سرپرست مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی: صنعت کشاورزی بر محور دانش و بهره گیری از فناوری توسعه یابد

مدیرسا: کاشمر ـ سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی بر ترویج و توسعه کشاورزی بر محور دانش و بهره گیری از فناوری تاکید نمود.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، مسعود نجف نجفی ظهر یکشنبه در آئین تجلیل از قهرمانان تولید در بخش کشاورزی کاشمر و کوهسرخ که در سالن همایش های مرکز آموزش عالی این شهرستان برگزار شد، بر ترویج و توسعه کشاورزی بر محور دانش و بهره گیری از فناوری تاکید و اظهار نمود: تنها راه رسیدن به عملکرد تولید در ۳۰ سال آینده، استفاده از دانش و تحقیقات برای بخش کشاورزی است.
سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی اضافه کرد: تولیدکنندگان بخش کشاورزی، از تلاشگران حوزه برقراری، تامین و دفاع از امنیت غذایی کشور هستند که تلاش آنها شایسته تقدیر است.
وی عنوان کرد: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی اتفاقات خوبی در زمینه غذا رقم خورده است به شکلی که میزان تولید محصولات غذایی در ابتدای انقلاب ۲۵ میلیون تن در سال بوده است که این رقم اکنون با افزایش پنج برابری به ۱۲۵ میلیون تن رسیده است.
نجف نجفی اظهار داشت: در آینده ای نزدیک که جمعیت کشور به بالای ۱۰۰ میلیون نفر افزایش می یابد، نیاز غذایی این جمعیت به بالای ۱۸۰ میلیون تُن است، که باید از حالا برای تامین این نیاز راهکارهای علمی و تحقیقاتی استفاده گردد.
سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی اظهار داشت: هم اکنون با محدودیت های منابع زمین، خاک و آب مواجه هستیم، این که امروز قهرمانان تولید در بخش های مختلف کشاورزی ۴ تا ۵ برابر میانگین تولید دارند، نشان از بهره گیری نظرات کارشناسان و استفاده از یافته های تحقیقاتی است.
وی بر ضرورت ترویج دانش در امتداد کمک به ارتقا و راندمان در زمینه های تولید تاکید و تصریح کرد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی به عنوان بزرگ ترین مرکز کشور است که در عرصه تولید دانش و انتقال یافته های تحقیقاتی اقدامات خوبی انجام داده است.
ضرورت تغییر در الگوی کشت و استفاده از شیوه های نوین آبیاری در بخش کشاورزی
در این مراسم حجت الاسلام جواد طاهری، امام جمعه کاشمر تولیدکنندگان بخش کشاورزی و دامداری را افسران جنگ اقتصادی در این عرصه عنوان و اظهار نمود: جهت استفاده مطلوب از منابع و صرفه جویی در حوزه برداشت آب از منابع طبیعی باید از یافته های علمی، تحقیقاتی و فنی استفاده گردد.
امام جمعه کاشمر اضافه کرد: به سبب خشک سالی های متوالی و کاهش نزولات جوی، منابع آبی محدودشده است که اگر آبیاری مزارع و باغات کشاورزی به همین شیوه غرق آبی صورت گیرد، طولی نخواهد کشید که با معضل کمبود آب در این عرصه مواجه می شویم.
وی بر ضرورت تغییر در الگوی کشت و استفاده از شیوه های نوین آبیاری در بخش کشاورزی تاکید کرد و اظهار داشت: صرفه جویی به مفهوم استفاده نکردن نیست، بلکه استفاده صحیح و استفاده از اصول علمی و فنی برای تولید محصولات کمی و کیفی است.
حجت الاسلام طاهری اضافه کرد: توجه به کیفیت بالای تولید نباید فراموش شود تا محصولات ایرانی توانایی رقابت با محصولات دیگر کشور را داشته باشد.
باید همه برای ترویج در اصلاح سیستم و الگوهای کشت تلاش کنیم
محمد شجعی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر نیز در این مراسم بابیان این که کشاورزی به یک علم و تخصص تبدیل گشته است و باید از علوم روز برای تولید استفاده نمائیم اظهار نمود: ترویج کشاورزی مختص یک اداره خاص نیست و باید همه برای ترویج در اصلاح سیستم و الگوهای کشت تلاش نماییم.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر اضافه کرد: حفظ کاربری اراضی یکی از برنامه های جهاد کشاورزی است.
وی با اعلان اینکه تولید و تامین محصولات کشاورزی از رسالت های جهاد کشاورزی است اشاره کرد: با برنامه ریزی انجام شده تامین کالاهای اساسی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی در اولویت قرارگرفته است.
شجعی عنوان کرد: با تلاش کشاورزان و برنامه ریزی هایی که انجام شده است سهم استان از صادرات غیرنفتی ۵۵ درصد است که با برنامه ریزی بیشتر این مقدار قابل افزایش است.
گفتنی است در آخر این مراسم از ۳۰ قهرمان تولید در بخش های مختلف کشاورزی که با افزایش میزان عملکرد موفق به تولید محصولات کمی و کیفی و کسب رتبه های برتر در سطح استان و شهرستان شده بودند با اهدای جوایزی تجلیل شد.

منبع: