهد و تیرآهن های بال پهن را جایگزین تیر ورق کند.
فرزاد اکبریان مهندس ارشد طراحی کالیبر در مدیریت نورد ذوب آهن اصفهان نیز اظهار داشت: تیم طراحی کالیبر ذوب آهن بوسیله بهره گیری از نرم افزار شبیه ساز آباکوس در ضمن طراحی بیش از ۱۵ محصول متنوع در ذوب آهن اصفهان، تیرآهن H۲۴ را در ۱۱۰ شیت نقشه طراحی و روانه ریل تولید کرد.
وی اضافه کرد: اکنون محدودیت خرید غلتک با تناژ و قطر بالا به عنوان یک چالش برای شرکت مطرح است که رفع آن مزایایی نظیر کاهش زمان طراحی و تولید را در پی دارد.
مهندس ارشد طراحی کالیبر در مدیریت نورد شرکت ذوب آهن، اشاره کرد: برنامه مشترک کردن کالیبرها بین دو یا سه سایز تیرآهن نیز انجام شد که همچون مزیت های آن کم شدن مصرف غلتک و هزینه انبارش آنها است.
اکبریان اظهار نمود: در صنعت ساختمان سازی پروفیل های بال نیم پهن در سقف و پروفیل های H در ستون مورد استفاده قرار می گیرند، اما متاسفانه بعضاً برش های لانه زنبوری و دوبل کردن (تیرآهن بال نیم پهن) را برای به دست آوردن سایزهای مورد نیاز، جایگزین تیرآهن های بال پهن نورد گرم شده کرده اند، برای اینکه اگر آنها بخواهند تست های لازم را جهت استفاده طی کنند باید چهار برابر تولید تیرآهن H ذوب آهن هزینه کنند و همین طور زمان زیادی را اختصاص بدهند.
وی اظهار نمود: هزینه اجرای سیستم های اسکلت فلزی با شرایط استاندارد، ۱۵ درصد بیش از هزینه اجرای ساختمان های بتنی است اما به لحاظ زمان اجرا و حفظ سرمایه، ساختمان های بتنی به عنوان مثال برای یک ساختمان ۷ طبقه با دو هزار متر زیربنا حداقل بین ۱۸ ماه تا دو سال زمان برای ساخت نیاز دارند، در صورتیکه این روند در ساختمان های اسکلت فلزی به زیر یک سال کاهش پیدا می کند و این مقیاس نشان میدهد که ساختمان اسکلت فلزی ارزان تر و مهم تر این که ایمن تر ایجاد می شود، البته تورم نیز به عنوان یک پارامتر دیگر سبب می شود سازنده ساختمان بگوید من یک سال معطل شوم و سود بیشتری کسب می کنم، بدین سبب محاسبات اقتصادی خودش را به نحو دیگری تنظیم می کند.
وی اظهار داشت: در طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی دولت، ذوب آهن اصفهان برای تامین انواع تیرآهن و میلگرد استاندارد می تواند نقش بسیار پر رنگی داشته باشد، بدین سبب تعامل نزدیک تیم طراح ساخت این واحد ها و ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولید کننده تیرآهن بال پهن در کشور سبب می شود طراحی های اولیه بر طبق این پروفیل استاندارد و با حداقل هزینه انجام گیرد.
محسن شهسواری سرپرست کنترل کیفیت نورد ذوب آهن نیز اظهار داشت: امروزه با گسترش شهرها و راه اندازی ساختمان های بلند مرتبه، موضوع استواری ساختمان اهمیت بسیار پیدا کرده است. یکی از عوامل موثر دراین زمینه، محصولات فولادی به کار رفته در ساختمان است که کیفیت آنها تاثیر بسیار زیادی بر استواری ساختمان دارد. از جانب دیگر با درخواست های مشتری برای تنوع در سبد کالایی ذوب آهن اصفهان خصوصاً محصولات تیرآهن بال پهن به سبب دارا بودن کیفیت بالا و یکنواختی در آنالیز شیمیایی و خواص مکانیکی، با تصمیم مدیریت عالی کارخانه تولید محصول بال پهن سایز ۲۴ مطابق استاندارد ملی ایران در دستور کار قرار گرفت.
وی اضافه کرد: بعد از تولید این محصول توسط مدیریت مهندسی نورد، تمام پارامترهای ابعادی و کیفیت شکل ظاهری و همین طور خواص مکانیکی به وسیله گرفتن نمونه مطابق استانداردهای تعریف شده کنترل و بعد از مطابقت با دستورالعمل های مربوطه کیفیت این محصول مورد تایید قرار گرفت.
شهسواری اظهار نمود: محصولات تیرآهن بال پهن تولید شده به روش نورد در ذوب آهن اصفهان در مقایسه با تیر ورق این مزیت را دارد که محصول بصورت پیوسته و بدون دخالت دست خصوصاً بحث جوشکاری تولید شده و از مقاومت فوق العاده زیادی برخوردارست و در نهایت کاهش چشم گیر هزینه تمام شده ساخت سازه و افزایش ایمنی در مقابل زلزله و حوادث غیر مترقبه را همراه دارد.

منبع: