معاون وزیر راه: نرخ جدید عوارضی ها جهت بررسی به کمیته تخصصی ارسال شده است

به گزارش مدیرسا، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: نرخ جدید عوارضی ها به کمیته ای جهت بررسی ها ارسال شده و ما اسناد و جداول پیشنهادی را به این کمیته برای تصمیم گیری ارسال کرده ایم.

خیرالله خادمی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره ی علت طولانی شدن ساخت پروژه آزادراه تهران-شمال اظهار داشت: این پروژه هم طی یک سال اخیر و هم چند سال پیش از آن، به خوبی پیشرفت داشت و اگر احجام کاری و نوع کارهایی که در دست اقدام است و حتی مدت تکمیل و بهره برداری از برخی قطعات آنرا نگاه نماییم، می بینیم که چه اقدامات مناسبی است و به نسبت زمانی که انجام شده، قابل تقدیر هم هست.
وی اضافه کرد: قطعه یک آزادراه تهران-شمال طی پنج سال با ثبت رکوردهایی از قبیل بومی سازی مهندسی اجرای پروژه به بهره برداری رسید هیچ کس فکر نمی کرد که با اتکا به مهندسان داخلی بتوانیم این قطعه خیلی مشکل و پیچیده را راه اندازی و تکمیل نماییم ولی با موفقیت این کار انجام شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره ی قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال تصریح کرد: کسی فکر نمی کرد که تونل البرز به عنوان طولانی ترین تونل خاورمیانه را مهندسان ایرانی به تنهایی و در مدت زمانی مناسب، راه اندازی کنند اما هم اکنون این تونل زیر بار ترافیکی است و با توانایی ۱۰۰ درصدی داخلی ساخته شد.
وی تاکید کرد: ۸۵ درصد قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال به طول ۲۲ کیلومتر، تونل و پل است و پروژه راهسازی نیست بلکه یک پروژه بسیار سنگین ابنیه در طول راه است؛ آن هم ابنیه بسیار سنگین و پیچیده؛ تلاش ما این است که قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال تا آخر سال به بهره برداری برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ابتدای امسال برای ساخت آزادراه تهران-شمال یک برنامه اجرائی و یک برنامه مالی با همکاری بنیاد مستضعفان طراحی نموده ایم که برنامه مالی، پشتوانه برنامه اجرائی است؛ در بخش تامین مالی به سبب افزایش قیمت هایی که پیش آمد، این دغدغه پیش آمد که تا آخر سال نتوانیم این قطعه را بهره برداری نماییم.
وی افزود: اگر تا اختتام امسال نتوانیم این پروژه را بسازیم، حتما تا اختتام خرداد سال آینده قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال را تکمیل خواهیم کرد.
خادمی درباره ی مستهلک شدن قسمتی از آزادراه تهران-شمال بیان کرد: چنین چیزی وجود ندارد؛ چون قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال تنها ۳ سال است که در دست ساخت است و همه ابنیه های آن جدید است؛ اما درباره ی منطقه یک این آزادراه که در سالهای قبل در دست چینی ها بود، به سبب مشکلاتی که با پیمانکار پروژه پیدا کرده بود، روند ساخت آن طولانی و ساخت پروژه متوقف شد؛ اما پس از آن که قرار شد چینی ها از این پروژه بیرون بروند، طی ۴.۵ تا ۵ سال منطقه یک آزادراه تهران-شمال با آن عظمت به وسیله مهندسان ایرانی تکمیل شد.
معاون وزیر راه با اشاره به نرخ عوارض آزادراهی اظهار داشت: پیشنهاد متوسط ۲۸ درصدی عوارض بابت دو سالی بود که عوارض آزادراهی افزایش نداشت و نرخ های جدید تا بهار سال ۱۴۰۱ به قوت خود باقی خواهد ماند.
وی با اعلان اینکه دغدغه اصلی درباب افزایش عوارض آزادراه تهران-شمال بود، اظهار داشت: نرخ جدید عوارضی ها به کمیته ای جهت بررسی ها ارسال شده و ما اسناد و جداول پیشنهادی را به این کمیته برای تصمیم گیری ارسال کرده ایم.