رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان كرد؛ دستیابی به چشم انداز مبادلات ۸ میلیارد دلاری میان ایران و روسیه

به گزارش مدیرسا، رئیس سازمان توسعه تجارت راه اندازی اولین مرکز تجاری ایران در روسیه را بعنوان گامی موثر جهت دستیابی به چشم انداز مبادلات ۸ میلیارد دلاری تا دو سال آینده میان دوکشور، ارزیابی کرد.

به گزارش مدیرسا به نقل از سازمان توسعه تجارت، اولین مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در مسکو با هدف تسهیل تجارت، برگزاری نشست های رودررو بین بازرگانان ایرانی و روسی، انعقاد قراردادهای همکاری، تهیه مدارک موردنیاز، مشاوره بانکی، بیمه ای و گمرکی و هم پشتیبانی حقوقی از صنعتگران و تجار ایرانی و روسی افتتاح شد.
این مرکز با همکاری «وزارت صنعت، معدن و تجارت»، «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، «سازمان توسعه تجارت»، «سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه»، «اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه» و همینطور حمایت فراکسیون تعاون و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی راه اندازی شده و مقرر است به رفع موانع در راه تجارت بین دو کشور کمک نماید.
مراسم افتتاح اولین مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در مسکو با حضور «علیرضا پیمان پاک»، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، «بهمن عبداللهی» رئیس اتاق تعاون ایران، «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، «سیدکاظم دلخوش» سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، «دیمیتری زوبوف» رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی جامعه مصرف کنندگان روسیه و تعدادی از مقامات سیاسی و اقتصادی ایران و روسیه برگزار گردید.
پس از افتتاح این مرکز تجاری، «علیرضا پیمان پاک»، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه همکاریهای اقتصادی بین ایران با روسیه و حوزه اوراسیا اظهار داشت: راه اندازی مرکز تجاری ایران در روسیه گامی مؤثر جهت دستیابی به چشم انداز مبادلات ۸ میلیارد دلاری تا دو سال آینده است.
وی به عزم جدی دو کشور برای افزایش سطح مناسبات اقتصادی اشاره و در مورد راه اندازی اولین مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در مسکو این گونه واکنش نشان داد: با عنایت به توسعه ارتباطات و گسترش همکاریهای تجاری، شاهد برگزاری نمایشگاه های متعدد، ارتباط پلت فرم ها، پیگیری برای مسائل مالی-بانکی، موضوعات در رابطه با بیمه برای تجار، همکاری ها در حوزه لجستیک و حمل و نقل و.. میان ایران و روسیه هستیم که راه اندازی این مرکز تجاری، نیازمندی های موجود برای نظم دهی و ساماندهی به این مناسبات را می کاهد.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ضمن معرفی فرصت های به وجود آمده از راه ایجاد مرکز تجاری در مسکو، اعلام نمود که این مرکز تجاری می توانند در ایجاد گامهای مثبت جهت هدفمند کردن ارتباطات تجاری میان دو کشور نقش آفرینی کنند.
پیمان پاک همینطور به همکاری نهادهای مختلف برای فراهم کردن زیرساخت های لازم جهت توسعه تجارت با فدراسیون روسیه در بخش های مرتبط به گمرک، روابط مالی و بانکی، حمل و نقل و … اشاره نمود.
همچنین «بهمن عبداللهی» رئیس اتاق تعاون ایران از همکاری سفارت ایران در روسیه، وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت، اتاق تعاون و اتحادیه مرکزی روسیه در راه اندازی اولین مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در مسکو، تقدیر و تشکر کرد.
وی در ادامه به اهداف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کمک به راه اندازی مراکز تجاری ایران در دیگر کشورها اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از وظایف مصرح در قانون تعاون، کمک به تقویت بخش های اقتصادی می باشد و راه اندازی این مرکز در روسیه هم با همین هدف صورت گرفته است.
«کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه هم در این مراسم بر لزوم تنوع بخشی به سبد صادرات محصولات ایرانی به روسیه تاکید نمود.
«سیدکاظم دلخوش» سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی با وضع قوانین مورد نیاز، آماده همکاری و پشتیبانی از بخش تعاون کشور است.
«دیمیتری زوبوف» رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی جامعه مصرف کنندگان روسیه در مراسم گشایش مرکز تجاری اتاق تعاون ایران در روسیه ضمن اشاره به توسعه روز افزون همکاریهای تجاری بین دو کشور اظهار داشت: با راه اندازی این مرکز، اقدامات لازم برای صنعتگران و تجار ایرانی و روسی در زمینه عقد قراردادها، تهیه مدارک و پشتیبانی حقوقی صورت خواهد گرفت. وی به چشم انداز روشن مرکز تجاری ایران در روسیه اشاره و تصریح کرد: هرچند میزان تلاش و جدیت طرفین در ارتقا مناسبات دوجانبه بسیار تأثیرگذار است و اطمینان دارم راه اندازی این مرکز نتایج مطلوبی به دنبال خواهد داشت.